نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر بگویند تعریف جامعی برای کلمه دانشجو بگویید، می‌توان گفت دانشجو یعنی طبیعتی که نوگرا و طالب استدلال است. دانشجو یک رود پرخروش است که در عرصه و بستر دره علم و دشت دانش و تحقیق حرکت می‌کند تا به یک دریای پهناور علم و دانش در مرحله ثبات وصل شود.

دانشجو استدلال طلب و رهبر جریان فکری جامعه است

به گزارش قدس خراسان، صبح روز پنجشنبه ۱۶ آذرماه، همزمان با گرامیداشت روز دانشجو، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: آن چه هفتاد سال قبل در چنین روزی اتفاق افتاد، سرآغاز یک حرکت جنایتکارانه توسط مزدوران استکبار بود که مسیر جنایات غیرانسانی و شیطانی استکبار جهانی را در این کشور هموار کرد.

وی تاکید کرد: حادثه ۱۶ آذر در سال ۱۳۳۲ و شهادت سه عزیز مظلوم دانشجو در راهروهای دانشگاه تهران که در مقام پشتیبانی از سفر رئیس جمهور جنایتکار آمریکا صورت گرفت، ساختار هژمونی مستکبران عالم در این کشور را نشان داد و از این جهت، ۱۶ آذر را می‌توان تصویر روشن واقعیتی از حقیقت آمریکا دانست.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه حادثه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ نشان داد پایگاه حرکات استکبار ستیزانه دانشگاه و حوزه علمیه است گفت: شاه برای اینکه بخواهد جریان قیام و انقلاب ضد نظام ستم شاهی را تحقیر کند گفته بود در این کشور مخالفین من تعدادی عمامه به سر و بچه مدرسه‌ای هستند و مخالف دیگری ندارم و به خیال خود این جریان را تحقیر کرده بود. از آن زمان، هر اقدامی که بر علیه مستکبران در ایران صورت می‌گرفت، پایگاه اصلی آن یا دانشگاه یا حوزه بود. اکنون هم پس از هفتاد سال، ما در همان مسیری هستیم که به برکت خون پاک این شهدا آغاز شده و شما عزیزان من، میراث داران این مجاهدت‌ها هستید.

وی بیان کرد: آنچه امروز از عزت و عظمت نظام جمهوری اسلامی در دنیا احساس می‌کنیم و آن عظمتی که چشم جهان را در دنیا پر کرده، از شهادت سه دانشجوی مظلوم در روز ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ آغاز شد. آن روزی که این عزیزان در خاک دانشگاه در خون خود غلتیدند همه حساب کردند دیگر جریانی به نام مقابله با استکبار رخ نخواهد داد و عده‌ای خیال کردند ضعف و فرتوتی هر حرکتی از جمله جنبش دانشجویی به ثبت رسید و بعد از این، حرکتی از سر نخواهد گرفت و قدرت برای جنبش در مقابل استعمار و استکبار سلب می‌شود. کسی حساب نمی‌کرد با گذشت ۷۰ سال، این رگه‌ی آب شیرین به جایی می‌رسد که نفرت از استکبار، جهانی می‌شود.

امام جمعه مشهد گفت: کسی فکر نمی‌کرد قدرت مردم در منطقه چنان متبلور شود که ریشه نفوذ و استکبار را از کشور و منطقه بکند. این افتخار و مباهاتی برای شما دانشجویان است که از آن نسل و تبارید و امروز را گرامی می‌دارید و به ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو افتخار می‌کنید. آنچه در کانون و فکر و اندیشه روشن یک دانشجو باید جولان داشته باشد، ایده و آرمانی است که آن سه دانشجو به پای آن در خاک و خون تپیدند. امروز آن آرمان باید در فکر و مغز شما جولان داشته باشد و به صورت یک راهبرد مسیر حرکت سیاسی و اجتماعی شما را روشن کند.

آیت‌الله علم‌الهدی با تاکید بر اینکه اصل اول برای دانشجویان آن است که ماهیت و واقعیت خود را به عنوان دانشجو تشخیص بدهند گفت: نام دانشجو وقتی بر سر زبان می‌آید در ذهن انسان چند خصوصیت متبادر می‌کند، اول جوانی و اهل علم بودن است. دانشجو یک جوان دانشی و یک جوان علمی و رو به رشد است که درخت تناور علم و دانش در زمین فکری او به بار می‌نشیند.

