بالاخره بعد از ۱۷ سال وضعیت پتروشیمی بروجن تعیین تکلیف شد و قرار است با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی، این پتروشیمی ساخته شود.

پتروشیمی بروجن بعد از ۱۷ سال تعیین تکلیف شد/ سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار میلیاردی برای ساخت پروژه

به گزارش قدس آنلاین، سوم اسفندماه ۱۳۸۵ بود که دو پروژه بزرگ پتروشیمی لردگان و پتروشیمی بروجن در استان چهارمحال و بختیاری کلنگ‌زنی شد، به گفته مسئولان وقت این دو پروژه برای استان اتفاق بزرگی بود اما هر کدام سرنوشت جدایی داشتند، پتروشیمی لردگان به بهره برداری رسید اما پتروشیمی بروجن در ۳۰۰ هکتار از اراضی گردنه حلوایی، همانگونه که بود باقی مانده است.

 پتروشیمی بروجن مطالبه مردم و یکی از پتروشیمی‌های هفت‌گانه کشور محسوب می‌شد. خوابی که برای پتروشیمی بروجن دیده بودند این بود که از طریق خط اتیلن جنوب به شمال‌غرب به پتروشیمی بالادستی و صنعت مادر تبدیل شود اما این خواب هنوز نه تعبیر شده و نه به وقوع پیوسته است.

مردم شهرستان بروجن با خوشحالی از اینکه این پروژه موجب اشتغال جوانان می‌شود و کمی از درد و رنج بیکاری می‌کاهد سال‌هاست منتظر به ثمر رسیدن آن هستند اما متاسفانه این پروژه خود بیکار و معطل مانده و هر بار در سال‌های گذشته دست آویز سیاسیون در دولت‌ها و مجلس‌های قبل شده است.

سال ۹۳: امکان رساندن خوراک به محل احداث طرح پتروشیمی بروجن وجود ندارد

سال ۹۳ مرضیه شاهدایی، مدیر وقت طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی آب پاکی را بر دستان مردم بروجن ریخت و با اشاره به شرایط خاص منطقه دنا و صعب العبور بودن این ناحیه، گفت: امکان رساندن خوراک به محل احداث طرح پتروشیمی بروجن وجود ندارد و دلیل توقف این پروژه همین موضوع است.

اما در ۷ تیر ۹۶ استاندار وقت قاسم سلیمانی دشتکی از آمادگی سه گروه سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری در این پروژه خبر می‌دهد و دوباره مردم را امیدوار می‌کند و خدیجه ربیعی نماینده وقت مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی هم در یستم بهمن ماه سال ۹۶ خبر از دستور وزیر نفت "بیژن نامدار زنگنه" می‌دهد.

ربیعی بیان می‌کند: طرح پتروشیمی بروجن به عنوان یکی از طرح های اولویت دار این وزارتخانه برای جذب سرمایه گذاری انتخاب شده است. او با شعار اشتغال جوانان بروجن، مردم را به اجرای این پتروشیمی همچون نمایندگان ادوار گذشته امیدوار می‌کند.

در سال ۹۷ بار دیگر مردم از این پروژه با گفته محسن زراعی فر، مدیرعامل وقت پتروشیمی بروجن ناامید می‌شوند.

وی مطرح می‌کند: به دلیل طولانی بودن راه و کوهستانی بودن مسیر برای احداث خط لوله، سهامداران در تامین مالی این پروژه تعلل می‌کنند.

سال ۹۹: احداث پارک پتروشیمیایی در بروجن

۱۵ مهر سال ۹۹، حجت الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی تنها ۳۰۰ نفر اشتغال پتروشیمی و مانور دادن با این موضوع را در نظر نمی‌گیرد بلکه این موضوع را از بعد دیگری می‌بیند و مطرح می‌کند: تمامی پتروشیمی‌ها بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارند اما امروز در شهرستان بروجن آب وجود ندارد، جمع‌بندی‌ها و تمام لیست سرمایه و معادن ارائه شده است که باید یک زنجیره شکل گیرد و امکان سنجی شود.

در ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱، حجت‌الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی خبر از احداث پارک پتروشیمیایی بروجن می‌دهد و می‌گوید: پارک پتروشیمیایی بروجن جزو صنایع پایین دستی پتروشیمی است و مثل پتروشیمی اصلی بروجن، مادر نیست اما آب‌بری پارک‌های پتروشیمیایی بسیار کمتر از صنایع بالادستی است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پارک پتروشیمیایی بروجن آب‌بری زیادی ندارد، گفت: اشتغال مستقیم این طرح ۳ هزار و ۵۰۰ نفر است و اشتغال غیر مستقیم دو برابری دارد.

 در ۲۵ آبان ماه سال جاری در سفر رئیس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری خبر خوبی در رابطه با پتروشیمی بروجن به گوش رسید، خبرنگار جزئیات این خبر را از نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده است. 

پروژه پتروشیمی بروجن تعیین تکلیف و برای آن ۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد نوشته شد

حجت الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری اظهار داشت: چندین پروژه در استان جز مصوبات سفر اول بود که قرار شد در سفر دوم پیگیری شوند یکی از این پروژه‌ها پتروشیمی بروجن بود.

وی مطرح کرد: نزدیک به ۱۷ سال است که پتروشیمی بروجن بلاتکلیف است و قرار بوده خط اتیلن به بروجن برسد. درخواست شد آقایان این پروژه را تعیین تکلیف کنند تا مردم تکلیف خود را بدانند.

نماینده مردم  بروجن در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: خوشبختانه هلدینگ خلیج فارس برای این پروژه وارد عمل شده و در مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به استان، پروژه پتروشیمی بروجن تعیین تکلیف و برای آن ۲۰ هزار میلیارد قرارداد نوشته شد.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه پتروشیمی بروجن بین استاندار و هلدینگ خلیج فارس در حضور رئیس جمهور مبادله شد. این پروژه یک اشتغال مستقیم ۱۵۰ نفری دارد و اشتغال غیر مستقیم آن چندین برابر است. خدا را شاکریم که پتروشیمی بروجن در دور سفر رئیس جمهور بین چند پروژه‌ای بود که تعیین تکلیف شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.