طرح‌های حوزه ورزش سیستان و بلوچستان در حالی چشم‌انتظار تخصیص اعتبارات است که در صورت تامین اعتبار به موقع شاید بتوان تا اواسط سال ۱۴۰۳ شاهد میزبانی رقابت‌های ملی و بین‌المللی در سالن چهار هزار و ۵۰۰ نفری زاهدان باشیم.

معطلی سالن ۴۵۰۰ نفری زاهدان پشت سد اعتبارات

به گزارش قدس آنلاین،  ورزش در حالی یک جامعه سالم را می‌سازد که انجام فعالیت‌های ورزشی نیازمند وجود فضاهایی مناسب است تا ورزشکاران بتوانند تمرینات ورزشی خود را به‌ صورت حرفه‌ای در آن انجام دهند؛ اما مشکل اینجاست که بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان با چالشی به نام کمبود سرانه ورزشی دست به گریبان هستند.

در میان شهرستان‌های سیستان و بلوچستان تصور می‌شود زاهدان به دلیل مرکزیت استان از فضاهای ورزشی مناسبی برخوردار و نسبت به دیگر شهرستان‌ها شرایط بهتری داشته باشد، اما زاهدان هم به دلیل کمبود فضای ورزشی مناسب با چالش‌هایی رو به رو است.

واقعیت امر این است که در برخی مناطق زاهدان مانند مهرشهر حتی یک سالن ورزشی وجود ندارد، البته سالن‌های مختلفی وجود دارد که بیشتر این مکان‌ها متعلق به ادارات است و استفاده از این سالن‌ها فقط برای افرادی خاص مقدور بوده و در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد

با توجه به شرایط زاهدان تعداد ورزشکاران این منطقه هم بیشتر از دیگر شهرستان‌هاست، اما با این وجود گلایه‌های ورزشکاران نشان دهنده نبود فضای مناسب ورزشی برای آن‌هاست، این در حالیست که ۲ مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور و دهکده المپیک به همراه سالن‌های ورزشی ادارات مختلف شرایطی را به نمایش گذاشته که کسی گمان نمی‌کند زاهدان هم در سرانه ورزشی دچار مشکل باشد.

اما واقعیت امر این است که در برخی مناطق زاهدان مانند مهرشهر حتی یک سالن ورزشی وجود ندارد، البته سالن‌های مختلفی وجود دارد که بیشتر این مکان‌ها متعلق به ادارات است و هر اداره‌ای توانسته حداقل یک یا ۲سالن چند منظوره را برای خود احداث کند؛ اما استفاده از این سالن‌ها فقط برای افرادی خاص مقدور بوده و در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد.

با این وجود اما دهکده المپیک زاهدان در رمزه بزرگ‌ترین اماکن ورزشی این کلانشهر به شمار رفته و ساخت و سازهایی در آن انجام شده که کار ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زاهدان از مهرماه ۱۳۸۰ آغاز و در نهایت با صرف اعتباری معادل ۷۰ میلیارد ریال به پایان رسید، مساحت کلی سایت این ورزشگاه که در دهکده بزرگ المپیک زاهدان واقع است ۱۰ هکتار و مساحت کاسه استادیوم ۱۹ هزار و ۳۲۵ مترمربع است.

این پروژه ملی دارای رختکن مجزا و سونا در داخل هر رختکن، چشمه سرویس بهداشتی برای تماشاگران، زمین چمن مصنوعی استاندارد، پیست دو و میدانی، اسکوربرد، رختکن داوران، فضای اداری و پارکینگ بزرگ بوده، همچنین دور زمین چمن ورزشگاه ۱۵ هزار نفری این شهر نیز پیست دو و میدانی هشت خط است که با این وجود اما روند طولانی شدن بخشی‌هایی از ساخت و سازها مانند سالن چهار هزار و ۵۰۰ نفری زمینه گلایه‌مندی مردم و ورزشکاران را فراهم کرده است.

آخرین وضعیت دهکده المپیک زاهدان

مسوول دفتر فنی و مهندسی اداره‌کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در خصوص آخرین وضعیت دهکده المپیک زاهدان بیان کرد: فاز اول از ورودی تا میدان اصلی جدول گذاری، محوطه سازی، فضای سبز و روشنایی آن تکمیل شده که به صورت پایلوت این اقدامات در بخش‌های مختلف دهکده المپیک در حال انجام است به‌گونه‌ای که سایر خیابان‌ها و بلوارهای این مکان ورزشی نیز با همین جزئیات بازسازی و مرمت خواهد شد.

