مدیر کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگهای قیمتی ایران گفت: سالانه از معدن فیروزه حدود ۳۰ تا ۴۰ تن سنگ معدن فیروزه استخراج می‌شود که ۱۵ تا ۲۰ درصد سنگ‌ها تبدیل به فیروزه خالص می‌شود.

سالانه از معدن فیروزه حدود ۳۰ تا ۴۰ تن سنگ معدن فیروزه استخراج می‌شود

به گزارش قدس خراسان، همزمان با برگزاری هشتمین نمایشگاه طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ مشهد به همت اتحادیه طلا و جواهر مشهد، جمعی از روسای اتحادیه‌های طلا، نقره و گوهرسنگ کشور از معدن فیروزه نیشابور امروز بازدید کردند.

مدیر کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران در این بازدید گفت: معدن فیروزه نیشابور حداقل ۵ هزار سال قدمت دارد و دلیل این ادعا این است که در تپه شادیاخ نیشابور جسدی با همین قدمت پیدا شد که در ابزار و لوازم همراه جسد قَطعه فیروزه‌ای تراش خورده دید شد. 

سید جواد پیش بین ادامه داد: معدن فیروزه نیشابور دارای غازها یا تونل‌های استخراجی متعدد با نام‌های مختلف است که نامگذاری تونل‌ها معمولا براساس کشف کننده آن پایه گذاری شده است. 

وی افزود: یکی از  بخش‌های این معدن تونل چاه است که در عمق بیشتر از ٨۵ متر فیروزه  استخراج می‌شود و فیروزه آن آبی زنگ و با کیفیت است. 

پیش بین با توضیح دلیل تفاوت رنگ‌های فیروزه عنوان کرد: فیروزه فسفات مضاعف آهن و مس است هرچه درصد آهن بیشتر باشد به رنگ سبز می‌رود و اگر مس آن بیشتر باشد به رنگ آبی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: سالانه از معدن فیروزه حدود ۳۰ تا ۴۰ تن سنگ معدن فیروزه استخراج می‌شود که ۱۵ تا ۲۰ درصد سنگ‌ها تبدیل به فیروزه خالص می‌شود. که این میزان برابر ۴۵٠٠ تا ۶ هزار کیلوگرم استخراج سالانه است که این مقدار در مقاطع زمانی و حجم‌های متفاوت به شیوه حراچ به دست تولید کننده برای تراش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.