در حالی که سازمان حج و زیارت تشرف به عمره را با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها به تعویق انداخت، با بروز اختلال در سامانه عمره، امکان ثبت‌نام از متقاضیان از امروز ۳۰ دی وجود ندارد.

اختلال در سامانه عمره؛ شاید پای زائران تا نیمه دی هم به مکه نرسد

«ماشینم را فروختم تا با همسرم زائر عمره شوم، اما حالا کاروان و زمان اعزام مشخص نیست.» این گلایه کارمندی است که بعد از زمان اداری در اسنپ کار می‌کند.

در حالی که حدود یک هفته از آغاز ثبت‌نام عمره می‌گذرد، سامانه عمره بامداد روز ۳۰ آذر ماه از دسترس خارج شده است. 

۴ میلیون نفر بر اساس اولویت‌ها می‌توانند در کاروان‌های عمره ثبت‌نام کنند، اما رئیس سازمان حج و زیارت سیدعباس حسینی می‌گوید: «تاکنون حدود ۲۲ هزار نفر برای عمره پیش ثبت‌نام‌کرده‌اند.»

سامانه عمره برای ثبت‌نام ودیعه‌گذارانی که بیش از ۱۶ سال منتظر تشرف به سرزمین وحی بودند، راه‌اندازی شد. اما مدیر یکی از دفاتر زیارتی علی امینی می‌گوید که «از امروز امکان ثبت درخواست زائران وجود ندارد و کاروان‌های عمره هم قابل مشاهده نیستند.» 

اعزام‌های عمره با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها از ۲۸ آذر به ۱۳ دی موکول شد. در این مرحله ۷۰ هزار نفر تا ۱۰ اسفند می‌توانند عازم عمره شوند که ۲ هفته تا آغاز اعزام‌ها کم‌تر از ۳۰ درصد ظرفیت کاروان‌ها تکمیل شده است!

در ایام اربعین هم سازمان حج و زیارت سامانه سماح را بروزرسانی کرد که این سامانه چندین بار از دسترس خارج شد و زائران امکان ثبت‌نام در سماح را نداشتند و در نهایت سامانه قبلی برای ثبت‌نام در دسترس قرار گرفت. یکی از مسوولان سازمان حج‌و زیارت می‌گوید که «مشکل از سامانه بانک ملی است و تا شنبه ۲ دی برطرف می‌شود»، با این وجود یکی از مدیران دفاتر زیارتی حسین اکبری می‌گوید که «با این وضعیت ظرفیت‌ کاروان‌های ۱۳ دی‌ هم‌ تکمیل نخواهد شد.»

وجود مشکل در سامانه عمره در حالی است که زائران پس از تماس با شماره ۶۱۵۱۱ که برای پاسخگویی به مشکلات در ثبت‌نام عمره اعلام شده هم به نتیجه نمی‌رسند. با این وجود، مسوولان سازمان حج‌و زیارت از زائران می‌خواهند که برای ثبت‌نام اولیه همراه با مدارک به دفاتر زیارتی مراجعه کنند یا شکیبا باشند تا از شنبه دوم دی‌ماه با رفع مشکل سامانه عمره و انتخاب کاروان، بتوانند هزینه سفر را نیز بپردازند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.