۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 936985

آنچه حضرت زینب(س) را منحصر به فرد کرد

حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین

حضرت زینب(س) در شریف‌ترین خاندان متولد شد، در دامن بهترین زنان عالم پرورش یافت؛ با اصیل‌ترین مخلوقات حشر و نشر داشت و از محضر همه «اصحاب کسا» کسب فیض کرد تا آنجا که او را «اندیشمند و متفکر» لقب دادند، بی‌آنکه کسی به او مستقیم علم بیاموزد.

ولادت با سعادت پیام‌آور نهضت حسینی، حضرت زینب کبری(س) را تهنیت و شادباش می‌گوییم و شادکامی بیش از بیش را به یمن ولادت آن حضرت برای همگان به خصوص پرستاران عزیز الوجود مسئلت داریم؛ همانانکه به مثابه شمع در جمع بیماران‌اند و چنین روزی، به نام آنها نیز مزین و مفتخر است.

زحمات و تلاش‌شان را ارج می‌گذاریم.

با نگاهی گذرا به تاریخ اسلام کمتر شخصیتی را می‌توان مانند زینب کبری(س) بیابیم. او در شریف‌ترین خاندان متولد شد و در دامن بهترین زنان عالم پرورش یافت. عقیله بنی‌هاشم با اصیل‌ترین مخلوقات عالم حشر و نشر داشت و از محضر همه «اصحاب کسا» کسب فیض کرد.

زینب کبری حاکمیت رحمانی جدش پیامبر خاتم(ص)؛ حق خواهی و حقیقت طلبی مادرش فاطمه زهرا(س)؛ سکوت و مبارزه پدرش علی(ع)؛ صلح برادرش امام حسن (ع) و قیام و حماسه برادرش حسین(ع) را مشاهده و در بسیاری با آنان همراهی داشت. عرفان او به اسلام، اندیشه‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی تا آنجا شد که او را «اندیشمند و متفکر» لقب دادند، بی‌آنکه کسی به او مستقیم علم بیاموزد.

دانش را فراگرفت و بی‌آنکه کسی به او مستقیم، معرفت بیاموزد، به فهم و معرفت دست یافت. پرستار صحرای طف، دانش و معرفت اسلامی و قرآنی را بی‌واسطه از عالمان و مفسران حقیقی دین دریافت کرد.

همه این تجارب و معارف ذخیره و پشتوانه او در هنگامه سخت تاریخی شد، آنگاه که «امر» به او واگذار گردید. تاریخ  گواهی داده است که زینب کبری(س) چنان صبورانه و شجاعانه و با صلابت ایفای نقش کرد که مایه شگفتی شد. دشمنان او مشاهده کردند که چگونه یک زن داغدیده با شجاعت و عزم استوار بر ظالمان شوریده و آنان را رسواکرد به گونه‌ای که خواریشان را در چشم همگان نمایان کرد و دوستان او ملاحظه کردند که چگونه در سخت‌ترین شرایط زندگی، به دستگیری مظلومان و ستمدیدگان و پرستاری از آنان پرداخت.

برای درک عظمت شخصیت و فضلیت او کافی است بدانیم که حضرت زینب با عالی‌ترین و رفیع‌ترین مقام معنوی؛ یعنی شهادت، پیوند ناگسستنی داشت؛ او فرزند شهید، خواهر شهیدان، مادر شهیدان و مبلغ پیام شهیدان و مصداق تام و تمام مهاجران الی الله بود.

ویژگی، فضایل، اندیشه و رفتار او چنان است که اهل ایمان و کسانی که زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه را طلب می‌کنند، شخصیت او را سرلوحه زندگی خویش قرار دادند. همانگونه که قرآن کریم برای اهل ایمان همسر فرعون (حضرت آسیه) و حضرت مریم را الگو قرار داده است.

با تبریک مجدد این روز فرخنده از خداوند منان رفع گرفتاری برای مردم مظلوم غزه و نصرت مجاهدان آنان را خواستاریم.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.