منابع آگاه در آمریکا می‌گویند که در پی ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، وزارت دفاع آمریکا به ناو هواپیمابر یواس‌اس جرالد دستور داده تا چند هفته دیگر هم در دریای مدیترانه باقی بماند.

ماموریت ناو آمریکایی برای سومین بار در دریای مدیترانه تمدید شد

به گزارش قدس آنلاین، مقامات آمریکایی می‌گویند که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده به ناو هواپیمابر یواس‌اس جرالد آر. فورد دستور داده است تا چند هفته دیگر نیز در دریای مدیترانه باقی بماند تا با تداوم حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه، کماکان حضور دو ناو در نزدیکی سرزمین‌های اشغالی ادامه داشته باشد.

به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، این سومین باری است که استقرار فورد در دریای مدیترانه تمدید می‌شود و بر نگرانی‌های مداوم در مورد بی‌ثباتی در منطقه در طول جنگ رژیم صهیونیستی در غزه می‌افزاید. ایالات متحده در حال حاضر دو ناو هواپیمابر در منطقه دارد که یک اتفاق نادر در سال‌های اخیر به شمار می‌آید.

چندین مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، تمدید استقرار ناو فورد و یواس‌اس نورماندی در منطقه را تائید کردند اما این موضوع هنوز علنی نشده است. دیگر کشتی‌های گروه ضربت فورد نیز قبلاً استقرار خود را تمدید کرده بودند.

پنتاگون پس از حمله هفتم اکتبر حماس علیه رژیم صهیونیستی حضور نظامی خود را در منطقه به این بهانه که ایران را از گسترش جنگ به یک درگیری منطقه‌ای باز دارد، افزایش داد. در ماه‌های اخیر، گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق و سوریه حملاتی منظم با راکت، پهپاد و موشک علیه تأسیسات و پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در این کشورها انجام دادند.

به نوشته واشنگتن تایمز، در حال حاضر، ۱۹ کشتی جنگی ایالات متحده در منطقه حضور دارد، از جمله هفت کشتی در شرق مدیترانه و ۱۲ کشتی دیگر که در دریای سرخ، دریای عرب و تا خلیج فارس مستقر هستند.

لوید آستین در هشتم اکتبر، یک روز پس از حمله حماس، موسوم به عملیات «طوفان الاقصی» به فورد و گروه ضربتی آن دستور داد که به سمت شرق مدیترانه حرکت کنند. ‌تصمیم برای باقی ماندن فورد - جدیدترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا - در منطقه زمانی اتخاذ شد که یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه گفت که نابودی حماس ماه‌ها طول می‌کشد و جنگی طولانی را پیش‌بینی کرد.

در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده با سران رژیم صهیونیستی دیدار کرده تا در مورد زمان پایان دادن به حملات سهمگین آن علیه نوار غزه گفت‌وگو کنند اما آنها بر عزم خود برای ادامه جنگ تا زمانی که به گفته آنها حماس سرکوب شود، تاکید کردند.

این در حالی است که نزدیک به ۵۰۰۰ نیروی حاضر در ناو فورد در انتظار تصمیم پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) برای بازگشت به خانه و گذراندن تعطیلات هستند. این کشتی جنگی در اوایل ماه مه نورفولک، واقع در ایالت ویرجینیا را برای اعزام به فرماندهی ایالات متحده در اروپا ترک کرد و طبق برنامه اولیه خود قرار بود تا اوایل نوامبر به خانه بازگردد.

اما اکنون مقامات آمریکایی می‌گویند که این ناو قرار است برای چند هفته دیگر در دریای مدیترانه باقی بماند.

کشتی آیزنهاور در خلیج عمان حضور دارد و به همراه ناو یواس‌اس فیلیپین سی که رزم‌ناو نیروی دریایی است در آب‌های خاورمیانه گشت‌زنی می‌کند. سه کشتی جنگی دیگر، شامل یواس‌اس استتم، یواس‌اس کارنی و یواس‌اس میسون که همه ناوشکن‌های نیروی دریایی هستند، روزانه در باب المندب حرکت می‌کنند تا به آنچه «بازدارندگی» و پاسخ به آنچه حملات ارتش یمن عنوان می‌شود، کمک کنند.

دیگر کشتی‌هایی که بخشی از گروه ضربت فورد به شمار می‌آیند، عبارتند از یواس‌اس کارنی، یواس‌اس روزولت، یواس‌اس توماس هاندر، یواس‌اس رمیج. در حالی‌که ایالات متحده به‌طور منظم دو ناو هواپیمابر را در خاورمیانه در اوج جنگ‌های خود در عراق و افغانستان نگهداری می‌کرد، در سال‌های اخیر تلاش کرده که توجه و حضور دریایی خود را به شرق آسیا و اقیانوسیه معطوف کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.