وزیر خارجه قزاقستان در دیدار با همتای ایرانی در مسکو، ایران را یکی از ستون‌های جهان اسلام خواند و از علاقه‌مندی کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف خبر داد.

وزیر خارجه قزاقستان در دیدار با امیرعبداللهیان: ایران یکی از ستون‌های جهان اسلام است

به گزارش قدس آنلاین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان که برای شرکت در نشست سالانه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر در مسکو حضور دارد، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) ۱۴ آذر ماه در ادامه دیدارهای حاشیه‌ای خود با وزیر خارجه ترکمنستان مراد نورتلئو دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه قزاقستان مراد نورتلئو در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با همتای ایرانی و اینکه در حوزه دریای خزر می‌توانیم همکاری‌های زیادی را با یکدیگر داشته باشیم، جمهوری اسلامی ایران را یکی از ستون‌های جهان اسلام خواند.

وی ایران و قزاقستان را شرکای بسیار مهمی نه تنها در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس بلکه در دریای خزر خواند و افزود: مشتاق هستیم در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تاریخی و با توجه به پیوندهای عمیق بین دو کشور همکاری‌های خود را با ایران گسترش بدهیم.

حسین امیرعبداللهیان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این دیدار از نقش کشور قزاقستان در حل منازعات منطقه‌ای از جمله در خصوص فرمت آستانه درباره سوریه قدردانی کرد و افزود: خوشبختانه مشورت‌های سیاسی و تبادل هیأت‌های سطح بالا بین دو کشور به خوبی جریان دارد. 

وی با ذکر این نکته که در دولت آیت‌الله رئیسی فصل جدیدی از مناسبات ایران و قزاقستان گشوده شده، گفت که کارها در مسیر درست رو به پیشرفت است.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم ضمن شرکت در نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر (روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان) و ایراد سخنرانی با همتایان خود در کشورهای ترکمنستان و روسیه نیز دیدار دوجانبه داشت.

امیرعبداللهیان در نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر گفت: همچنان معتقدیم همه تصمیمات درباره مسائل این دریا باید با اجماع و توافق پنج کشور ساحلی باشد. تلاش کنیم تحرک بیشتری در همکاری‌ها در دریای خزر ایجاد شود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ترسیم خط مبدا مستقیم در دریای خزر تأکید کرد و افزود: گرچه تاکنون شش دور نشست و مذاکرات در قالب گروه کاری مقامات عالیرتبه در مسائل خزر برای مذاکره و نهایی کردن موافقتنامه روش تعیین خطوط مبدا مستقیم در دریای خزر برگزار شده است، ولی باید اذعان کنیم که روند مذاکرات برای تکمیل این سند با کندی پیش می‌رود و رضایت بخش نیست. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز در بدو ورود به پایتخت فدراسیون روسیه در جمع خبرنگاران درباره این نشست گفت: ما بر موضوعاتی تمرکز داریم که همکاری‌های اقتصادی و تجاری را بین کشورهای ساحلی دریای خزر تقویت می‌کند. این یکی از موضوعاتی است که برای نیرومندسازی همکاری‌های اقتصادی پنج کشور ساحلی می‌تواند کمک کننده و موثر باشد.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.