مدیرکل ثبت احوال استان سمنان از کُند شدن شیب اقبال به فرزندآوری در این استان خبر داد و گفت: اقدامات تشویقی دولت سیزدهم به بهبود روند فرزندآوری در استان انجامیده است.

کُند شدن شیب نزولی فرزندآوری در سمنان/ کاهش ۳.۳ درصدی ازدواج‌ها

به گزارش قدس آنلاین، عباس قندالی امروز (شنبه، دوم دی ماه) در آستانه یصد و پنجمین سالروز تأسیس ثبت احوال در ایران و هفته گرامیداشت ثبت احوال، اظهار کرد: ثبت احوال در این ۱۰۵ سال منشأ خدمات زیادی در کشور بوده است.

وی از ثبت وقایع چهارگانه به‌عنوان مهمترین وظایف این سازمان نام برد و افزود: در ۹ ماهه امسال ۵۲۰۰ ولادت در استان سمنان ثبت شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۰.۳۷ درصد کاهش داشته است.

او این کاهش کمتر از ۰.۵ درصدی را نویدبخش دانست و بیان کرد: حمایت‌های دولت سیزدهم از فرزندآوری و مشوق‌های تعیین‌شده و از جمله اعطای تسهیلات و اعطای زمین به خانواده‌های دارای فرزند سوم و دیگر برنامه‌های تشویقی دولت، نقش مهمی در بهبود این شاخص و کُند شدن شیب نزولی فرزندآوری در استان داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال فرزندآوری در استان سمنان فقط ۰.۳۷ درصد در مقایسه با سال قبل کاهش داشته است، ادامه داد: سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در استان شاهد کاهش ۵.۷ درصدی ولادت‌ها بودیم. پیش‌بینی می‌شود با کُند شدن روند کاهشی فرزندآوری در استان تا پایان سال نه‌تنها این روند متوقف، بلکه برای اولین‌بار در چند سال اخیر این روند در استان سمنان مثبت شود.

کاهش ۳.۳ درصدی ازدواج‌ها در استان

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان از ثبت ۲۸۷۳ فوت در ۹ ماه امسال در استان خبر داد و گفت: شمار موارد فوتی در استان در مدت ۹ ماهه امسال ۰.۹ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به آمار هفت ماهه ازدواج‌ها در این استان، بیان کرد: در هفت ماهه امسال ۱۷۸۴ ازدواج در استان ثبت شده که در مقایسه با آمار ۱۸۴۵ مورد ازدواج در مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد کاهش ازدواج در استان ثبت شده است.

قندالی از ثبت ۸۵۸ طلاق در مدت ۹ ماهه امسال در استان سمنان خبر داد و افزود: این آمار در مقایسه با ۸۶۰ طلاق ثبت‌شده در ۹ ماهه سال قبل، فقط ۰.۲ درصد کاهش داشته است.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با واجدان شرایط رأی دادن در این استان، گفت: آمار واجدان شرایط رای دادن در استان هنوز احصا نشده و به‌زودی پس از ارائه آمار به ستاد انتخابات و تجمع آمار کشوری از طریق وزارت کشور اعلام خواهد شد.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان با بیان اینکه ارائه شناسنامه برای رأی دادن الزامی نیست و ارائه کارت هوشمند کفایت می‌کند، اظهار کرد: همکاران ما آماده ارائه خدمات ویژه به مردم هستند تا در روند ارائه کارت‌های هوشمند و صدور شناسنامه‌ها تسریع شود.

وی با بیان اینکه جمعیت بالای ۱۵ سال این استان ۵۶۱ هزار و ۵۳ نفر است، اضافه کرد: از این تعداد ۵۳۶ هزار و ۹۸۶ نفر تا کنون به ثبت احوال مراجعه و درخواست صدور کارت هوشمند خود را تکمیل کردند.

فقط ۷.۵ درصد واجد شرایط در استان کارت هوشمند ندارند

قندالی از تحویل ۴۹۰ هزار و ۶۹ کارت هوشمند به شهروندان این استان خبر داد و افزود: ۶۸۶۷ کارت هوشمند صادر شده و آماده تحویل به شهروندان است. متاسفانه برخی از این کارت‌های هوشمند بیش از شش ماه است که صادر شده و بارها برای صاحبان آنها پیامک ارسال شده است، اما برای تحویل مراجعه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه فقط ۷.۵ درصد جمعیت واجد شرایط در استان کارت هوشمند ندارند، گفت: فرآیند صدور کارت هوشمند یک فرآیند فراسازمانی است و تسریع در فرآیند صدور نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مرتبط است.

وی با بیان اینکه خط تولید کارت هوشمند در ثبت احوال کشور توان صدور ۲.۵ میلیون کارت در ماه را دارد، افزود: کل افراد بدون کارت هوشمند در کشور پنج میلیون نفرند و در صورت فراهم بودن همه بسترها، در مدت دو ماه می‌توان برای همه آنها کارت هوشمند صادر کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.