دکتر ماشالله مرادنژاد بیش از ۱۰۰ میلیارد مستغلات را برای توسعه بخش ناباروری و بخش تخصصی قلب بیمارستان رضوی وقف کرد.  

توسعه مرکز ناباروری بیمارستان رضوی به کمک واقف مشهدی 

به گزارش قدس خراسان، صبح روز یکشنبه ۵ آذرماه، نشست وقف در حوزه سلامت با معرفی وقف مشارکتی ویژه توسعه و تجهیز بخش درمان ناباروری و بخش تخصصی قلب بیمارستان رضوی، در مشهد برگزار شد.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در ابتدای  این نشست بیان کرد: مرگ و فنا در این دنیا ناگزیر است و حتی برای پیامبر خدا هم اتفاق می‌افتد، اما خداوند نهاد وقف را برای انسان‌هایی که دوست دارند همیشه در دنیا بمانند ایجاد کرد.  مرگ حق است و اگرچه جسم ما از دنیا می‌رود، اما روح و نیت واقف در طول تاریخ باقی می‌ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری ادامه داد: وقتی عملکرد ما در اجرای نیت واقف دقیق باشد، عمل وقف نسل به نسل ادامه پیدا می‌کند و فرزندان و نوه‌ها نیز واقف خواهند شد. عظمت دستگاه حضرت رضا(ع) مرهون کلیدواژه وقف و نذر است. وقف همواره جاری است، زایش است نه کاهش و در طول زمان موقوفه باید حفاظت شود تا نسل‌های آینده نیز از آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه در آستان قدس رضوی و با تاکیدات تولیت، نهضت وقف رضوی ایجاد می‌شود گفت: تمام نیازهای جامعه اسلامی با افزایش قدرت و توان نهاد وقف برطرف خواهد شود. اگر نهاد وقف احیا شود، به برکت آن بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

اصغری بیان کرد: در این خصوص مدل‌های نوین وقف را طراحی کردیم تا بتوانیم به شعار همه واقف رضوی هستیم تحقق ببخشیم. اولین مدلی که طراحی شده مدل وقف وکالتی برای اجرایی کردن وقف پول است. مقام معظم رهبری درخصوص وقف پول اعلام کردند که به لحاظ شرعی ایرادی ندارد اما ما موافق این مدل وقف چون بعد از مدتی ارزش پول کم می‌شود. از این رو در وقف وکالتی از واقف وکالت می‌گیریم تا از طرف او ساخت و ساز یا خرید مستغلات انجام شود. برای مثال اگر پولی برای حوزه زائر وقف می‌شود، وکالت می‌گیریم تا از آن پول برای ساخت زائرسرا استفاده کنیم.

وی وقف مشارکتی را طرح جدید دیگری در حوزه وقف معرفی کرد و گفت: وقف مشارکتی هم به اجرایی کردن وقف پول کمک می‌کند و هم برای تامین مالی پروژه‌ها و تحقق شعار همه می‌تواند واقف رضوی باشند موثر است. وقف مشارکتی از حداقل ۱میلیون تومان شروع می‌شود تا حتی کسانی که می‌گویند وقف و امام رضا(ع) برای سرمایه‌دارهاست هم بتوانند وقف کنند.

اصغری بیان کرد: پروژه‌هایی از طرف آستان قدس رضوی برای مردم معرفی می‌شود مثل کم برای ساخت رواق حرم، نمازخانه بین راهی و توسعه بیمارستان که مردم می‌توانند باتوجه به اولویتشان انتخاب کنند در چه حوزه‌ای وقف کنند.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری وقف سهام را مدل جدیدی از وقف اعلام کرد و گفت: این وقف نیز به لطف خدا با استقبال مواجه شده است و تاییدات فقهی آن را نیز دریافت کردیم.  وقف خدمت نیز حوزه بعدی است که مبانی فقه و حقوق ان نهایی شده است و افراد می‌توانند هر خدمت خاصی که انجام می‌دهند را وقف کنند.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامت مهم ما توسعه قلمروهای وقف و مشاوره دادن به واقفین است تا برای وقف یک عنوان کلی در نظر بگیرند تا در آینده محدودیت و مشکلی ایجاد نشود و بتوانیم باتوجه به نیاز جامعه از موقوفه استفاده کنیم. برای مثال از عناوینی چون وقف اجتماعی استفاده کنیم که شامل مواردی همچون تهیه جهیزیه و اسکان زوج‌های جوان و مواردی مشابه می‌شود.

اصغری با تاکید بر اینکه در شش ماهه نخست سال حدود هزارمیلیارد تومان تقاضای وقف داشتیم گفت: ما هرساله شاهد افزایش کمی و کیفی موقوفات هستیم. درحال حاضر تاکید ما روی مدل‌های جدید وقف است که همه علاقه‌مندان وقف بتوانند در آن مشارکت کنند. برای مثال از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود در آینده بیشتر دارایی مردم سهام باشد، از وقف سهام استقبال شده است. همینطور لازم به ذکر است که حوزه سلامت یکی از حوزه‌هایی بوده که همواره مورد توجه واقفان واقع شده است.

پس از آن اولین واقف بیمارستان در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: مهم‌ترین عرصه‌ای که امروز جامعه به آن نیاز دارد، عرصه سلامت است و چه بهتر که وقف در این حوزه در چهارچوبی قانونمند و بانظارت صورت بگیرد. برای انجام این وقف از امام رضا(ع) مدد خواستم و با عنایت خود حضرت بهترین مسیر فراهم شد.

دکتر ماشالله مرادنژاد که مستغلاتی با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را برای توسعه بیمارستان رضوی وقف نموده است گفت: این وقف برای توسعه و گسترش بخش درمان ناباروری و ساخت مرحله دوم بخش تخصصی قلب بیمارستان رضوی اهدا شده و پروژه‌های مربوطه نیز شروع شده است. امید داریم که بخش ناباروری تا ۲۲ بهمن سال جاری به بهره‌برداری برسد. لازم به ذکر است که در حال حاضر در بیمارستان بخش درمان ناباروری نیز فعال است اما این پروژه با زیربنای خوبی که دارد به توسعه این بخش کمک شایانی می‌کند.

وی درپاسخ به این سوال که چرا حوزه ناباروری را برای وقف انتخاب کرده است گفت: هزینه بالای درمان ناباروری از یک سو و از سوی دیگر درگیر بودن حدود ۳۵درصد از مردم به این مشکل موجب شد تا این حوزه را به عنوان یکی از اولویت‌ها انتخاب کنم تا با توسعه این بخش به مساله افزایش جوانی جمعیت نیز کمک شود.

او همچنین درخصوص انتخاب بیمارستان رضوی برای انجام این وقف مطرح کرد: ایران تنها حکومت شیعی دنیاست. توسعه بیمارستان رضوی می‌تواند بر عظمت و عزت و جلال پایگاه شیعی جهان بیفزاید و امروز این اتفاق تا حد زیادی افتاده و این بیمارستان می‌تواند به بیمارستان های خصوصی خارج از کشور تنه بزند. با این نگاه برای تبلیغ شیعه به این حوزه وارد شدم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.