یک دبستان ۱۲ کلاسه باحضور مسولان استانی در ناحیه۱ مشهد افتتاح شد.همچنین آیین کلنگ‌زنی یک مجتمع ۲۴کلاسه نیز در تبادکان زده شد.

اولین سه‌شنبه افتتاح در مشهد؛ از آغاز طرح حمل و نقل روستایی تا کلنگ‌زنی مدرسه ۲۴ کلاسه

به گزارش قدس خراسان، صبح روز سه شنبه ۳۰ آبان ماه، استاندار خراسان رضوی به همراه فرماندار مشهد از بخش مرکزی بازدید و چند پروژه در این بخش افتتاح کردند.

در ابتدای این بازدید، یک دبستان ۱۲ کلاسه واقع در رسالت ۸۱ باحضور مسولان استانی و شهری افتتاح شد. این مدرسه از محل اعتبارات عمرانی طرح محرومیت‌زدایی و توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ احداث گردید و به بهره‌برداری رسید.

اولین سه شنبه از سه شنبه‌های افتتاح و قرار احداث هفتگی یک مدرسه در مشهدالرضا که فرماندار مشهد در روزهای گذشته وعده آن را داده بود با افتتاح این دبستان اغاز شد.

فرماندار مشهد در مراسم افتتاحیه این مدرسه گفت: یکی از مشکلات شهر مشهد که کسی تصور نمی‌کرد اینقدر عمیق باشد، موضوع سرانه آموزشی است. مدیران آموزش و پرورش به جای برنامه ریزی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، تمام دغدغه‌شان این بود که بتوانند دانش‌آموزان را برای تحصیل در مکانی جمع کنند.  مدیر مدرسه به جای آموزش دانش‌آموزان دغدغه چینش دانش‌اموزان در کلاس را داشت. حتی بعد از شروع سال تحصیلی پیش می‌آمد که ۵ تا ۶هزار دانش‌آموز اصلا ثبت نام نشده باشند.

محسن داوری گفت: یکی از مشکلات ما تهیه زمین در مناطق حاشیه‌ شهر و روستا بود. سرانه اموزشی در حاشیه شهر مشهد کمتر از ۱.۲ است و باید آن را تا حداقل متوسط استانی برسانیم. این بود که همه توان خود را در دستورکار قرار دادیم تا این مشکل حل شود. از خیرین برای استفاده از ظرفیت مردمی و از ظرفیت شهرداری و آستان قدس رضوی برای بهره‌گیری از زمین‌هایی که در اختیار داشتند استفاده کردیم.

وی تاکید کرد: تا پایان اردیبشهت ماه سال آینده هر سه شنبه یک مدرسه در مشهد افتتاح می‌شود تا در سال تحصیلی جاری بتوانیم فضای آموزشی بیشتری را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این افتتاحیه بیان کرد: متاسفانه در عرصه‌های مختلف عقب‌ماندگی‌های جدی به عنوان زیرساخت‌های اقدامات فرهنگی اجتماعی داریم که باید به سرعت، باوجود همه مشکلات و گرفتاری‌ها، جبران آن‌ها را در دستورکار قرار دهیم.

یعقوبعلی نظری گفت: این تلاش در استان درحال وقوع است و امیدواریم با نگاه جهادی و تلاشی که وجود دارد، این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. حاشیه‌شهر به صورت عام و موضوع آموزش و پرورش به صورت خاص از عقب‌ماندگی‌های استان است. مسأله فضای آموزشی بسیار حائز اهمیت است و لازم است جزو اولویت‌های نخست ما باشد. تهیه زمین، تامین منابع مالی و دیگر مباحث مرتبط با موضوع افزایش سرانه فضای آموزشی با وجود چالش‌های متعدد درحال اجراست.

وی تاکید کرد: انشالله در مدت محدودی، حداقل یا بیش از ۴۰۰ کلاس در حاشیه شهر مشهد ساخته و در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت. بسیار امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و تا ابتدای سال تحصیلی آینده بخش مهمی از این نیاز را برطرف کنیم و شرایط تحصیل برای همه دانش‌آموزانی که در مدارس دوشیفته و سه‌شیفته هستند عادی شود.

