مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که این مکانها نیازمند بازشناسی و معرفی بیشتر هستند گفت: باید از ظرفیت رسانه های ارتباط جمعی و فضای مجازی بدین منظور بهره گرفت.

ظرفیت بقاع متبرکه کشور نیازمند بازشناسی بیشتر است

به گزارش قدس خراسان،  حجت الاسلام محمد نوروزپور روز چهارشنبه در جریان بازدید از مرقد علامه بهلول گنابادی و حرم امام زاده سلطان محمد عابد (ع) کاخک گناباد افزود: باید با معرفی بیشتر ظرفیتهای بقاع متبرکه کشور از ظرفیت خیران و مشارکت مردم برای توسعه کمی و کیفی آنها بیشتر استفاده کرد.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای مهم سازمان اوقاف و امور خیریه برگزاری آیین های مختلف مذهبی و فرهنگی در سطوح استانی و ملی در بقاع متبرکه و انعکاس آنها از طریق رسانه های ارتباط جمعی است تا از این طریق این بقعه ها بیشتر به مردم معرفی و شناسانده شوند.

مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید مبنی بر لزوم اداره بقاع متبرکه با ظرفیت مردمی و پرهیز از نگاه دولتی به این بخش گفت: جلب بیشتر مشارکتهای مردمی در این بخش اثر بخشی فعالیتهای آنها را افزایش می دهد.

نوروزپور افزود: هشت هزار و ۷۶۷ بقعه متبرکه و ۷۲ هزار مسجد در سطح کشور در سامانه سازمان اوقاف و امور خیریه به ثبت رسیده است که بخش اعظم آنها در طول تاریخ و سده های گذشته توسط مومنان و علما و مردم اداره می شدند.

وی اضافه کرد: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ طرح عمرانی و زیربنایی در بقاع متبرکه کشور در حال اجراست که منابع مالی هیچ کدام از آنها از منابع دولتی تامین نمی شود و تنها از محل مشارکتهای مردمی و خیران تامین منبع می شود.

مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه از آرامگاه علامه بهلول گنابادی به عنوان یک قطب فرهنگی مهم در منطقه یاد کرد و گفت: تعداد زیادی از مریدان بهلول در داخل و خارج کشور اطلاعی از وجود آرامگاه وی در این شهرستان ندارند و لذا باید با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی و برگزاری بیشتر آیین های مذهبی و مهم در محل این آرامگاه و با مشارکت خیران این مکان فرهنگی به همه شناسانده شود.

نوروزپور افزود: با بهره گیری از مشارکت مردم و خیران باید موقوفاتی برای علامه بهلول گنابادی ایجاد و منابع آن را صرف توسعه کمی و کیفی فضای آرامگاه آن مرحوم کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از منابع در اختیار این سازمان نیت محور است و باید در راستای نذورات مردم در بخشهای مرتبط مانند عزاداری سیدالشهدا (ع)، برگزاری آیین های فرهنگی و مذهبی و یا درمان بیماران سرطانی و سخت درمان هزینه شود و نمی توان از صرف این منابع مالی در دیگر بخشهای غیر مرتبط با نیتهای واقفان آنها هزینه کرد.

او اظهار کرد: با این وجود از محل سایر منابع اعتباری سازمان اوقاف و امور خیریه مبالغی برای بازسازی و توسعه محوطه آرامگاه علامه بهلول گنابادی اختصاص می یابد.

هشت هزار و ۷۶۷ بقعه متبرکه و ۷۲ هزار مسجد در سامانه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان گناباد با پنج هزار و ۷۰۰ موقوفه و رقبه در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

وجود بقاع متبرکه در شهر "کاخک" و روستاهای "خانیک، کمر زیارت، محیی آباد و بیمرغ" از جمله ظرفیت های گردشگری مذهبی شهرستان گناباد به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.