معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم اکنون وضعیت کلی دریاچه بزنگان بحرانی، شکننده و خاص است و به مدیریت نیاز دارد.

وضعیت دریاچه ملی بزنگان بحرانی و شکننده است

به گزارش قدس خراسان، مجتبی ذوالجودی ظهر سه شنبه در سفر به خراسان رضوی اظهار کرد: دریاچه ملی بزنگان به عنوان مهمترین و شناخته‌شده ترین تالاب خراسان رضوی هم اکنون از شرایط خاصی برخوردار است و بهبود وضعیت این دریاچه باید جز برنامه‌های ملی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هم اکنون وضعیت کلی دریاچه بزنگان، بحرانی، سخت، شکننده و خاص است و به مدیریت نیاز دارد.

وی افزود: بنا داریم وضعیت دریاچه بزنگان را با همکاری دستگاه‌ها و مجموعه‌های متولی از جمله آب و فاضلاب بهبود بخشیم.

ذوالجودی گفت: طبق تعاریف، تالاب‌ها حتماً نباید پرآب باشند و زمانی یک تالاب مورد تهدید است که از نظر زیست در خطر باشد که خوشبختانه وضعیت کنونی بزنگان در این قالب نمی گنجد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خشکسالی شدید، حفر چاه آب در بالادست دریاچه بزنگان و کم آبی شدید چشمه‌های تأمین کننده آب بزنگان از مهمترین عوامل وضعیت کنونی آن است که هم اکنون دارای حداقل رطوبت و نمناکی لازم به واسطه بارش‌های اخیر است.

وی برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در محیط زیست خراسان رضوی برای حفظ دریاچه بزنگان را در سطح مطلوبی ارزیابی و اضافه کرد: برنامه مدیریت زیست بومی برای بزنگان مشخص شده است و با همکاری وزارت نیرو اقدامات دیگری نیز انجام خواهد شد.

ذوالجودی ادامه داد: کشت و کشاورزی در اطراف این دریاچه به ویژه کشت دیم نیز باید مدیریت شود و اگرچه برخی از کشاورزان سال‌های متمادی است که در اراضی خود کشت و زرع انجام می‌دهند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست پس از بازدید از کشف رود گفت: شهرداری مشهد و شرکت آب و فاضلاب در زمینه ساخت تصفیه خانه کشف رود همکاری مؤثری دارند که امیدواریم شاهد تسریع در انجام این امر باشیم هر چند که می‌دانیم ساخت تصفیه خانه در محدوده کشف رود به طور قطع کاری زمان بر است.

وی افزود: هم اکنون وضعیت کشف رود خشک و بی آب است و صرفاً بخش‌هایی از فاضلاب‌های تخلیه شده در آن دیده می‌شود که علت آن سدسازی‌های انجام شده، خشکسالی و فاضلاب‌های رها شده از قبل در این رودخانه است.

ذوالجودی در ادامه با اشاره به بازدید از سد دوستی و بررسی آخرین وضعیت آبی این سد گفت: متأسفانه ورود آب هریرود به سد دوستی بسیار کم شده و همین امر در کنار پدیده خشکسالی موجب کاهش چشمگیر سطح آب در سد شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در کنار ضرورت گذر از وضعیت خشکسالی که کشور افغانستان نیز دچار آن است به کارگیری دیپلماسی آب بسیار مهم است و می‌توان برنامه‌های مختلفی برای ورود آب به این سد داشت.

وی تاکید کرد: خوشبختانه شرکت آب و فاضلاب با تلاش فراوان و با اولویت تأمین آب شرب مردم مشهد تلاش فراوانی در این زمینه از خود نشان داده است که جای بسی خرسندی است.

ذوالجودی گفت: در نشستی که با استادان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد پیش بینی‌های بر بهبود شرایط فعلی و تجربه پاییز و زمستانی پربارش بود که مایه دلگرمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.