نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: ایجاد مخازن ذخیره سازی گازی با سرمایه‌ گذاری مستقیم صنایع می‌تواند از تعطیلی این بخش مولد از اقتصاد جلوگیری کند لذا صنایع به جای گرفتاری در توقف تولید و عدم النفع حاصل از قطعی گاز می‌توانند در این بخش سرمایه گذاری کرده و تولید را استمرار ببخشند

اهمیت سرمایه‌گذاری صنایع در ذخیره سازی گاز برای استمرار تولید و جلوگیری از خسارت حاصل از قطعی گاز

یکی از راهکارهای کلیدی در زمینه حل معضل ناترازی زمستانی کشور، تمرکز بر ذخیره‌سازی گاز است. در زمینه ذخیره‌سازی گاز به دلیل سرمایه‌گذاری موردنیاز، باید مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود و همچنین نیازهای مرتبط با بخش نیروگاهی و همچنین بخش دولتی و خانگی نیز باید توسط دولت سرمایه‌گذاری صورت گیرد. در همین راستا دولت سیزدهم علاوه بر سرمایه‌گذاری بر ذخیره‌سازی گاز، مشوق‌های جدیدی نظیر تخفیف بزرگ گازی به صنایع داده است تا صنایع نیز به سمت سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت صنعتی بروند.

در کشورهای اروپایی، ذخیره سازی گاز به طور متوسط ۲۵ درصد از کل مصرف را تشکیل می‌دهد، در حالی که در سایر کشورها به طور متوسط حدود ۱۲ درصد است. بخش صنایع به شدت به تامین و ذخیره سازی گاز متکی است و از نظر اقتصادی برای آنها سودمند است. عرضه ناکافی گاز به صنایع به دلیل افزایش مصرف خانوارها می‌تواند تولید را مختل کند و اهمیت ذخیره سازی گاز و افزایش ظرفیت تولید برای صنایع را برجسته کند. کشورهای اروپایی نیز بخش قابل توجهی از مخازن ذخیره گاز را به صنایع اختصاص می‌دهند.

در همین رابطه پیرامون اهمیت سرمایه‌گذاری صنایع در ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز و اعطای مشوق‌هایی توسط دولت به صنایع در جهت تسهیل این سرمایه‌گذاری با آقای ابوترابی نماینده مجلس به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

ابوالفضل ابوترابی در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به مبحث «تمرکز بر ذخیره سازی انرژی گاز  با ایجاد مخازن، جهت جلوگیری از مشکلات صنایع در فصول سرد سال و اعطای مشوق لازم از سوی دولت» بیان کرد: تجربه ای که ما در بخش برق صنایع داشتیم به خوبی جواب داد و ما نیز باید به سمت ذخیره سازی گاز هم پیش برویم.

وی تاکید کرد: در بخش برق، صنایع مکلف شدند که ۱۰ هزار مگاوات با کمک وزارت نیرو تولید برق داشته باشند. از این رو همین رویکرد و مکانیزم باید در بخش گاز نیز لحاظ شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد:  در زمینه همکاری با صنایع در زمینه برق تجربه خوبی حاصل شد و ذخیره سازی گاز هم می‌تواند اثرات اقتصادی خوبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ذخیره سازی گاز برای صنایع می‌تواند سودآور باشد، اظهار کرد: ایجاد مخازن ذخیره سازی گازی با سرمایه‌ گذاری مستقیم صنایع می‌تواند از تعطیلی این بخش مولد از اقتصاد جلوگیری کند لذا صنایع به جای گرفتاری در توقف تولید و عدم النفع حاصل از قطعی گاز می‌توانند در این بخش سرمایه گذاری کرده و تولید را استمرار ببخشند به خصوص که دولت در این زمینه با اعطای مشوق‌های مختلف، صرفه اقتصادی صنایع برای سرمایه‌گذاری در ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز به صنایع فراهم کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت سیزدهم نیز به سمت اعطای مشوق در زمینه سرمایه‌گذاری در ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز به صنایع حرکت کرده است،گفت: این موضوع در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مد نظر قرار گرفته و می‌تواند نگرانی‌های بخش صنعت را در فصول سرد سال کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.