۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 942011

ورود یمن به جنگ غزه، همزمان با جنگ جاری در شبه جزیره، نشان داد یمن در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی است که هرگز نمی‌توان آن را در معادلات منطقه‌ای نادیده گرفت.

طوفان یمنی در دریای سرخ

به گزارش قدس آنلاین، کانال تلگرامی «ایران نوانس» نوشت:

همزمان با آغاز زمزمه ازسرگیری جنگ از سوی اسرائیل، نیروهای مسلح ‎یمن در بیانیه‌ای از آمادگی کامل برای ازسرگیری عملیات علیه اسرائیل خبر دادند.

در این بیانیه تاکید شده است در صورت آغاز دوباره حملات ‎اسرائیل به ‎غزه، یمن لحظه‌ای در گسترش دامنه حملات خود علیه منافع اسرائیلی در دریا و خشکی دریغ نخواهد کرد، چنانچه دشمن گمانش را هم نمی‌کند.

۹ آبان (۳۱ اکتبر)، یمن به صورت رسمی از هدف قراردادن برخی اهداف در فلسطین اشغالی خبر داد که از نگاه بسیاری از ناظران به معنای پیوستن یمن به عملیات «طوفان الاقصی» و نبرد با اسرائیل بود. ورود نظامی یمن به جنگ غزه و رویارویی با اسرائیل که از حمایت قاطع ایالات متحده آمریکا و غرب برخوردار است، برای بسیاری از ناظران از ابعاد گوناگون حیرت برانگیز بود.

۱- یمن از سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) درگیر جنگ با ائتلاف عربی است و همچنان این جنگ ادامه دارد.

۲- اقدامات نظامی یمن علیه اسرائیل نشان می‌دهد آنها به تسلیحات پیشرفته و دوربرد دسترسی یافته‌اند. در همین حال نیروهای یمنی از امکانات لازم برای اعمال قدرت در آب‌های مجاور برخوردار هستند.

۳- انگیزه و اهداف یمن از ورود به جنگ غزه نیز در نوع خود برای بسیاری از ناظران سوال برانگیز بود.

شگفتی ناظران زمانی تشدید شد که ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اخطار داد کشتی‌های اسرائیلی را در آب‌های سرزمینی هدف قرار می‌دهد و ۴ روز بعد یمنی‌ها از توقیف کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» خبر دادند.

میان کارشناسان نظامی درباره انگیزه و توانایی یمنی‌ها برای تهدیدهای اعلام شده گمانه زنی‌های مختلفی وجود دارد.

کارشناسان معتقدند موقعیت ژئوپلیتیک یمن، یکی از مهمترین برگ‌های برنده این کشور در هر نوع منازعه منطقه‌ای است.

دریای سرخ که از کانال سوئز مصر تا تنگه باریک باب‌المندب امتداد دارد، یک مسیر تجاری کلیدی برای حمل‌ونقل جهانی و تأمین انرژی محسوب می‌شود.

یمن به علت تسلط بر قسمت شمالی و شمال غربی آبراه تنگه باب‌المندب و همچنین نزدیک بودن به شاخ آفریقا، از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

اسرائیل پنج کریدور دریایی برای تأمین واردات نفت، گاز و کالاهای اساسی خود دارد که مهم‌ترین این کریدورها از تنگه باب‌المندب می‌گذرد که تحت کنترل ارتش یمن است.

کریدور استراتژیک دریای سرخ، ستون فقرات اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود و تغییر مسیر کشتی‌های اسرائیلی از این کریدور، هزینه و زمان ورود کالاهای اساسی به فلسطین اشغالی را افزایش داده‌اند.

منابع اسرائیلی تایید می‌کنند تردد و لنگر گرفتن کشتی‌های خارجی در بنادر حیفا، اشدود و ایلات به شدت کاهش یافته است.

افزون بر عامل جغرافیایی، عوامل انسانی کشور یمن نیز از شاخص‌های قدرت نیروهای مسلح یمن است.

یمنی‌ها در طول تاریخ به عنوان ملتی جنگجو، با اراده و مصمم شناخته می‌شوند که برای رسیدن به اهدافشان جانفشانی می‌کنند. ورود یمن به جنگ غزه، همزمان با جنگ جاری در شبه جزیره، نشان داد یمن در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی است که هرگز نمی‌توان آن را در معادلات منطقه‌ای نادیده گرفت.

اعلام جنگ یمن علیه اسرائیل، ضمن اینکه تمرکز اسرائیل در جنگ غزه را کاهش داده، معادلات آمریکا و متحدان عربی واشنگتن در منطقه را پیچیده‌تر کرده است.

ناوگان دریایی آمریکا برای پوشش دفاعی در برابر حملات یمنی‌ها به اسرائیل در دریای سرخ وارد عمل شده‌اند و تلاش می‌کنند سایر کشورهای منطقه را نیز در این عملیات همراه کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.