عضو کمیسیون برنامه و ودجه مجلس گفت: اصلاح کیفیت خودروهای داخلی باید یکی از اولویت های دولت باشد. آمارها نشان می دهد که این خودروها گاهاً تا سه برابر استانداردهای جهانی مصرف انرژی دارند.در حال حاضر مقصر اصلی این ناترازی و حجم کسری بودجه تبصره هدفمندی، همین وضعیت بد خودروهای داخلی است.

مقصر اصلی ناترازی بنزین و تشدید کسری بودجه، صنعت خودروسازی و کیفیت پایین خودروهای داخلی است

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

شواهد حاکی از افزایش بی رویه ی مصرف بنزین در کشور است. به طوری که از مصرف ۷۰ میلیون لیتر در روز طی ده سال گذشته به مصرف روزانه بالای ۱۰۰ میلیون لیتر که گاهاً به ۱۴۰ میلیون لیتر هم می رسد، رسیده ایم.

درحالی در لایحه ی بودجه ی ۱۴۰۳ دولت به پیش بینی هزینه ی قریب به ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده است که در سال ۱۴۰۱ از صادرات بنزین حدود ۱ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم. به این ترتیب، شاهد تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی بر بودجه ی سال آتی هستیم.

به زعم کارشناسان، واردات بنزین عدم النفع بالای اقتصادی برای کشور دارد و به لحاظ امنیتی و سیاسی برایمان مشکل ساز می شود. از طرف دیگر، نمی توانیم تا بی نهایت تولید کنیم و همزمان افزایش مصرف هم داشته باشیم. آنان معتقدند لازم است به سرعت سیاست هایی را در راستای بهینه سازی مصرف بنزین، بهبود کیفیت خودروهای داخلی، اسقاط خودروهای فرسوده، گسترش ناوگان حمل و نقل کشور و افزایش ظرفیت تولید بنزین به اجرا بگذاریم. واردات خودروهای هیبریدی و برقی نیز از جمله راهکارهایی است که کارشناسان برای حل و فصل مشکل ناترازی بنزین در کشور مطرح می کنند.

به جای واردات می توانستیم بهینه سازی بخاری های گازسوز را در دستور کار قرار دهیم

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ضمن تأیید این موضوع که الان تبدیل به واردکننده ی بنزین شده ایم و برای سال آتی به ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین نیاز داریم، تصریح کرد: دولت باید راهکارهای عملیاتی در راستای کاهش مصرف بنزین و حل مشکل ناترازی به اجرا بگذارد. به نحوی که بیش از پیش به واردات بنزین وابسته نشویم.

وی ادامه داد: هر چقدر در اعمال راهکارهای حل مشکل ناترازی بنزین تعلل کنیم، بیشتر متضرر می شویم و باید هزینه ی بیشتری پرداخت کنیم. به طور مثال، با هزینه ی بسیار کمتر نسبت به آنچه سال آینده قرار است برای واردات بنزین هزینه کنیم، می توانستیم بهینه سازی بخاری های گازسوز را در دستور کار قرار دهیم و گاز را برای دو گانه سوز کردن خودروها آزاد کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس خاطرنشان کرد: نکته ی مثبت این است که دولت به لزوم چاره اندیشی برای مقابله با ناترازی بنزین واقف است و راهکارهایی در دستور کار قرار داده است. اما لازم است دولت به سیاست هایش در این زمینه سرعت ببخشد تا از خسارت بیشتر ناشی از واردات بنزین در سال های آتی جلوگیری شود.

واردات خودروهای برقی و هیبریدی یکی از راهکارهای حل مشکل ناترازی بنزین کشور

میرتاج الدینی گفت: شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست و نیاز است اقدامات اساسی در راستای کاهش مصرف به اجرا بگذاریم. در حوزه ی بنزین نیز به خاطر عوامل مختلف از جمله خودروهای فرسوده، مصرف بالای خودروهای داخلی، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و... شاهد مصرف بی رویه هستیم.

وی ادامه داد: واردات خودروهای برقی و هیبریدی یکی از راهکارهای مهم برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور به شمار می روند. اما متاسفانه اقدامات به کندی در این زمینه صورت می گیرد و هنوز نتوانسته ایم در این حوزه پیشرفت های خوبی داشته باشیم.

میرتاج الدینی گفت: اصلاح کیفیت خودروهای داخلی باید به صورت یکی از اولویت های مهم دولت مطرح باشد. آمارها نشان می دهد که این خودروها گاهاً تا سه برابر استانداردهای جهانی مصرف انرژی دارند. این به معنای هدررفت بالای بنزین است که در نهایت ما را به واردات بنزین و صرف ارز فراوان در این زمینه مجبور می کند. در حال حاضر مقصر اصلی این ناترازی و حجم کسری بودجه تبصره هدفمندی، همین وضعیت بد خودروهای داخلی هستند.

وی ادامه داد: در کنار سیاست هایی که دولت در راستای کاهش مصرف بنزین به اجرا می گذارد، باید فرهنگ سازی های اساسی در راستای مصرف بهینه انجام دهیم. ابعاد موضوع باید به درستی برای مردم تشریح شود و متوجه باشند که اضافه مصرف بنزین چقدر به اقتصاد کشور ضربه می زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.