سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه اظهار داشت که در هفته‌های گذشته گام‌های مهمی جهت صلح بین باکو و ایروان برداشته شده است.

سخنگوی سازمان ملل: آماده حمایت از باکو و ایروان در مسیر صلح هستیم

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه اظهار داشت که این نهاد آماده حمایت از ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حرکت به سمت عادی سازی روابط است.

به گزارش خبرگزاری «آرمینانیوز» «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، البته سازمان ملل نیازی به ایفای نقش رهبری در همه جا جهت حل مشکلات صلح و امنیت ندارد.

وی گفت: «ما همیشه آماده حمایت از چارچوبی برای صلح هستیم.»

این دو کشورهمسایه تاکنون دو بار باهم جنگیده‌اند. در جنگ دوم قره باغ ارتش جمهوری آذربایجان برتری قابل توجهی بر ایروان داشت.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و اخیرا نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ در ماه سپتامبر، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری آذربایجان مبنی بر خلع‌ سلاح این منطقه تن دادند و قره باغ به طور کامل در کنترل باکو درآمد.

دوجاریک در مورد پیشرفت در روند عادی سازی روابط بین باکو و ایروان اظهار داشت: «به نظر می‌رسد در چند هفته گذشته گام های مهمی برداشته شده است. دبیر کل سازمان ملل از آن استقبال کرده است.»

جمهوری آذربایجان و ارمنستان به تازگی در گامی به سمت عادی سازی روابط اسیران جنگی را در مرز مبادله کردند. این مبادله شامل آزادی ۳۲ ارمنی توسط جمهوری آذربایجان بود این افراد اواخر سال ۲۰۲۰ اسیر شده بودند. در مقابل، ارمنستان دو نظامی جمهوری آذربایجان را تحویل داد.

یک مقام بلند پایه دولت جمهوری آذربایجان ادامه مذاکره صلح با ارمنستان را بسیار مهم توصیف کرد.

علی اسدوف» نخست وزیر جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در جریان نشست شورای سران دولت‌های کشورهای مشترک المنافع در مسکو گفت: «ادامه گفت‌وگوهای سازنده صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بسیار مهم است.»

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.