دغدغه‌های واقف یزدی برای پاسخگویی به شبهات دانشجویان، آنقدر زیبا و ارزشمند بود که مسئولان دانشگاه را بر آن داشت تا رشته‌ای تخصصی برای پاسخ به این دغدغه ایجاد کنند.

روایت جالب واقف یزدی از یک نیت خاص/ وقفی که رشته دانشگاهی شد

دغدغه‌های واقف یزدی برای پاسخگویی به شبهات دانشجویان، آنقدر زیبا و ارزشمند بود که مسئولان دانشگاه را بر آن داشت تا رشته‌ای تخصصی برای پاسخ به این دغدغه ایجاد کنند.

محمدحسین اولیا، اهل یزد و یکی از واقفان نیک اندیش آستان قدس رضوی است که چرایی ورودش به جمع واقفان، داستان زیبایی دارد. در گفت‌وگو با او این داستان را مرور کرده‌ایم.

چند سال سن دارید و شغل شما چیست؟

۶۸ سال دارم و در صنف پوشاک مردانه در شهر یزد مشغول به کار هستم.

شما چه چیزی از دارایی خود را وقف آستان قدس رضوی کرده‌اید و چند سال از زمانی که وقف کرده‌اید، می‌گذرد؟

یک مغازه ۲۳۰ متری در خیابان کاشانی را برای پاسخگویی به شبهات عقیدتی، وقف دانشگاه علوم اسلامی رضوی کردم و ۱۰ سال از آن زمان می‌گذرد. من ۸۵ درصد از عواید بهره‌برداری از این مغازه را وقف کردم و امیدوارم ثمره‌ای برای مردم و توشه‌ای برای آخرتم باشد.

دلیل این انتخاب چه بود؟

شنیده بودم جوانان امروزی در دانشگاه‌ها، با شبهات و ابهات زیادی مواجه‌اند. وقتی یکی از نزدیکان ما وارد دانشگاه شد و این موضوع را از نزدیک دید، ذهنیت من هم تقویت شد و احساس کردم باید به رفع این دغدغه کمک کرد. یادم بود که حدود ۲۰ سال پیش، وقتی خدمت مرحوم آیت الله بهجت رسیده بودم ایشان در آن جلسه فرمودند من شما را به صدقات جاریه سفارش می‌کنم. این دو ماجرا سبب شد تا به بصیرت آیت‌ا... بهجت بیشتر پی ببرم و وقتی برای وقف با نیت رفع شبهات عقیدتی استخاره هم کردم، جواب این بود که این ادای وظیفه است، بنابراین بدون تردید اقدام کردم.

ضرورت اجرای این وقف از نظر شما چه بود؟

جوانان امروز هوش بالایی دارند، همه چیز را قبول نمی‌کنند و آنچه را که دلیل عقلی برای آن پیدا نکنند، نمی‌پذیرند. بنابراین نیاز هست تا پاسخی به شبهات اعتقادی داده شود و به همین دلیل وقف در این زمینه را مفید دانستم.

آیا این وقف شما دستاورد محسوسی هم داشته است؟

در جلسه‌ای که با مدیر دانشگاه علوم اسلامی رضوی داشتم ایشان گفتند این وقف شما مقدمه‌ای شد تا رشته‌ای با عنوان شبهه پژوهی در این دانشگاه ایجاد شود و خوشبختانه در حال حاضر در این رشته دانشجویان در حال تحصیل هستند.

نگاه شما نسبت به وقف اموال چیست؟

وقف یک فیض ماندگار برای مردم و واقف است و دریچه‌ای است که خداوند برای رحمت واسعه اش که شامل حال همه مردم بشود، گشوده است. اجر پایدار دارد و در هر زمینه‌ای اعم از عمرانی، سلامت و عقیدتی که باشد صدقه جاریه است.

چرا آستان قدس رضوی را برای وقف انتخاب کردید؟

آستان قدس رضوی نهادی  قوی و خودکفا است و حساب و کتاب منظمی دارد و تا جایی که من بررسی کردم  به خوبی به وظایفش عمل می‌کند. بنابراین آستان قدس را امانتدار خوبی تشخیص دادم و مغازه‌ام را وقف امام رضا(ع) کردم.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.