وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، اوکراین و شرکای غربی آن هیچ علاقه‌ای به حل‌وفصل صلح‌آمیز جنگ اوکراین نشان نمی‌دهند.

لاوروف: در فرآیند صلح برای اوکراین، یک دست صدا ندارد

به گزارش قدس آنلاین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه اجلاس سازمان امنیت و همکاری اروپا در شهر اسکوپیه در مقدونیه شمالی اظهار کرد، در دیپلماسی «یک دست صدا ندارد» و اوکراین و غرب را متهم کرد به این که دوستدار کار انفرادی هستند.

لاوروف بیان داشت، نشانه‌ای از این که جنگ اوکراین به زودی با راه حلی دیپلماتیک حل و فصل شود، نمی‌بیند و مقصر این وضعیت را غرب و کی‌یف دانست.

وزیر خارجه روسیه بیان داشت: «برای شروع یک فرآیند سیاسی حداقل دو طرف لازم است و یک دست صدا ندارد. اما مقامات طرف مقابل دوستدار کار انفرادی و تنها عمل کردن هستند. در اینجا شما مجبور به انفرادی کار کردن هستید.»

لاوروف اظهار کرد، مسکو و کی‌یف اساسا در مارس ۲۰۲۲ در جریان مذاکرات در شهر استانبول اساسا به یک توافق صلح دست یافته بودند و متذکر شد که دیوید آراخامیا، قانونگذار رده بالای اوکراینی به عنوان کسی که رهبری هیات مذاکره کنندگان کشورش را بر عهده داشت، این موضوع را تایید کرد.

لاوروف گفت: «امیدها برای صلح با مداخله بوریس جانسون، نخست وزیر اسبق انگلیس که از ضرورت جنگ کردن بیشتر کی‌یف حرف زد، رنگ باخت.»

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «همه این مساله را می‌دانند و ما آن را دفعات زیادی گفته‌ایم اما حال این اوکراینی‌ها هستند که به آن اذعان می‌کنند.»

لاوروف با ذکر اینکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پاییز گذشته فرمانی مبنی بر ممنوعیت هرگونه مذاکره با رهبران کنونی کرملین را امضا کرد تاکید کرد، در حال حاضر نشانه‌ای مبنی بر حاضر بودن کی‌یف و «اربابانش» برای مذاکره نمی‌بیند. این اقدام زلنسکی پس از آن صورت گرفت که ساکنان چهار منطقه سابقا متعلق به اوکراین در شرق این کشور، در یک همه‌‍‌پرسی با اکثریتی قاطع به پیوستن به روسیه رای دادند. با این حال، مسکو همواره تاکید کرده که آماده مذاکره با اوکراین است.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد، مقامات غربی بارها ادعا کرده‌اند به این دلیل باید از اوکراین حمایت کنند زیرا شکست کی‌یف راه را برای تهاجم روسیه به کشورهای حوزه بالتیک و لهستان هموار می‌کند. این در حالی است که مسکو همواره داشتن هرگونه طرح ادعاییی برای حمله به کشورهای ناتو را رد کرده است.

آراخامیا، از متحدان سیاسی کلیدی زلنسکی، هفته گذشته افشاگری در مورد وجود یک توافق صلح بالقوه برای جنگ اوکراین را انجام داد. وی تصریح کرد، هدف اصلی روسیه این بوده که به اوکراین برای پذیرش وضعیت بی طرف و کنار گذاشتن برنامه‌هایش برای پیوستن به ناتو فشار وارد کند. آراخامیا مدعی شد، کی‌یف به مسکو از این بابت که به قول خود عمل کند اعتماد نکرد و خواستار «ضمانت‌های امنیتی» طرف‌های ثالث شد و در عین حال به نقش جانسون در خنثی کردن مذاکرات اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.