کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس استان کرمانشاه از تدوین پرونده ثبت ملی ۴۰ خوراک کرمانشاه خبر داد.

تدوین پرونده ثبت ملی ۴۰ خوراک در کرمانشاه/ کباب اسمعلی ثبت ملی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، عزیز مصطفایی با اشاره به پیشینه غنی کرمانشاه در حوزه میراث فرهنگی ناملموس، اظهار کرد: تاکنون ۷۷ پرونده از استان در این حوزه به ثبت ملی رسیده که ۲۵ پرونده آن مربوط به حوزه خوراک است.

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون هم پرونده ثبت ۴۰ خوراک دیگر را در حوزه میراث فرهنگی ناملموس تدوین کرده‌ایم تا به ثبت ملی برسانیم.

وی با بیان اینکه از این تعداد چهار پرونده امسال تدوین شده، عنوان کرد: این چهار خوراک مربوط به شهرستان سنقر و کلیایی هستند که معروفترین آن کباب اسمعلی است.

مصطفایی آش قمری و آش اوماج را دو خوراک دیگر این شهرستان برای ثبت ملی معرفی کرد و گفت: در این شهرستان یک آش دیگر تحت عنوان "خَرِگ سَری" (گِل سری) وجود دارد که به واسطه اینکه پخت آن بسیار سریع و از سر ناچاری کدبانوی خانه است، به آن این نام طنز را داده‌اند.

وی تاکید کرد: این آش نشان می‌دهد که چگونه یک خوراک از حوزه کارکرد اصلی خود یعنی رفع گرسنگی وارد مسائل اجتماعی شده و دستمایه‌ای برای شوخی در بین خانواده‌ها می‌شود.

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه در حوزه خوراک یکی از استانهای غنی کشور است و به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو ثبت جهانی شده، عنوان کرد: مقرر بود آبان ماه امسال اعضای شورای ثبت آثار کشور در سفری به کرمانشاه نشستی تشکیل داده و برای ثبت ملی این پرونده ها اقدام کنیم، اما متاسفانه از آنجایی که این برنامه با زمان برگزاری نشست ثبت جهانی میراث ناملموس یونسکو در پاریس همزمان شد در نتیجه امکان برگزاری آن فراهم نشد و به تعویق افتاد. البته در تلاشیم این نشست دی ماه به میزبانی کرمانشاه یا در خود تهران برگزار شود.

مصطفایی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه تمام استانها و از جمله کرمانشاه هرساله سهمیه‌ای مشخص برای ثبت ملی پرونده های خود در حوزه خوراک دارند، گرفتن موافقت شورای ثبت آثار کشور برای ثبت یکجای این تعداد خوراک کاری سخت و دشوار است.

این مسئول افزود: کرمانشاه امسال سهمیه ثبت ملی تنها چهار خوراک را دارد، درحالیکه ظرفیت استان در این حوزه بسیار بالا است.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد باتوجه به اینکه کرمانشاه توان و پتانسیل بالایی در حوزه خوراک و سایر میراث ناملموس دارد، باید یک سند حداقل ۱۰ ساله را برای داشتن یک چشم انداز از آینده ثبت میراث های استان داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.