مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: گزارش‌هایی به دست ما رسیده که ۶۵درصد از معتادانی که بهبود یافته اند، پس از ۲ سال دیگر به سراغ مواد مخدر نمی‌روند.

۶۵درصد معتادان بهبود یافته پس از ۲ سال دیگر به سراغ مواد مخدر نمی‌روند

سونامی اعتیاد در کشور به راه افتاده است

مجید قربانی، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص مدیریت کمپ‌های ترک اعتیاد گفت: نقصی که گاهی در برخی کمپ‌های ترک اعتیاد دیده می‌شود آنجا است که در بسیاری از مواقع این آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به طور درست اجرا نمی‌شود، مـتأسفانه شرایط اعتیاد در کشور در شرایط سونامی و بحرانی قرار دارد، به خاطر آنکه که در تمام دنیا این مدلی است اما از آنجایی که مشکلات مربوط به مصرف مواد مخدر در ایران بیشتر است و امکانات محدودتر، پس بیشتر این موضوع خود را نشان می‌دهند وگرنه اعتیاد ماهیتاً یک بیماری مزمن پیش رونده عودکننده است.

وی در پاسخ به اینکه درصد موفقیت کمپ‌های ترک اعتیاد در دنیا و به ویژه ایران چقدر است؛ گفت: در دنیا با بهترین شیوه‌های درمانی که ارائه می‌شود می‌گویند درصد عود و گرایش افراد به مصرف مخدرها، ۸۶درصد است، اما این میزان در ایران تا ۹۵درصد عودکنندگی دارد اما وقتی برخی مراکز را در نظر می‌گیریم که شیوه‌های درمان معتادان را پیگیری می‌کنند می‌بینیم اثرات خوبی را بر جای گذاشته‌اند.

طرح مدیریت مورد بهزیستی نشان می‌دهد در زمان۶ماهه توانسته است تا ۴۵ درصد جلوی عود را بگیرد، پس این نشان می‌دهد که یک جاهایی که کار ما درست انجام نمی‌شود عود صورت می‌گیرد. پس بنابراین آیین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و متون علمی نوشته شده اساساً مشکلی ندارند بلکه این فاصله بین علم و اجرا موجب شده تا عود صورت بگیرد. مثل برخی از کارهای ما در کشور، در حالی که دانشگاه‌ها به مجهزترین علوم روز مسلح هستند اما در صنعت، چقدر عقب مانده‌ایم یا تجارت نمی‌تواند از آن یافته‌های علمی استفاده کند

پس ما در محتوا مشکل نداریم بلکه عمدتاً در اجرای این مسائل مشکل وجود دارد، باید در اجرا یک هماهنگی قوی‌تر و عمیق‌تری بین دستگاه‌ها باشد. تا حد زیادی این همکاری وجود دارد اما وقتی مجبور می‌شویم از معتاد بهبود یافته برای مدیریت مرکز استفاده کنیم این جای کار دارد.

وی ادامه داد: قانون نمی‌گوید که این مدیریت بر عهده این‌ها باشد، بلکه مسأله اعتیاد به مانند آن مثلی است که می‌گوید «خار را با خار در می‌آورند»، در اعتیاد این مثل صدق می‌کند، به این معنا که چه کسی می‌تواند بفهمد و به معتاد کمک کند، کسی که معتاد بوده و بهبودی پیدا کرده او امروز می‌تواند شرایط یک فرد معتاد را بهتر درک کند. این دو طرفه است، هم آن کسی که بهبودی حاصل کرده و هم فردی که در حال بهبودی است به همدیگر اعتماد بیشتری دارند، به همین خاطر این‌ها قفل و کلیدهای خوبی در کنار هم هستند.

درمان معتادان در عالم واقعی

گزارش‌هایی به دست ما رسیده، مانند آن گزارش کنگره شصتی‌ها که می‌گویند یک فرد معتاد بهبود یافته را تا ۲سال دنبال می‌کنند، بعد از آن متوجه شده‌اند که ۶۵ درصد بهبودی حاصل شده است این رقم بسیار بالایی است یعنی مانایی در درمان، در حالی که در دنیا میزان عود کنندگی ۸۶ درصد است اما در ایران میزان بهبود یافتگی پس از اعتیاد ۶۵درصد است، به این معنا که ۳۵ درصد عود در اعتیاد رخ داده است. واقعیت آن است که بخشی مهمی از درمان همان رها نکردن معتاد است، آن‌هایی که به عنوان معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ حضور دارند ۱۰۰درصد خدمات به آن‌ها رایگان است، از دارو، اسکان و اقامت گرفته تا سایر خدماتی که به آن‌ها داده می‌شود.

یک انتقاداتی به مراکز ماده ۱۶ وارد است، آن هم به خاطر آن که تعداد افرادی که نگهداری می‌شوند بسیار بالاست، بودجه بعضا محدود و باید این میزان بودجه بین افراد بسیاری تقسیم شود اما با این وجود تا زمانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند دسترسی به مواد مخدر ندارند، به بهداشت آن‌ها توجه می‌شود و به نیازهای روانشناختی پاسخ داده می‌شود.

 چقدر برای درمان معتادان هزینه می‌شود؟

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص میزان هزینه برای معتادان نیز توضیح داد: ما دو سیستم درمانی داریم، یک سیستم درمانی برای افرادی است که با تمایل خود در کمپ‌ها حضور پیدا می‌کنند، خود معرف هستند و بسته به نوع اعتیاد و شدت آن، خدماتی که می‌گیرند متفاوت است. این افراد بین یک و نیم میلیون تا ۳میلیون باید به کمپ‌های ترک اعتیاد پرداخت کنند، البته به این بخش هم بیمه کمک می‌کند.

در واقع یک بخشی از آن هزینه‌هایی که یک معتاد پرداخت می‌کند به این بر می‌گردد که چه میزان دارو و قرص مصرف کرده است، به طور فرض اگر داروی «متادون» و یا «بوپرنورفین» مصرف کند برخی از این داروها ارزان‌تر و برخی گرانتر است و البته ما هیچ وقت این هزینه را حساب نکرده‌ایم.

برای افرادی که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند و خدمات درمانی می‌گیرند، رقم‌هایشان بالاتر می‌رود؛ چرا که یک فرد علاوه بر هزینه‌های اقامتی، خدمات درمانی نیز دریافت می‌کند. به طور روزانه برای هر معتاد متجاهر در مراکز ماده  شانزده، ۶۰هزار تومان هزینه می‌شود، این مبلغ هزینه پایه است و در بسیاری از مراکز خیرین و دستگاه‌های متولی نیز کمک می‌کنند. هزینه این معتادان بسته به نوع خدمات و مدت زمان حضور او( بین یک تا سه ماه و گاه ۶ ماه) در کمپ، می‌تواند متفاوت باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.