نظری با اشاره به اینکه طرح تحول حاشیه‌شهر مشهد درحال پیگیری است گفت: بیش از ۵۰ درصد اعتبارات عمرانی شهرداری برای حاشیه شهر مشهد برنامه ریزی شده است. خیرین در پروژه‌های مختلف درحال مشارکت هستند و موضوعات مختلف در دستورکار قرار دارد و مقید هستیم در یک بازه زمانی محدود این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. بسیار امیدوارم با این تلاش و جدیت، بتوانیم دغدغه سرانه آموزشی و دیگر موضوعات مثل سالن‌های ورزشی و امور پرورشی را نیز در موازات فضای اموزشی در دستورکار قرار دهیم تا بتوانیم نسبت به دانش‌آموزان انجام وظیفه کنیم.

حمل و نقل روستاییان تا شهر مشهد هموار می‌شود

آغاز طرح اجرایی حمل و نقل روستایی بخش مرکزی، رضویه و احمدآباد، دومین طرحی بود که در بازدید استاندار از بخش مرکزی به آن پرداخته شد.

علی شهسوار، معاون اجرایی سازمان اتوبوسرانی مشهد در مراسم آغاز این طرح بیان کرد: طرح جامع حمل‌ونقل روستایی حاصل ۶ ماه مطالعه و پژوهش است و تک‌تک محورهای آن توسط کارشناسان مورد بررسی واقع شده است. حدود ۸۲ روستا و جمعیتی بالغ بر ۱۲۶هزار نفر با اجرای این طرح از نعمت حمل و نقل عمومی برخوردار خواهند شد.

شهردار مشهد مقدس نیز در ادامه بیان کرد: هرخدمتی که به روستاهای مشهد انجام شود، نتیجه مثبت آن را در مشهد خواهیم داد. یکی از خطوط قرمز ما مدیران شهری ایمنی و امنیت مردم و حمل ‌و نقل ایمن است.

محمدرضا قلندر شریف افزود: تعامل بسیارخوبی بین شهرداری، فرمانداری و استانداری در جهت خدمت به مردم ایجاد شده است. طبق دستور استاندار موضوع حمل‌ونقل مورد توجه و پیگیری است. نگاه ویژه شهرداری نیز خدمت به مردم حاشیه شهر است تا با تکمیل خطوط اتوبسرانی و قطار شهری رضایت مردم افزایش پیدا کند.

استاندار خراسان رضوی در ادامه مطرح کرد: یکی از مشکلات و مسائل مردم روستا رفت و آمد از روستا به شهر و موضوع حمل و نقل است. الحمدلله این تدیبر وجود دارد که روستاهای اطراف مشهد با یک سامانه حمل و نقل منظم و مرتب از روستای خود به شهر منتقل و از خدمات مشهد برخوردار شوند. مهم نیست ابعاد و اندازه پروژه چقدر است، مهم این است که چقدر از مشکل مردم را برطرف می‌کند.

نظری درخصوص مطالبه مردم منطقه نسبت به نهضت ملی مسکن گفت: کسانی که در روستاهای پیرامون مشهد ساکن هستند و نیاز به مسکن دارند، در همان روستایی که هستند با کمک دولت و نهضت ملی مسکن، صاحبه خانه می‌شوند.

فرماندار مشهد نیز در پاسخ به خبرنگار ما عنوان کرد: یکی از مشکلات اهالی روستاهای اطراف مشهد که جزو روستاهای پرجمعیت استان هستند، ترددشان به مشهد است. تلاش کردیم در این حوزه طرحی را با کمک شهرداری ایجاد کنیم که طی آن بیش از ۸۰ روستا به حمل و نقل عمومی متصل می‌شوند و مردم می‌توانند از ناوگان عمومی استفاده کنند.

داوری ادامه داد: ما ناوگان را تقسیم بندی کردیم و هر دهستان را با هم و هر بخش را نیز با یکدیگر ساماندهی کردیم. همچنین درحال ترمیم ناوگان هم هستیم تا بتوانیم پوشش بیشتری بدهیم. درحال حاضر در فاز اول این طرح ناوگان موجود را ساماندهی کردیم تا طرح آغاز شود و در ادامه افزایش یابد.

