۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 947817

محمد اسلامی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین،با تأکید بر اینکه توافق اسفند ماه با گروسی می‌گوید روابط ایران با آژانس در چارچوب پادمان و "ان‌پی‌تی" است، اظهار داشت: روایتگری‌ها از توافق اسفند ناصواب و ناصحیح است و هیچ‌جا نگفته‌ایم دوربینی نصب می‌کنیم، اقدام اضافه‌ای انجام می‌دهیم.

 هیچ کجای توافق با گروسی صحبتی از نصب دوربین یا اقدامات اضافه نشده است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان انروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص اینکه روند اجرای توافق اسفند ماه با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوقف یا فریز شده یا ادامه دارد؟ با بیان اینکه روایتگری‌ها از این توافق ناصواب و ناصحیح است، اظهار داشت: این توافق سه پاراگراف سه یا چهار خطی بیشتر ندارد که در اولین  پاراگراف می‌گوید چارچوب روابط ما با آژانس پادمان و ان‌پی‌تی است.

وی افزود پاراگراف دوم این توافق می‌گوید در خصوص دو مکان باثقی مانده اعایی طرفین تعامل و همکاری می‌کنند در جهت حل و فصل و در  پاراگراف سوم هم آمده که معاون سازمان انرژی اتمی ایران و معاون مدیرکل آژانس باید بنشینند و یک الگو برای پیشبرد این برنامه  تدوین می‌کنند. لذا ما نه تعهد دیگری داده ایم  و نه حرف جدیدی گفته شده در واقع ما نه گفته‌ایم که دوربین جدیدی در تاسیسات ما نصب می‌کنیم یا اقدام اضافه ای انجام می‌دهیم یا پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم.

معاون رئیس جمهو  در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که الگوی مورد اشاره توسط معاونین تدوین شده یا نه؟ گفت: این اگو مدالیتی چگونگی تقرب دیدگاه‌های دو طرف است که مطالعه و درباره آن گفتگو شده. چندین جلسه در تهران و وین بین آقای کمالوندی و آقای آپارو برگزار شده و ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد به خاطر شرایط سیاسی و اتفاقاتی که در دنیا رخ می دهد و به دلیل اینکه پرونده و کیس ما یک مورد سیاسی و غیر فنی است که به عنوان عامل فشار علیه جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند استفاده کنندبه آن دامن زده می‌شود ولی ما صبورانه و هوشمندانه کار را پیش می‌بریم نه تعدی می‌کنیم و نه تعدی می‌پذیریم و از  حقوق هسته‌ای ملت خودمان کوتاه نمی‌آییم چون موتور توسعه و پیشرفت علم و فناوری است و حرف‌هایی که آنها می‌زنند خودشان می‌دانند دروغ است و واقعیت ندارد.

اسلامی تاکید کرد ما طرح هایمان را در چارچوب پادمان و الزامات ان‌پی‌تی ادامه خواهیم داد و در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه توافق تهران سقف زمانی دارد یا نه؟ گفت ما سقف و بازه زمانی برای این توافق در نظر نگرفته‌ایم چون مبنای نا پادمان است.

آژانس بر برنامه هسته ای ایران نظارت دارد

وی در بخش دیگری در پاسخ به سوال دیگری در جمع خبرنگاران دربارهتاثیر گزارش جهت دار مدیرکل آژانس، با اشاره به اینکه گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آغشته به مسائل سیاسی است و برخی کشورهای اروپایی هم زیاده خواهی دارند موضوعی مبرهن و آشکار است اما موضوعی که وجود دارد اینکه روابط آژانس و ایران در قالب ان‌پی‌تی و پادمان است و آنها بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت دارند.

وی ادامه داد: طرف‌های دیگر در برجام نیز باید همچون ایران متعهد به انجام وظایف خود باشند چرا که ایران به تعهدات خودش عمل کرده و هر زمانی که آنها به تعهداتشان برگردند ما نیز به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: مساله هسته‌ای یک موضوع ملی و راهبردی است نه موضوع جناحی و سیاسی چرا که این مساله برای کشور اقتدار آفرین است و امروز هم در حال خدمت رسانی به مردم است و مردم نسبت به تاثیراتی که صنعت هسته‌ای می‌تواند در زندگی آنها داشته باشد، آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند.

اسلامی درباره اینکه قانون اقدام راهبری مانع اجرای برجام شده؟ نیز گفت:  قانون اقدام راهبردی مجلس هم به طور طبیعی در راستای لغو تحریم‌های ایران است و ما نیز در چارچوب همین قانون، برنامه هسته‌ای را پیش می‌بریم.

وی با تاکید بر اینکه هدف برجام چیزی جز لغو تحریم‌ها نبوده است، اظهار داشت: آنها باید تحریم‌ها را لغو کنند و دست از زورگویی و جنجال هم بردارند. طرفین متعهد به برجام باید به تعهدات خود پایبند باشند چرا که بیش از ۲۰ سال گفت و گوها پیرو همین موضوعات و لغو تحریم‌ها بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ایران همچنان در قالب برجام حضور دارد و در قالب قانون اقدام راهبردی مجلس به تعهدات خود عمل می‌کند. 

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به افتتاح اولین کلینیک زخم در ورامین با همکاری سازمان انرژی اتمی گفت: برای ما بردن فناوری هسته‌ای در زندگی مردم و خدمت‌رسانی امر مهمی است که روی آن برنامه داریم. این گام اول برداشته شد و این را در سطح کشور گسترش خواهیم داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: با پلاسماتراپی و پلاسمای سرد زخم‌های دیابتی‌ها خیلی زود کنترل و مهار می‌شود و رنج و درد بی‌حسابی که داشتند که تا قطع عضو می‌رفتند تداوم پیدا نمی‌کند از این بابت خدا شاکریم که این خدمت را ارائه کردیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.