مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری از سرشماری آخر پاییز حیات وحش پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد خبر داد.

سرشماری حیات وحش پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد انجام شد

به گزارش قدس آنلاین سعید یوسف پور  اظهار کرد: امروز سرشماری جمعیت نوشخوار کنندگان وحشی پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد را داریم که توسط ۷۰ نفر از محیط بانان، همیاران محیط زیست و عکاسان حیات وحش این کار انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرشماری حیوانات وحشی به روش مشاهده مستقیم می‌باشد تصریح کرد: این سرشماری در قالب ۱۲ گروه در مسیرهای مختلف انجام می‌شود.

یوسف پور یادآور شد: از ۱۲ روز پیش در استان بحث سرشماری و برآورد جمعیت را شروع کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه سرشماری از حیوانات وحشی در بحث مدیریت زیستگاه‌ها می‌تواند به ما کمک کند بیان داشت: سرشماری در منطقه هلن نیز هفته آینده می‌باشد و بعد از آن به جمع بندی خواهیم رسید.

یوسف پور اذعان داشت: قوچ، میش وحشی، کل، بز وحشی و اگر گوشتخواران پلنگ و گرگ هم باشد گونه‌های غالبی هستند که مورد سرشماری قرار می‌گیرند.

وی با اذعان بر اینکه برنامه ما یک روزه است که بتوانیم برآورد درستی از میزان جمعیت حیات وحش داشته باشیم گفت: هر ساله یک نوبت در تابستان و یک نوبت در زمستان با این هدف که بتوانیم نقاط ضعف و قوت را شناسایی و برنامه ریزی درستی از زیستگاه‌ها داشته باشیم انجام می‌گیرد.

یوسف پور با بیان اینکه سال گذشته طبق سرشماری ۶۰ درصد کاهش جمعیت حیوانات وحشی وجود داشته است گفت: شکار، بارش سنگین برف، بیماری و … از عوامل کاهش جمعیت حیوانات وحشی بوده است.

وی افزود: برنامه امروز مشخص خواهد کرد کاهش جمعیت به چه شکل خواهد بود و پیش بینی می‌شود با توجه به بارش‌های نا مناسب برف و باران شاهد رشد خوبی در حیات وحش نباشیم.

یوسف پور در پایان خاطر نشان کرد: شکار را با کمک محیط بانان و دوستداران محیط زیست، خرید دوربین‌های گشت و همچنین کنترل شبانه توانسته‌ایم به حداقل برسانیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.