مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی از دستور برای توزیع ۱۸۹ تن شیرخشک کشف شده از یک شرکت تولیدکننده شیرخشک در داروخانه‌ها خبر داد و ابعاد جدیدی از این پرونده را فاش کرد.

ابعاد جدید پرونده کشف محموله ۱۸۹ تن شیرخشک در مشهد

به گزارش قدس خراسان، ۲۳ آبان ماه امسال پس از گذشت ماه‌ها کمبود شیر خشک در بازار و سرگردانی خانواده‌ها، تیتری شوکه‌کننده منتشر شد که در آن فرمانده انتظامی خراسان رضوی از کشف ۱۸۹ تن شیر خشک احتکار شده در مشهد خبر داد و اعلام کرد: تیم‌های پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی در اقدامی اطلاعاتی به سرنخ‌هایی از احتکار محموله شیر خشک در حاشیه شهر مشهد دست یافتند؛ در این عملیات ۱۸۹ تن انواع محصولات شیر خشک نوزادی که کارشناسان ارزش آن را قریب به ۳۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد کرده‌اند، کشف شد. 

بزرگی این محموله در کنار تناقض در مورد محل کشف که در اعلام نظرهای رسمی برخی مسئولان، شهرک صنعتی اعلام شده بود، پرسش‌هایی را در ذهن پررنگ کرد که برای پیدا کردن پاسخ‌هایشان به سراغ مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی رفتیم تا ببینیم سرنوشت این محموله و پرونده چه شد.

۴۷۳ هزار و ۶۵۹ قوطی شیر خشک به داروخانه‌ها می‌آیند

سیدمرتضی مدنی در این باره گفت: با توجه به نیاز جامعه به شیر خشک و به این خاطر که رسیدگی به پرونده ممکن است زمانبر شود پس از استعلام سازمان غذا و دارو مبنی بر تأیید قابل مصرف بودن شیر خشک‌های کشف شده، دستور فوری دادیم این ۱۸۹ تن شیر خشک وارد شبکه توزیع شود و به دست مصرف‌کننده برسد.

وی افزود: بر این اساس باید این ۴۷۳ هزار و ۶۵۹ قوطی ۴۰۰ گرمی انواع پودر شیر خشک در ابتدای این هفته تحت نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با قیمت مصوب به فروش برسد. 

مدنی در خصوص رسیدگی به تخلفات این پرونده توضیح داد: پرونده به ظن احتکار شیر خشک در شعبه ۵ بدوی تعزیرات حکومتی استان جاری و در حال رسیدگی است.
بر اساس آنچه مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی عنوان کرد این انبار متعلق به یک شرکت تولیدکننده شیر خشک در شهرک صنعتی است که در بازدید از شرکت شیرخشک‌ها کشف شده است.

آیا ۱۸۹ تن شیر خشک، احتکار شده بود؟

وی در ادامه به نکات قابل تأملی اشاره و بیان کرد: بخشنامه سازمان غذا و داروی کشور در تاریخ ۶ شهریور امسال به صراحت اعلام کرده شرکت‌های تولیدکننده شیر خشک می‌توانند حداکثر تا ۵ درصد تولید خود را بابت ذخیره استراتژیک در انبار نگهداری کنند و شرکت مذکورماهانه تا ۲میلیون قوطی شیر خشک تولید می‌کند و ذخیره‌ای که کشف شده از این مقدار کمتر است اما اشکالی که در مورد این شرکت وجود دارد این است که از تاریخ اول مرداد ماه در سامانه جامع تجارت به‌روزرسانی انجام نداده و این یک نقص است که سبب شده این تولیدکننده مظنون به احتکار باشد.

ماجرای جعبه‌های شیر خشک صادراتی چه بود؟

پرونده کمبود شیر خشک در داروخانه‌های مشهد موضوعی است که از ابتدای تابستان امسال پیگیری کرده‌ایم و حاصل آن گزارش‌های متعدد میدانی و غیرمیدانی بوده که منتشر شده است.

خبرها و گزارش‌های رسانه‌ای و گلایه‌های مردمی درباره کمبود شیر خشک تا جایی پیش رفت که شهریور امسال پای جانشین معاون دادستان مرکز استان در پیگیری حقوق عامه و  پیشگیری از  وقوع جرم را به کارخانه تولید شیرخشک در شهرک صنعتی باز کرد.

قاضی ابراهیم‌زاده در این بازدید به انبار و بخش ذخیره تولیدات شیر خشک آن کارخانه رفت و متوجه شد کارتن‌های بزرگ بسته‌بندی شده شیر خشک‌ها در ردیف‌های پی‌درپی چیده شده، به نحوی که تمام فضای انبار پر شده است و از مدیرعامل کارخانه توضیح خواست، مدیرعامل کارخانه در پاسخ  پودر شیر این قوطی‌ها را صادراتی ذکر کرد.

وی در واکنش به پرسش جانشین معاون دادستان درباره اینکه این صادرات سبب کاهش عرضه می‌شود، گفت: تولیدات شیر خشک صادراتی از مواد خریداری شده با ارز آزاد است بنابراین قیمت آن نیز بر اساس ارز آزاد محاسبه می‌شود.

ضعف نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ماجرای شیر خشک

به‌روزرسانی نشدن سامانه برای مشخص شدن ورودی و خروجی شیرخشک تولیدکنندگان در روزهایی که کمبود این محصول در داروخانه‌ها شدت گرفته و منجر به سرگردانی خانواده‌ها برای تهیه غذای نوزادانشان شده است، کشف حجم بالای شیرخشک در محل یک شرکت تولید کننده و احتمال صادرات برخی شیرخشک‌ها که پیش از این نیز یک تولیدکننده به آن اعتراف کرده بود قطعات پازلی است که امیدواریم دستگاه‌های نظارتی با قرار دادن آن‌ها کنار یکدیگر به پاسخی شفاف برسند و البته سهم ضعف نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این ماجرا نباید نادیده گرفته شود.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    داخل انبار کارخونه و نه در انباری خارج از شهر محصول تولید شده ی همون کارخونه رو پیدا کردن؟؟؟ این یعنی کشف ؟؟؟ !!!