کمتر کسی است که تأثیر نشاط دانشجویی بر پیشرفت دانشگاه و حتی بر افزایش امید در جامعه را باور نداشته باشد، بسیاری بر این باورند که نشاط دانشجویان می‌تواند سبب ایجاد جامعه‌ای امیدوار باشد اما نظر مسؤولان حوزه آموزش عالی در زمینه افزایش نشاط در دانشگاه‌ها چیست؟

دانشجویان محور نشاط افزایی در دانشگاه‌ها و امید در جامعه هستند

دانشجویان یکی از قشرهای تاثیرگذار در هر جامعه ای هستند، دانشجوی پرسشگر، تحول خواه و دارای مطالبه اگر نشاط هم داشته باشد دانشگاه و البته جامعه را رو به پیشرفت می برد، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم هم از ابتدای حضورش در وزارت علوم بر ایجاد نشاط در دانشگاه ها بسیار تأکید کرده است، با توجه به هفته دانشجو، با دانشجویان و مسوولان در زمینه دانشجوی امروز و نشاط علمی، سیاسی، اجتماعی دانشجویان صحبت کرده ایم.

تا اسم نشاط در دانشگاه می‌آید، دانشجوی دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی می‌گوید: در حال حاضر برخی دانشجویان به اسم آزادی و نشاط به دنبال تحقق خواسته شخصی خود در پوشش و اعتقادات درون دانشگاه هستند، که البته تعدادشان زیاد نیست اما هر جایی و به خصوص دانشگاه که محل علم و دانش است قوانین مخصوص خود را دارد که همه ملزم به رعایت آن هستند.

معصومه اصانلو؛ دانشجوی علوم ارتباطات اجتماعی نیز دانشگاه را مکانی برای افرادی می داند که دغدغه کشف نبوغ و استعداد خود را دارند و می‌خواهند از این کشف خود به موفقیت مدنظرشان برسند.

اصانلو می‌گوید: در هر برهه ای از زمان ممکن است به دلیل به وجود آمدن برخی مسائل و جریانات برخی افراد مخالف یا موافق جریان پیش آمده باشند که ممکن است براساس حق باشد یا ناحق اما در هر صورت باید خواسته ها به صورت منطقی اعلام شود تا نشاط دانشگاهی نیز حفظ شود.

در این زمینه با لعیا محبوبی؛ استاد دانشگاه هم صحبت کردیم، محبوبی بازی رسانه ای را در این مقوله موثر دانسته و معتقد است: ما تغییر و تحولاتی داشتیم و جامعه ما تنش هایی را پشت سر گذاشته و اتفاقاتی رخ داده که تمایلات افراد نسبت به مقابله با دنیای غرب دچار مشکل شده است یعنی بازی رسانه ای ذهن افراد را به سمتی سوق داده که تصور کنند نیازی به استکبارستیزی نبوده است، اینگونه به جوانان گفته اند که غرب مشکلی با شما ندارد و حتی حامی مردم ایران است اما حاکمیت ایران در تقابل با مردم و پیشرفت است، یعنی در رسانه ها خود را در کنار مردم و حاکمیت ایران را در تقابل با مردم نشان می دهند که این مسأله باعث شده فضای فکری مردم که در زمینه دفاع مقدس و آرمان های استکبارستیزی بوده را کمرنگ کنند.

این استاد دانشگاه می‌گوید: بخشی از مشکلات و تحریم ها را به جای اینکه به گردن استکبار تحریم کننده بدانند به گردن حاکمیت ایران می اندازند که این مسأله برعکس نشان دادن ظالم و مظلوم است.

تأکید مسؤولان بر افزایش نشاط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در دانشگاه‌ها

محمدعلی زلفی گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری راهکار حفظ و افزایش نشاط را خطاب به روسای دانشگاه ها اینگونه بیان می کند: تریبون آزاد در دانشگاه‌ها را با مدیریت برگزار کنید، برنامه شور و نشاط انتخاباتی را به گونه‌ای در نظر بگیرید که جنبه افزایش سواد اجتماعی و دانایی انتخابات در آن لحاظ شود و یک کلاس سواد اجتماعی برای دانشجویان باشد.

زلفی‌گل همچنین از معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها میخواهد که برای انجمن‌های علمی، تشکل‌ها، سمن‌ها، هیئت مذهبی و حتی کانون‌های صنفی نسخه ویژه طراحی کنند.

 عبدالله معتمدی؛ رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز از اقدامات این دانشگاه برای افزایش نشاط دانشجویی صحبت کرده و می گوید: تاکید کردیم استادان ما بتوانند در طول دوره تحصیلی از ظرفیت های موجود برای افزایش امید و نشاط در بین دانشجویان استفاده کنند، در این زمینه در دانشکده های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی تدارکات خوبی برای راه اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی دیده شده و در این مراکز این امکان وجود دارد که دانشجویان در ارتباط با تخصصی که دارند بتوانند ایده های خود را مطرح کنند، ما نیز امکانات و شرایطی را فراهم می آوریم تا این دانشجویان بتوانند ایده های خود را به نتیجه برسانند و در نهایت آنها را به مراکز رشد معرفی خواهیم کرد.

عبدالحسین کلانتری؛ معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم هم اصلی‌ترین هدف وزارت علوم برای سال تحصیلی جدید را افزایش نشاط و امید در محیط‌های دانشگاهی دانسته و می‌گوید: محور نشاط افزایی خود دانشجویان هستند. زیست دانشگاهیان و بالأخص دانشجویان یک زیست فرهنگی اجتماعی است و دانشگاهیان در این فضا به پژوهش و آموزش می‌ پردازند لذا نبود سلامت محیط فرهنگی-اجتماعی یک مسئله حاشیه ای نیست و مستقیم و غیرمستقیم، و کوتاه مدت و بلندمدت بر کل فرایندهای آموزشی و پژوهشی نیز تاثیر منفی می گذارد بنابراین دانشگاه ها باید برای زیست فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و به تبع آن افزایش نشاط در جامعه برنامه ریزی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.