حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی از طرح سوال از امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری و محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم خبر داد.

طرح سوال از وزرای دادگستری و علوم: نشست اسکودا با کدام مجوز بوده است؟/ چرا آزمون وکالت ۱۴۰۲ برگزار نشد؟

 وی گفت: سوالات برای بررسی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده و بر اساس آیین‌نامه برای بررسی به کمیسیون قضائی و حقوقی ارجاع خواهد شد و وزرا برای ارائه توضیحات در این کمیسیون حضور خواهند یافت.

وی افزود: محور اصلی سوال از وزیر دادگستری این است که چرا تاکنون هیچ اقدامی برای توقف فعالیت‌های اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری(اسکودا) که یک نهاد غیرقانونی است، انجام نشده و برگزاری نشست توسط این اتحادیه در کیش بر اساس با کدام مجوز بوده است؟

نقدعلی ادامه داد: عدم برگزاری آزمون سال ۱۴۰۲ و برطرف شدن مشکل کارآموزان سال ۱۴۰۰، مبنای قانونی طراحی سوالات آزمون وکالت توسط اسکودا و فعال نشدن CMS   سوالاتی است که وزیر دادگستری باید به آن پاسخ دهد.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد کانون های وکلا یادآور شد: اگر توضیحات وزیر پیرامون محور سوال قانع کننده باشد، طرح سوال از دستور کار خارج می‌شود و در غیر این صورت سوال برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه شده و وزیر باید در جلسه علنی حضور یافته و در این باره توضیح دهد.

نقدعلی در مورد طرح سوال از وزیر علوم نیز گفت: سوال از وزیر علوم مبنی بر این است که چرا علیرغم غیرقانونی بودن اسکودا، سازمان سنجش برای برگزاری آزمون ها با اتحادیه مذکور قرارداد منعقد می کند و همچنین سازمان سنجش برای برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ چه اقداماتی را انجام داده است؟

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: با توجه به اینکه در ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری و تبصره اصلاحی آن مصوب هفدهم فروردین ماه ۱۳۷۶با اصلاحات بعدی و ماده ۳۸ آیین نامه اجرائی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، برگزاری آزمون وکالت از تکالیف قانونی کانون های سراسر کشور شناخته شده بنابراین با توجه به اصل عدم تفویض اختیار، واگذاری تکلیف قانونی کانون‌های وکلای دادگستری به اسکودا بر خلاف حکم قانون و مقررات یاد شده است.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.