رییس ثبت احوال قشم گفت: میزان طلاق از ابتدای سال جاری تاکنون در این شهرستان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲.۲ درصد افزایش داشته است.

میزان طلاق در قشم ۱۲.۲ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، علی اکبر قربانی روز چهارشنبه به مناسبت هفته ثبت احوال افزود: در این مدت تعداد طلاق ۱۶۵ مورد بود در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۱۴۷ واقعه طلاق در قشم ثبت شده است.

وی ادامه داد: ۶۴۶ واقعه ازدواج از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه در این شهرستان مرزی ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال که ۵۷۶ واقعه ازدواج در نگین خلیج فارس ثبت شده ۱۲ درصد افزایش یافته است.

رییس ثبت احوال قشم به افزایش آمار وفات در این جزیره اشاره کرد و توضیح داد: ۳۱۹ مورد فوت از ابتدای سال جاری تاکنون در سامانه ثبت احوال سرزمین آب و آفتاب به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشت.

قربانی توضیح داد: همچنین از ابتدای امسال تا کنون ۲ هزار و ۱۰۴ واقعه ولادت در این جزیره ثبت شد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال که ۲ هزار و ۱۶۳ واقعه ولادت ثبت و گزارش شده ۲.۸ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در مدت یادشده سه هزار و ۷۱۷ جلد شناسنامه بزرگسالان در این شهرستان تعویض و سه هزار و ۸۶۶ درخواست صدور کارت ملی هوشمند نیز ثبت نام شده است.

رییس ثبت احوال قشم اعلام کرد: این اداره از ابتدای سال جاری تاکنون با پاسخ به یکهزار و ۵۰۰ استعلام های دولتی و سایر خدمات سجلی از جمله تغییر نام و نام خانوادگی و اختلافات سجلی قشموندان بیشترین میزان استعلام را در بین دستگاه های اجرایی این شهرستان مرزی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: محمد، علی، عبدالله، احمد، محمد امین، عثمان، ماهر، رایان و ماهان بیشترین فراوانی در بین اسامی پسران و فاطمه، مریم، نورا، سدنا، دلوین، ماهلین، رستا، عایشه، حتما و هانا بیشترین فراوانی در بین اسامی دختران را در قشم دارند.

سازمان ثبت احوال به عنوان متولی ثبت کننده وقایع چهارگانه زندگی افراد، عهده دار جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی جامعه است. نهادی کارآمد که به پاسداری از هویت مردم می پردازد و ابزاری کارآمد برای دولت محسوب می شود.

سازمان ثبت احوال، نهادی با شخصیت حقوقی مستقل و از مرکزهای دولتی است که از لحاظ تشکیلاتی وابسته به وزارت کشور محسوب می شود.

ثبت احوال در ایران همزمان با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام «فاطمه ایرانی» در سوم دی سال ۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را آغاز کرد و از آن سال تاکنون خدمات ارزنده ای به ایرانیان ارایه کرده است.

تا قبل از سال ۱۲۹۷ هجری شمسی، ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات افراد براساس اعتقادات مذهبی و سنت های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن مجید انجام می شد.

از افراد متوفی جزو نام و تاریخ وفات آن ها که بر روی سنگ قبر نگاشته می شد، اثری مشاهده نمی شد و با گسترش فرهنگ و دانش بشری، توسعه روز افزون شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی ضرورتی اجتناب ناپذیر شد و به تدریج ایده تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت.

با تاسیس سازمان ثبت احوال کشور، ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامه های موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسنایی ملی، جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن و همچنین وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده این سازمان گذاشته شده، از جمله ماموریت های آن محسوب می شود.

هفته ثبت احوال (سوم تا نهم دی ماه) و یک و صد پنجمین سال تاسیس این سازمان در ایران است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.