نمایندگان پارلمان انگلیس از لایحه جنجالی دولت «ریشی سوناک» درمورد اخراج اجباری پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا حمایت کرده و در واقع، به اجرای طرحی که از سوی دیوان عالی انگلیس غیرقانونی اعلام شده بود چراغ سبز نشان دادند.

چراغ‌سبز پارلمان انگلیس به طرح ضد مهاجرتی دولت سوناک

به گزارش قدس آنلاین، ۳۱۳ نفر از نمایندگان به این لایحه رای موافق و ۲۶۹ نفر رای مخالف دادند و به این ترتیب طرح پرحاشیه و جنجالی دولت، با اختلاف ۴۴ رای از سد پارلمان عبور کرد.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس پیش از رای‌گیری پارلمان، مذاکرات فشرده‌ای را با اعضای ارشد حزب حاکم محافظه‌کار داشت تا نظر آن‌ها را برای حمایت از این طرح جلب کند. این مساله از آن جهت حائز اهمیت است که بدانیم رابرت جنریک هفته پیش در اعتراض به طرح روآندا از سمت معاون وزیر کشور استعفا و طی مصاحبه‌ای سیاست دولت در این زمینه را غیرقانونی توصیف کرد.

ایده اولیه اخراج پناهجویان به یک کشور ثالث برای کاهش آمار مهاجرت به انگلیس را بوریس جانسون نخست وزیر اسبق این کشور مطرح کرد اما اجرای آن به‌دلیل مداخله دادگاه اروپایی حقوق بشر با مشکل مواجه شد.

دولت ۴۴ روزه لیز تراس فرصت پیگیری این طرح را نداشت اما دولت ریشی سوناک طی یک سال گذشته، اصلاحاتی را به این طرح اضافه کرده و به رغم موانع قانونی اصرار دارد تا پیش از برگزاری انتخابات سراسری اجرایی کند.

بر اساس این طرح، کسانی که به طور غیرقانونی وارد انگلیس می‌شوند، ظرف ۲۸ روز اخراج می‌شوند. آن‌ها حق اعتراض ندارند و از بازگشت به این کشور در آینده منع خواهند شد. در واقع دولت انگلیس با این طرح قصد دارد تا پناهجویان را از انجام سفرهای غیرقانونی به انگلیس منصرف کند.

دادگاه انگلیس آذر سال گذشته با صدور حکمی این طرح را قانونی اعلام کرد اما یک ماه بعد، با درخواست گروه‌های حقوق بشری برای تجدیدنظر در این باره موافقت کرد.

فروردین گذشته جلسات استماع دادگاه به مدت چهار روز برگزار و سرانجام، بر اساس حکمی که تیر ماه در دادگاه استیناف صادر شد، اجرای این طرح به دلیل مسائل حقوق بشری و آنچه نا امن بودن رواندا برای پناهجویان نامیدند، غیرقانونی اعلام شد.

پرونده با اعتراض دولت سوناک به دیوان عالی انگلیس ارجاع و بر اساس حکمی که ۲۴ آبان‌ماه صادر شد، رای دادگاه استیناف تائید و طرح غیرقانونی اعلام شد. سوناک برای دور زدن حکم دادگاه، لایحه‌ای را به پارلمان ارائه کرد که بر اساس آن کشور رواندا به عنوان یک مقصد امن شناسایی شود.

پیش از آغاز رای‌گیری ده‌ها تن از اعضای تندرو حزب حاکم اعلام کردند که از طرح دولت حمایت نکرده و رای ممتنع می‌دهند. آن‌ها قصد دارند تا در سال جدید میلادی، متممی را به این لایحه اضافه کنند که به اصطلاح نقاط ضعف آن را برطرف و دوباره رای‌گیری کنند. این بدین معناست که کابوس سوناک هنوز به پایان نرسیده و ممکن است در سال جدید میلادی با چالش دیگری برای اجرای این طرح روبرو شود.

نخست وزیر انگلیس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، از نتیجه رای‌گیری امشب استقبال کرد و نوشت که دولت مقدمات انتقال پناهجویان به رواندا را شروع خواهد کرد. جیمز کلورلی وزیر کشور انگلیس هم گفت: پارلمان نظر خود را اعلام کرد. ما باید در مورد کسانی که به انگلیس مهاجرت می‌کنند حق انتخاب داشته باشیم و این هدف اصلی لایحه‌ دولت است.

با این حال حزب مخالف کارگر انگلیس، دولت سوناک را به "دور زدن" حکم دادگاه متهم و اعلام کرد که برنامه دولت برای مقابله با ورود پناهجویان، آشفته است.

پیشتر نیز موسسات خیریه هشدار داده‌اند که "تصمیم ظالمانه و ناپسند" دولت برای انتقال پناهجویان به هزاران کیلومتر دورتر، نه تنها در پاسخ به معضل مهاجرت ناکام خواهد بود، بلکه "به هرج و مرج بیشتر انسانی منجر خواهد شد" و حدود ۱.۴ میلیارد پوند هزینه در بر خواهد داشت.

افزون بر این، ۱۶۰ موسسه خیریه و فعال حقوق بشری هم در نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر انگلیس طرح دولت در این زمینه را محکوم کرده و آن را ظالمانه و شرم‌آور خواندند.

همچنین اسقف اعظم انگلیس در اظهارنظری کم سابقه، مراتب اعتراض خود را به این طرح غیرقانونی اعلام کرد و تصمیم دولت را خلاف موازین دینی دانست. جاستین ولبی اظهار داشت که برون سپاری مسئولیت پناهجویان اقدام پسندیده‌ای نیست و برخلاف آموزه‌های دینی و فطرت الهی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.