اگر از اماکن ورزشی در اختیار سایر ارگان‌ها در مشهد فاکتور بگیریم بر پایه آنچه مسئولان ورزشی در مورد سرانه اماکن ورزشی در مشهد بیان کردند اوضاع و احوال این سرانه چندان مساعد نیست. ۴۷ سانتیمتر مربع آخرین آمار و ارقامی است که از سرانه اماکن ورزشی شهروندان مشهدی عنوان شده است.

سرانه اماکن ورزشی مشهد فقط ۴۷ سانتیمتر است!

به گزارش قدس خراسان، استاندارد سرانه ورزشی در دنیا ۶مترمربع است که این رقم به نظر برای کشور ما به ازای هر نفر چیزی در حدود یک و نیم مترمربع است که رؤیایی به نظر می‌رسد.

اما هیچ رقم دقیقی از میزان سرانه اماکن ورزشی وجود ندارد و هر مسئولی رقمی را بیان کرده و می‌کند! با وجود این سرانه‌های ورزشی در کلانشهرها شرایط سخت‌تر و مبهم‌تری دارد. دلیل اصلی و مهم آن نیز کمبود زمین، گرانی آن و در مواردی قوانین دست و پاگیری است که مانع از ساخت و تجهیز اماکن ورزشی جدید و افزودن آن‌ها به سرانه‌های موجود است.

در مشهد به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور موضوع از همین قرار است با این توضیح که در حاشیه شهر شرایط سخت‌تر نیز هست. آنچه در زمینه اماکن ورزشی در مشهد می‌شود به آن استناد کرد این است که فقط اداره ورزش و جوانان نیست که متولی اماکن ورزشی ساخته شده در این شهر است. شهرداری، آموزش و پرورش، اداره کار، آستان قدس رضوی، بخش خصوصی و سازمان‌ها و اداره‌های متعدد دارای اماکن ورزشی متفاوتی هستند، با وجود این تنها متولی ورزش برای همه مشهدی‌ها اداره ورزش و جوانان و نگاه‌ها به سمت و سوی این دستگاه است.

۴۷ سانتیمتر سرانه اماکن ورزشی مشهد

اگر از اماکن ورزشی در اختیار سایر ارگان‌ها در مشهد فاکتور بگیریم بر پایه آنچه مسئولان ورزشی در مورد سرانه اماکن ورزشی در مشهد بیان کردند اوضاع و احوال این سرانه چندان مساعد نیست. ۴۷ سانتیمتر مربع آخرین آمار و ارقامی است که از سرانه اماکن ورزشی شهروندان مشهدی عنوان شده است. این یعنی فاصله بسیار زیاد با ۱/۲ مترمربع. 

۲ دلیل کندی در افزایش سرانه 

رئیس جدید اداره ورزش و جوانان مشهد در این خصوص می‌گوید: سرانه ورزشی در مشهد براساس آنچه در تملک این اداره است فاصله زیادی با استانداردها دارد و این فاصله حتی در حاشیه شهر بیشتر نیز می‌شود.

علی برومند ادامه می‌دهد: گرچه با فضاهای ورزشی سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها از جمله شهرداری و آستان قدس رضوی اوضاع بهتر از این می‌شود اما باید گفت مشکلاتی همچون نبود زمین برای تملک اداره ورزش و جوانان و تخصیص بودجه‌هایی که در نظر گرفته شده برای ساخت اماکن ورزشی جدید در زمان مناسب و به موقع کار را با دشواری مواجه کرده و به این دلیل افزایش سرانه اماکن ورزشی در مشهد سخت شده است.

افزایش ۲۰ سانتیمتری سرانه با افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام 

وی ادامه داد: در راستای ارتقای سرانه اماکن ورزشی در مشهد به ویژه حاشیه شهر قرار است یکسری زمین آماده و در اختیار ما گذاشته شود تا پس از طی مراحل قانونی آن، زمینه برای تبدیل آن‌ها به اماکن ورزشی فراهم شود. تجهیز زمین چمن مصنوعی شهید رجایی و شهدای گلشهر از این جمله هستند که امیدواریم با تخصیص به موقع بودجه این دو زمین تا ۲۲ بهمن به بهره‌برداری برسند.

برومند همچنین از آماده‌سازی کورت اسکواش در مجموعه ورزشی سجاد، پیست دوومیدانی در مجموعه کوثر و نیز اختصاص زمین برای ایجاد مکان‌های ورزشی جدید در منطقه الهیه به عنوان دیگر پروژه‌های حوزه ورزش در مشهد یاد و اظهار کرد: در صورت به ثمر رسیدن پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی در مشهد می‌توان ۲۰ سانتیمتر به سرانه فعلی شهر که ۴۷ سانتیمتر مربع است اضافه کرد. 


خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.