کلنگ احداث یک مجتمع آموزشی ۲۴ کلاسه در تبادکان زده شد

در ادامه این بازدید، آیین کلنگ‌زنی مجتمع آموزشی دخترانه‌ی موقوفه ملامحمد در منطقه تبادکان باحضور استاندار و دیگر مسوولان شهری و استانی برگزار شد.

این مجتمع آموزشی قرار است طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است با ۲۴ کلاس و اعتباری برابر با ۳۰میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد.

استاندار خراسان رضوی ضمن تشکر از اقدامات خیرین برای رفع مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان بیان کرد: انتظار داریم این مجتمع آموزشی حداکثر تا ۱۸ ماه آینده تمام شود.  همچنین فاز اول آن در سال تحصیلی آینده افتتاح خواهد شود و دیگر بخش‌های آن تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

نظری ادامه داد: بسیار امیدواریم با عزم راسخی که در مردم حاشیه شهر برای کاهش مشکلات وجود دارد، بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها جبران شود و در بازه رمانی محدود مسائل مشکلات اولویت‌دار کاهش محسوسی داشته باشد.

بیش از ۴۰۰ کلاس در دست احداث است

پس از آن فرماندار مشهد در جمع خبرنگاران بیان کرد: یکی از دغدغه های بسیار بزرگ شهرستان مشهد کمبود فضای آموزشی به خصوص در حاشیه شهر و مناطق محروم است که متوسط سرانه آموزشی آن با متوسط کشوری فاصله زیاد و غیرقابل تحملی دارد. در همین راستا در طرح تحول سیستم آموزشی تلاش ما این بود که این عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

داوری ادامه داد: در سال گذشته نهضت مدرسه سازی ایجاد شد و قرار شد از همه ظرفیت‌ها به خصوص مردم و خیرین و بنیادهای مربوطه و بودجه دولتی استفاده و این مشکل را حل کنیم. امروز بخشی از این مشکل حل می‌شود و طبق قرار، هر سه شنبه یک مدرسه را افتتاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مجتمع آموزشی دخترانه موقوفه ملامحمد تمام مقاطع تحصیلی ار درمنطقه پوشش می‌دهد گفت: این پروژه خیرساز که در چند فاز اجرا می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید.

داوری در پاسخ به این سوال اینکه برای تامین کمبود نیرو در آموزش و پرورش استان چه برنامه‌ای وجود دارد گفت: برنامه ریزی خوبی برای جذب نیرو صورت گرفته که تحقق خواهد یافت.

استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه در پاسخ به خبرنگاران مطرح کرد: همچنان عزم و اراده مسولان به خصوص در شهرستان مشهد، کاهش مشکلات بر مبنای طرح تحول حاشیه شهر است که مبتنی بر مشکلات و مسائل تهیه شده و رو به اجراست. یکی از معضلات جدی ما در حاشیه شهر کمبود سرانه فضای آموزشی است که همه مردم و مسولان از آن مطلع هستند.

نظری ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌ها ۴۰۰ کلاس در دست احداث و اقدام است که توسط خیرین، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس به بهره‌برداری خواهند رسید.  امیدواریم با این تجمیع طرفیت در زمانی فشرده سرانه را به یک عدد قابل قبلوی برسانیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی بر مبنای طرح تحول حاشیه شهر و مبتنی بر مسائل آن، تهیه شده افزود: اقداماتی عملی در حال اجراست و اولین گام آن نیز در سال گذشته اتفاق افتاد که طی آن نزدیک به ۲۰۰ پروژه طراحی شد.

نظری بیان کرد: ۴ بخش عمده در طرح تحول حاشیه شهر مسول هستند و شهرداری بیشترین سهم را دارد و بیش از ۵۰ درصد اعتبارات شهرداری مشهد در حوزه حاشیه شهر است. دستگاه‌های حاکمیتی نیز ۳۰ درصد سهم مشهد را در حاشیه اجرا خواهند کرد. خیرین نقش عمده‌ای در کاهش مشکلات را خواهند داشت. همچنین نهادهای انقلابی سهم بسیار خوبی دارند تا همه مبتنی بر طرح تحول بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ بخش جدی مشکلات را کاهش بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.