معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: بخش آموزش عالی کشور ماموریت دارد تا حد و مرز خودکفایی یا سقف پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف را تعیین کند و در این رابطه باید ساز و کار آن تعریف شود.

مرز خودکفایی در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باید تعیین شود 

به گزارش قدس خراسان، میثم لطیفی چهارشنبه شب در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باید براساس نیاز جامعه باشد نه به میزان صندلی خالی دانشگاه‌ها، این مهم هم مطالبه ماست و باید مطالبه دانشجویان از متولیان هم باشد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور خاطر نشان کرد: براساس اصل ۴۰ قانون اساسی، تحصیل تا پایان دوره متوسطه برای فرد باید رایگان باشد و ادامه تحصیل او در بخش آموزش عالی نیز باید در حد خودکفایی در نظر گرفته شود.

وی گفت: نظام گزینش در کشور نیازمند باز طراحی همسو با پیشرفت‌های تکنولوژیک روز دنیاست اما باید قاعده مند باشد، قواعد گزینش در دانشگاه، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد اما از قاعده و قانون تا اجرای آن فاصله زیادی است که پذیرفتنی نیست.

لطیفی ادامه داد: راهکار هم آن است که گزینش در وهله نخست توسط مراجع ذیصلاح و خود آن وزارتخانه انجام گیرد، با این حال سهم سازمان امور اداری و استخدامی کشور از گزینش افراد برای استخدامی پنج درصد بوده و باقی به آن دستگاه اجرایی مربوط می‌شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور همچنین کارآموزی دانشجویان را در سازمانهای مختلف ایده بسیار خوبی دانست و گفت: امسال در همین راستا در سازمان امور اداری و استخدامی کشور ۵۰ نفر به عنوان کارآموز مستقر شدند که بسیار کمک دهنده بودند، حضور کارآموزان دانشجو، فضای صادقانه و باطراواتی را به سازمانها می‌بخشد و فضای بوروکراتیک را صیقل می‌دهد.

وی نسبت به حمایت از ایده یا طرحی که از دانشجویان به عنوان کارآموز در دستگاه‌های اجرایی استفاده شود، اعلام آمادگی کرد.

لطیفی در خصوص حقوق دانشجویان رشته دکتری گفت: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب کاری در دانشگاه نیست که دانشجویان نتوانند انجام دهند، آنان قادر به انجام هر کاری هستند لذا به نظر می‌رسد بسیاری از امور را می‌توان به خود دانشجویان در دانشگاه‌ها واگذار کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، درنظر گرفتن سهمیه ۲۵ درصدی استخدام خانواده شهدا و ایثارگران و سه درصد معلولان در دستگاه‌های اجرایی را قانون و لازم الاجرا دانست و گفت: بوروکراسی اداری زمانی حل می شود که مردم بر آن مسلط شوند، لذا برای حل بوروکراسی اداری باید مجهز به مفاهیم آن شد.

وی گفت: مجوز استخدام ۲۵ هزار نفر توسط وزارت بهداشت و درمان با اولویت جذب نیرو در بخشهای بهداشت، فوریت‌های پزشکی، مناطقی که رشد جمعیتی بالایی دارند و خانه‌های بهداشت از سوی این سازمان صادر شده و در کنار مجوز استخدام برای پنج هزار و ۷۴۰ نفر در بخش آموزش عالی، ۲ هزار نفر در بانک ملی، سه هزار نفر در سازمان امور مالیاتی، هزار و ۵۰۰ نفر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ۲ هزار و ۲۴ نفر در سازمان امور اداری و استخدامی کشور از طریق آزمون داده شده است.

لطیفی اظهار کرد: مکانیزم استخدام افراد براساس رشته تحصیلی‌شان در دستگاه‌های اجرایی توسط همان مجموعه‌ها به سازمان امور اداری و استخدامی کشور اعلام می‌شود، به عنوان مثال در حوزه آموزگاری تا پارسال در ۱۳ رشته امکان استخدام افراد وجود دارد اما پارسال با پیشنهاد و پیگیری وزیر آموزش و پرورش وقت، شرایط احراز در آموزگاری از ۱۳ رشته به ۷۵ مورد افزایش یافت.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور بیان کرد: بیشترین نیاز وزارت آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی به آموزگار تمام وقت است که باید حقوق یا دستمزد او افزایش داشته باشد، مساله کمبود دبیر را می‌توان از طریق جذب نیروی حق التدریسی حل کرد، معتقدم که دستمزد آموزگاران باید بیشتر شود، چون کار سخت و بسیار تعیین کننده‌ای دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال اول فعالیت دولت سیزدهم ۷۰۰ هزار تقاضا برای استخدام توسط دستگاه‌های اجرایی به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارایه شده است، گفت: برای بررسی همه این تقاضاها تیم‌های ارزیاب این سازمان‌ها اعزام شده اند، با این حال هنوز وزارت آموزش و پرورش ۱۵۰ هزار کمبود نیروی انسانی دارد اما ظرفیت پذیرش نیروی انسانی در این وزارتخانه سالانه ۱۵۰ نفر است.

لطیفی به اهتمام دولت سیزدهم در منطقی کردن کارانه پرستاران گفت: در این دولت سیاست متناسب سازی کارانه با عملکرد پرستار پیاده سازی شد، سقف دریافت حق الزحمه برای پزشکان در صورتی که در مناطق محروم برای خدمت رسانی حضور یابند، برداشته شد، در انتظار پیشنهاد وزرات بهداشت برای حق الزحمه دستیاران و کارورزان و فعالان خانه بهداشت و ... هستیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.