ماندگاری تربیت با لیاقت، با دیانت و با ظرفیت را از مهم‌ترین ویژگی‌های تربیت فاطمی دانست و یادآور شد: فرزندان زهرای مرضیه(س) در سخت‌ترین شرایط هیچگاه کم نیاوردند و استقامت و صبوری وصف‌ناپذیری را از خود نشان دادند.

مهم‌ترین ویژگی‌های تربیت فاطمی چیست؟

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری، سخنران حرم بانوی کرامت در محفل معارفی حرم مطهر که شب گذشته یکم دی‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های تربیت فاطمی، اظهار کرد: فرزندانی که در مکتب زهرای مرضیه(س) تربیت می‌شوند، فرزندانی با لیاقت، باعرضه و توانمند هستند.

وی با بیان این که انسان باعرضه در سخت‌ترین شرایط می‌تواند کارهای بزرگی را رقم بزند، ادامه داد: بی‌عرضگان مایه عبرت تاریخ هستند و اگر بچه‌هایمان را با فرهنگ کارکردن آشنا سازیم، باعرضه تربیت خواهند شد.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: کودکان را باید از همان دو سالگی با کارهای خانه آشنا و روحیه مشارکتی که در وجودشان نهفته را فعال سازیم؛ چرا که کودکان از دو سالگی ذوق کارکردن را دارند و باید با مهارت‌آموزی این ذوق را پویاتر سازیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که در هفت سال نخست زندگی باید کودکان را با بازی و در هفت سال دوم با تکلیف، تعلیم‌وتربیت کنیم تا در هفت سال سوم وزیر و مشاور پدر باشند، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) وقتی خودشان کار می‌کردند، فرزندان‌شان را نیز تشویق به کار می‌کردند.

وی به فرازهایی از آیه ۶۰ سوره انفال اشاره و اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه بر این نکته تصریح دارد که شما به‌اندازه استطاعتتان کار کنید، من هم با استطاعت بی‌نهایتم کمکتان می‌کنم؛ زیرا خداوند متعال تلاشگران را دوست دارد و به انسان‌های تنبل کمک نمی‌کند.

ماندگاری با اشاره به روایت نبوی در خصوص نکوهش انسان‌های تنبل، گفت: پیامبر اعظم(ص) در روایتی کسانی را که بار زندگی‌شان را بر گردن دیگران می‌اندازند را سه مرتبه لعن و از رحمت الهی دور ساخته است؛ قرآن کریم در آیه ۹۶ سوره اعراف بر این تأکید دارد که اگر جامعه‌ای به خداوند متعال ایمان داشته و قوانین الهی را رعایت کند، ذات اقدس الهی ابواب برکات آسمان و زمین را به رویشان خواهد گشود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه حضرت هاجر در جستجوی آب در صحرای سوزان مکه، بیان کرد: خداوند متعال مزد تلاش هاجر را زیر پای اسماعیل و در چاه زمزم قرار داد، خداوند متعال در آیه ۴۰ سوره بقره تصریح می‌کنند «وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»؛ خداوند متعال عهد نموده اگر مؤمنی تنبلی نکند و پایبند به عهدش باشد، ذات اقدس الهی به عهدش وفادار است.

ماندگاری با اشاره به ویژگی‌های کار در فرهنگ قرآنی، گفت: کار و تلاش، بذر رزق‌وروزی انسان و پرکاری بسیار ارزشمند است، همکاری دومین اصل فرهنگ قرآنی در تربیت فاطمی است که آیه دوم سوره مائده «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» بدان تصریح کرده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که هزاران مسجد و هزاران روضه حسینی و فاطمی با همیاری و کمک مردم در ایام فاطمیه برپا شد، اظهار کرد: با فرهنگ‌سازی «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» مشکلات کشور حل خواهد شد؛   همانطور که امروز رهبر معظم انقلاب به‌عنوان نایب امام‌زمان(عج) تأکید می‌کنند همه باید تلاش کنیم، همه درست مصرف کنیم، همه دست در دست هم متحد و یک‌صدا باشیم برای این است که اگر همه به میدان نیاییم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی وجدان کاری را یکی دیگر از اصول قرآنی تربیت فاطمی دانست و بیان کرد: اگر تربیت ما اسلامی و فاطمی باشد، فرزندان‌مان با فرهنگ کار، پرکاری، همکاری، درست‌کاری و وجدان کاری آشنا خواهند شد؛ اگر همه در محیط خانه با محوریت والدین، در محله‌ها با محوریت مسجد و در جامعه با محوریت ولایت و رهبری کمک و همیار یکدیگر باشند، هیچ کاری بر زمین نخواهد ماند و خداوند برکتش را نازل می‌کند.

ماندگاری در پایان تربیت با لیاقت، با دیانت و با ظرفیت را از مهم‌ترین ویژگی‌های تربیت فاطمی دانست و یادآور شد: فرزندان زهرای مرضیه(س) در سخت‌ترین شرایط هیچگاه کم نیاوردند و استقامت و صبوری وصف‌ناپذیری را از خود نشان دادند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.