کشورهای انگلیس، ایتالیا و ژاپن توافق نامه همکاری برای ساخت مشترک یک هواپیمای جنگنده رادار گریز جدید را امضا کردند که از سال ۲۰۳۵ عملیاتی خواهد شد.

انگلیس با مشارکت ایتالیا و ژاپن هواپیمای جنگنده جدید می‌سازند

 بریتانیا، ایتالیا و ژاپن توافقنامه همکاری برای ساخت مشترک یک هواپیمای جنگنده رادارگریز جدید را امضا کردند که از سال ۲۰۳۵ عملیاتی خواهد شد.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، این هواپیمای مافوق صوت به یک سیستم راداری مجهز خواهد شد که می‌تواند ۱۰۰۰۰ برابر بیشتر از سامانه‌های کنونی داده ارائه کند و در نتیجه یک «مزیت جنگی قاطع» ایجاد کند.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا برای امضای این قرارداد همکاری به ژاپن سفر کرد. مقر توسعه این هواپیما در انگلیس واقع خواهد شد. شرکت دفاعی BAE Systems با مشارکت شرکت های متعدد دیگر از بریتانیا و سایر کشورهای شرکت کننده مسئول این امر خواهد بود.

این برنامه جدید هواپیماهای جنگی GCAPبرنامه جهانی رزمی هوایی) نام دارد و با پروژه مشابهی به نام FCAS سیستم هوایی رزمی آینده) که توسط آلمان، فرانسه و اسپانیا اداره می شود، رقابت می کند.

شاپس در امضای این توافق گفت که این برنامه جدید نبرد هوایی "پیشرو در جهان" خواهد بود و کشورهای شرکت کننده در حال پیشرفت به سوی هدف تحویل هواپیماهای توسعه یافته و ساخته شده مشترک به نیروهای مسلح خود تا سال ۲۰۳۵ هستند.

قرار است اولین مدیر عامل شرکت این پروژه مشترک از سوی ژاپن معرفی شود و اولین سرپرست تیم ساخت نیز از ایتالیا بیاید. شاپس گفت: این پروژه در انگلیس توسط یک صنعت هوانوردی نظامی پشتیبانی می‌شود که در حال حاضر ۳۰۰۰ شغل ارائه می‌دهد. او ادامه داد که هواپیمای جدید باید «در عصری خطرناک‌تر، ستون فقرات ناوگان عملیاتی آینده ما را تشکیل دهد. وی افزود: . این امر امنیت منطقه‌ای را هم در اروپا و هم در منطقه هند و اقیانوس آرام افزایش خواهد داد.

بریتانیا همچنین قبلاً در توسعه و ساخت هواپیماهای جنگنده مشترک، به ویژه پروژه های تورنادو و یوروفایتر (تایفون) مشارکت داشته است. به گفته وزارت دفاع بریتانیا، پروژه جدید "Tempest" نام خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.