رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس آمریکا خبر داد که با وجود همکاری اطلاعاتی واشنگتن با تل آویو برای رهگیری مقام های ارشد حماس، آمریکا تنها اطلاعات دستچین شده را در اختیار نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه قرار می دهد.

اطلاعات گزینشی آمریکا در اختیار رژیم صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین، مایک ترنر، نماینده جمهوریخواه ایالت اوهایو به شبکه سی بی اس گفت: همزمان با تلاش اسرائیل برای محو تهدید حماس، ایالات متحده به طور قطع در کشف محل استقرار مقام های ارشد حماس یاری می رساند.

با این حال وی گفت: ما در زمینه اطلاعاتی که در اختیار تل آویو قرار می دهیم، گزینشی عمل می‌کنیم.

به گفته ترنر، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به صراحت گفته که آمریکا دسترسی مستقیم به داده های جاسوسی خود را فراهم نکرده است.

این قانونگذار برجسته در زمینه عدم آمادگی نیروهای اطلاعاتی و نظامی اسرائیلی هنگام آغاز عملیات طوفان الاقصی گفت: زمانی که حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهر) آغاز شد، نیروهای آنان واکنش نشان ندادند. نه تنها توان اطلاعاتی برای جلوگیری از وقوع این حمله بلکه توان نظامی برای واکنش به آن را در اختیار نداشتند.

این نماینده پیشتر در مورد تبادل اطلاعات بین آمریکا و اسرائیل ابراز نگرانی کرده و گفته بود که کاخ سفید می تواند اقدامات بیشتری انجام دهد.

ترنر گفت: کاخ سفید کمی کُند است و در مورد اشتراک کامل اطلاعات محتاطانه عمل می کند. ما این مشکل را با آنها در اوکراین داشتیم و به دلیل فشار کنگره سیاستشان را تغییر دادند.

وی از غفلت اسرائیل در توجه به پیش نشانه های "واضح" حمله حماس انتقاد کرده و آن را یک "شکست اطلاعاتی بزرگ" خوانده بود.

ترنر همچنین از واکنش اسرائیل پس از وقوع عملیات طوفان الاقصی نیز انتقاد کرد و ضمن اشاره به "شکست‌های عملیاتی" این رژیم افزود که امکان جلوگیری از وقوع تلفات بالا وجود داشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.