فرشید صالح زهی افزود: انجام این اقدامات در مجموعه دهکده ورزشی المپیک نیازمند اعتبارات است که تکمیل آن به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا مرحله به مرحله این کارها انجام شود.

در بیشتر شهرهای سیستان و بلوچستان زیرساخت‌های سالن‌های ورزشی و اسکلت سازها انجام شده؛ ولی با توجه به پراکندگی این استان و تعداد زیاد طرح‌ها امکان انجام همزمان آنها وجود ندارد

وی ادامه داد: ساخت مسجد، پیست، جاده سلامت و مجموعه‌های تندرستی نیز علاوه‌بر اقدامات محوطه سازی، فضای سبز و روشنایی در دستورکار قرار دارد که این‌ها نیز به تنهایی اعتبارات سنگینی را می‌طلبد.

این مسوول با اشاره به اینکه بازخورد این اقدامات در ایجاد نشاط اجتماعی و رضایت نسبی مردم مشاهده می‌شود، گفت: بهسازی و بازسازی فضاها در دستورکار قرار دارد تا بتوانیم خدمات مطلوبی به مردم ارائه دهیم.

وی اظهارکرد: دهکده المپیک تمامی خدمات عمومی آن رایگان است جز سالن‌های تخصصی و شرکت در رشته‌های خاص که برای بخش خصوصی هستند در غیر این صورت بیشتر بخش‌های دهکده عمومی بوده و مردم از آن به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند، بهره‌مندی بیشتر مردم از فضای دهکده المپیک نیازمند اعتبار است که همکاری متولیان امر را می‌طلبد.

صالح زهی افزود: در بیشتر شهرهای سیستان و بلوچستان زیرساخت‌های سالن‌های ورزشی و اسکلت سازها انجام شده؛ ولی با توجه به پراکندگی این استان و تعداد زیاد طرح‌ها امکان انجام همزمان آنها وجود ندارد.

نداشتن فضای اختصاصی یکی از مطالبات جدی هیات‌های ورزشی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان بیان کرد: این استان دچار عقب رفت شدید بوده و نیاز به تلاش جدی دارد تا بتوانیم جایگاه این استان در سطح کشور را پیدا کنیم.

عباس شیبک افزود: بیش از ۱۰۳ طرح نیمه‌تمام ورزشی در سیستان و بلوچستان با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۷۰ درصد وجود دارد که طبق اولویت‌بندی‌های صورت‌گرفته مقرر شد ۱۰ طرح مهم را به سرانجام برسانیم.

بیش از ۱۰۳ طرح نیمه‌تمام ورزشی در سیستان و بلوچستان با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۷۰ درصد وجود دارد که طبق اولویت‌بندی‌های صورت‌گرفته مقرر شد ۱۰ طرح مهم را به سرانجام برسانیم

وی از وجود ۵۱ هیات ورزشی در سیستان و بلوچستان خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد ۳۵ هیات تعطیل است و بقیه نیز از قبل فعالیت داشتند باید در حوزه ورزش جلسات متعددی برگزار و امتیازات و رتبه‌بندی‌ها مشخص و اعلام شود.

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان نداشتن فضای اختصاصی را یکی از مطالبات جدی هیات‌های ورزشی استان عنوان و اظهار کرد: اماکن ورزشی طبق قانون به بخش خصوصی واگذار شده، در برخی مناطق استان تنها یک سالن وجود دارد که آن هم به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا برخی از اماکن از این قانون خارج شود، افزود: مکاتبه لازم دراین‌خصوص انجام شده که امیدوارم بتوانیم با همراهی مسوولان این مشکل برطرف و اماکن ورزشی به خود هیات‌ها واگذار شود.

تکمیل طرح‌های ورزشی در گرو اعتبارات

شیبک در ادامه از تصویب ۱۸۰ میلیارد ریال برای دهکده ورزشی المپیک زاهدان خبر داد و گفت: با این اعتبار امیدواریم تحول خوبی را در این مجموعه ورزشی شاهد باشیم.

وی بیان کرد: ۶۸۰ میلیارد ریال هم برای سالن چهار هزار و ۵۰۰ نفری زاهدان در نظر گرفته شد که امیدواریم تا اواسط سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد و میزبانی رقابت ملی و بین‌المللی را داشته باشیم که برای تکمیل این سالن یکهزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیز نیاز است.

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان افزود: در راستای تشویق و ترغیب مردم به ورزش‌های همگانی ۷۵ مکان به‌صورت رایگان در سطح استان برای استفاده عموم مردم فعال است و همچنین در این راستا ۲۹ جاده سلامتی و تندرستی در استان ایجاد شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.