مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با اشاره به نگهداری نمونه بندناف در شرایط ایمن، گفت: ۱۵۰ کودک مبتلا به فلج مغزی و ۱۰ کودک زیر هفت سال مبتلا به اوتیسم پیوند گرفته‌ و آسیبی نداشته‌ است.

درمان ۱۵۰ کودک فلج مغزی با سلول‌های بنیادی

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی ضرابی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: نمونه خون بندناف فقط سه درصد از زادوولدها در کشور ذخیره می‌شود و امیدواریم این رقم با آگاهی‌بخشی مناسب افزایش یابد.

وی افزود: در بانک خصوصی یا خانوادگی حدود ۲۰۰ هزار نمونه بندناف و در بانک عمومی حدود پنج هزار و ۱۰۰ نمونه ذخیره‌سازی شده‌است که بزرگ‌ترین بانک ذخیره‌سازی خون‌بند ناف است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان عنوان کرد: هزینه‌ای در بانک عمومی برای دخیره‌سازی بند ناف پرداخت نمی‌شود؛ اما در بانک خصوصی هزینه اولیه ۸۰ میلیون ریال است و چهار میلیون هزینه نگهداری به‌صورت سالانه پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: نمونه بند ناف ۵۵ درصد نوزادان پسر، ۴۵ درصد نوزادان دختر، ۱۷ درصد توسط زایمان طبیعی و ۸۳ درصد توسط سزارین ذخیره‌سازی شده‌است.

ضرابی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در سلول‌های بنیادی،گفت: ایران بزرگ‌ترین بانک سلول‌های بنیادی را دارد و ذخیره‌سازی بندناف در درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و یا غیرخونی مؤثر است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، ابراز کرد: نمونه‌های خون‌ بندناف در ۵۰ شخص مبتلا به بیماری‌های خونی، ۵۵ بیمار فلج مغزی و پنج بیمار اوتیسم مورداستفاده قرار گرفته‌است.

ضرابی با اشاره به اینکه خانواده‌ها از ظرفیت ذخیره‌سازی خون بندناف استفاده کنند، زیرا در صورت نیاز بسیار کاربردی است، اظهار داشت: فرایند جمع‌آوری خون بندناف از هفته ۳۴ بارداری آغاز می‌شود و متقاضیان می‌توانند به وبگاه و یا دفاتر موجود در استان‌ها مراجعه کنند.

وی افزود: ذخیره‌سازی خون بندناف یک روش بسیار ساده و مهم است که در زمان سه تا پنج دقیقه در حین زایمان امکان‌پذیر است و در غیر این صورت قابل‌استفاده نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، عنوان کرد: یکی از عوامل تأثیرگذار در منشأ بیماری‌ها ازدواج‌های فامیلی است، اما در نظام سلامت روش‌های مختلفی برای پیشگیری و یا جلوگیری از آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۴۰۰ نمونه بندناف در لرستان ذخیره‌سازی شده‌ است، افزود: این رقم باتوجه‌به ظرفیت این استان و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم می‌تواند افزایش یابد.

ضرابی گفت: یکی از منابع سلول‌های بنیادی ریشه دندان‌شیری و یا عقل است؛ در این راستا بانک دندان‌شیری راه‌اندازی شده‌است و دندانی که در حال افتادن است را می‌توان ذخیره‌سازی کرد، خوشبختانه دانش این کار در کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، ابراز کرد: امکان ذخیره‌سازی بانک دندان‌شیری در مجموعه رویان وجود دارد و خانواده‌هایی که مایل هستند، می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

ضرابی اظهار داشت: نمونه بندناف در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد و تا ۲۵ تا ۳۰ سال نگهداری خواهد شد که در این راستا تاکنون ۱۵۰ کودک مبتلا به فلج مغزی و ۱۰ کودک زیر هفت سال مبتلا به اوتیسم پیوند گرفته‌ و آسیبی نداشته‌است.

وی افزود: در بیماران مبتلا به اوتیسم فرد از زمان تشخیص قطعی می‌تواند این سلول را پیوند بگیرد و هرچه سن پایین‌تر باشد، اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود که این راستا ثبت‌نام خانواده‌ها در لرستان به‌راحتی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، عنوان کرد: نمونه خون بندناف کمتر از ۲۴ ساعت به تهران منتقل می‌شود که حجم خون، تعداد سلول، تست‌های میکروبی و ویروسی بررسی و سپس منجمد می‌شود.

به گفته وی ذخیره خون بندناف ۴۰ نمونه از سایر کشورها نیز در ایران انجام شده‌ و همچنین در سه کشور بانک بندناف افتتاح و ارائه خدمات شده‌ است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.