به گفته بلومبرگ، حدود ۱۸۰ کشتی کانتینری که برنامه عبور از دریای سرخ را داشتند، مسیر خود را به سوی آفریقا تغییر دادند.

سرگردانی و یا تغییر مسیر کشتی‌های باربری از دریای سرخ

شبکه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که حدود ۱۸۰ کشتی کانتینری که برنامه عبور از دریای سرخ را داشتند، مسیر خود را به سوی آفریقا تغییر دادند یا برای جلوگیری از حملات در دریای سرخ متوقف شده و در دریا منتظر هستند تا اوضاع منطقه آرام شود.

در این گزارش افزوده شده است که با تشدید شرایط امنیتی در دریای سرخ و افزایش فشار بر شرکت‌های حمل و نقل دریایی، قیمت حمل و نقل بسیار زیاد شده و این موضوع به نوبه خود تورم را در برخی از کشورهای غربی و اروپایی دامن زده است.

طی هفته گذشته آمریکا ادعای تشکیل یک ائتلاف دریایی در دریای سرخ را مطرح کرد، اما محمدعلی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن روز گذشته تاکید کرد که هدف از تشکیل ائتلافی که از سوی آمریکا اعلام شد، حفاظت از «اسرائیل» است و نه کشتیرانی بین‌المللی.

الحوثی در ادامه مصاحبه با المیادین افزود: سخنان و بیانیه‌های ما تأیید می‌کند که امنیت کشتیرانی بین المللی به جز برای کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی می‌روند، تضمین است. اقدامات آمریکا، دریای سرخ را نظامی می‌کند و به کشتیرانی بین المللی ضربه می‌زند.

این مقام ارشد یمنی تصریح کرد: آمریکا از کشتار مردم غزه به دست صهیونیست‌ها حمایت می‌کند و هرکس امنیت دریای سرخ را می‌خواهد، باید جلوی کشتارهای اسرائیل را بگیرد.

الحوثی تأکید کرد: اگر یمن در معرض حمله آمریکا یا غیر آمریکا قرار گیرد، مردم یمن دست بسته باقی نخواهند ماند. تمام گزینه‌ها برای پاسخ به هر حمله احتمالی آمریکا به یمن مطرح است. نیروهای مسلح یمن برای غلبه بر چالش‌های میدانی پیش روی موشک‌های ما که با آن رژیم صهیونیستی را بمباران می‌کنیم، تلاش می‌کنند. به هر کشوری که حریم هوایی خود را برای تجاوز به یمن باز کند، پاسخ داده می‌شود.

عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن همچنین گفت: ما به عربستان سعودی و امارات توصیه می‌کنیم در مقابل کسانی که از مردم فلسطین حمایت می‌کنند، در کنار اسرائیلی‌ها قرار نگیرند. آینده عربستان سعودی از سوی رژیم اشغالگر در خطر است. ما نمی‌خواهیم که عربستان سعودی در هیچ ائتلافی برای حمایت از اسرائیل حضور داشته باشد. به نفع عربستان نیست در قبال مسأله فلسطین بیطرف باشد. همچنین موضع مصر در مخالفت با ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ از امنیت کانال سوئز محافظت می‌کند.

محمدعلی الحوثی در پایان گفت: من از هر مسلمانی که به علت تحولات فلسطین دلش به درد آمده است، می‌خواهم که دارایی‌های مالی خود را از بانک‌های کشورهای حامی رژیم صهیونیستی خارج کند.

نقش آفرینی جبهه یمن در عملیات طوفان الاقصی از زمان اعلام این موضوع توسط عبدالملک الحوثی رئیس جنبش انصارالله در رد هر نوع تجاوز رژیم صهیونیستی ضد ملت فلسطین به عنصر مهمی در معادلات درگیری فعلی تبدیل شده و نیروهای مسلح یمن را از طریق مجموعه عملیات‌ها در دریای سرخ و تنگه باب المندب به یک بازیگر اساسی مبدل کرده است.

این عملیات‌ها تأثیرات بسیار بزرگی بر رژیم صهیونیستی از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر داشته و به مشکلی امنیتی برای آمریکا تبدیل شده و واشنگتن را در برابر گزینه‌هایی سخت و دردناک قرار داده است.

بر اساس اعلام مجله اکونومیست چهار شرکت معتبر دریانوردی در جهان شامل CMA CGM, Hapag-Lloyd, Maersk,MSC بعد از حملات صورت گرفته خدمات خود در منطقه دریای سرخ را متوقف کردند. این مجله با اشاره به اینکه شرکت‌های مذکور حمل و نقل حدود ۵۳ درصد از محموله‌های دریایی را بر عهده دارند، اعلام کرد که حدود ۱۲ درصد از مجموع حجم تجارت جهانی از تنگه باب المندب عبور می‌کند که شامل ۳۰ درصد از محموله‌های بین‌المللی است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.