وی ادامه داد: آزاداندیشی نکته دیگری است؛ یعنی دانشجو تحت تأثیر تلقینات و افکار خارجی نیست و تمام جریانات زندگی غربی در بینش و اندیشه او اثر نمی‌گذارد. او جدای از شهوت، طمع ماده پرستانه به زندگی آینده فکر می‌کند. دانشجو آرمان گراست. یعنی به وضع موجود راضی نیست و دنبال موقعیت بالاتری است. دانشجو شاد است و با نشاط زندگی می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه در صحنه حاضر بودن دیگر ویژگی دانشجویان است گفت: اگر بگویند تعریف جامعی برای کلمه دانشجو بگویید، می‌توان گفت دانشجو یعنی طبیعتی که نوگرا و طالب استدلال است. دانشجو یک رود پرخروش است که در عرصه و بستر دره علم و دشت دانش و تحقیق حرکت می‌کند تا به یک دریای پهناور علم و دانش در مرحله ثبات وصل شود.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: با این خصوصیات باید از دانشجو بخواهیم و مطالبه کنیم. مردم از شما رأی می‌گیرند و فرهنگ‌ها از اندیشه شما به وجود می‌آید. جریان شما جریان کوچکی نیست. نباید در مقام تحصیل و دانشجویی، چشم شما را زرق و برق‌ها پر کند. در غیر این صورت، در کانون مغز شما آرمانی که بخواهد شکل بگیرد در همان جهت است.

وی افزود: جریان‌هایی که نتوانستند نیک اندیشی و وفاداری خود را ثابت کنند کنار زده شدند یا از انقلاب خسته و از قطار پیاده شدند. این جریان‌ها نباید جناح دانشجو را استخدام کند. این خلاف ارزشی است که دانشجو دارد تا ملعبه جریان ورشکسته سیاسی باشد. اگر روزی چنین جریانی بر دانشجو مسلط شد آن روز روز سقوط دانشجو و دانشگاه‌ها است. خوشبختانه ما تا به امروز شاهد این بودیم که این واقعیت رخ نداده یا اگر در بعضی دوران‌ها به وسیله بعضی ساده اندیشان به وجود آمده با یک مقابله قوی دانشجویان شکست خورده و این را در تاریخ انقلاب دیدیم. این امید و انتظاری است که از شما دانشجویان داریم.

امام جمعه مشهد گفت: مسأله‌ای که امروز در قشر دانشجو احساس می‌کنیم که قبل از انقلاب سابقه نداشته، حرکت‌های جهادی دانشجو و گروه‌های دانشگاهی است که در مقام امداد کردن و کمک رسانی به قشر ضعیف، دانشگاه به صورت یک جریان بیدار در عرصه جهاد وارد شد. نقطه ولادت دانشگاه متأسفانه در کشور ما در زمانی بود که استعمار غرب با مزدور خشنی مثل رضاخان در صدد این بود تا عده‌ای کلفت و نوکر تربیت کند و با این ایده، غرب جریان دانشگاه را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در گذشته ما هر افتخار علمی آمیخته با دین بوده و هر دانشمندی که امروز برای شما به عنوان ایرانی مسلمان افتخار است در ان حوزه و بستری رشد کرده که علم و دین آمیخته با هم بوده است. از روزی که علم سکولار شد ما مفخر علمی نداشتیم. خیلی اندیشمندان در بستر دانشگاه بودند اما از علم سکولار نتوانستند مفاخری در جهت ابتکارات و افتخارات و اکتشافات که به دنیا نشان بدهیم ظهور کنند. امروز شرکت‌های دانش بنیان و عزیزان فعال مبتکر که در ابعاد مختلف جریان زندگی روزمره مردم را از علم غرب بی نیاز کردند، محصول دانشگاه انقلابی است که در آن علم و دین آمیخته و به صورت مسجد درآمده است. امیدواریم این عنایت که دانشگاه ما را مسجد کرد و علم شما در کنار دین مداری شما روز افزون باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.