۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 951018

دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دولت فرانسه را به صادر کردن دسیسه‌های ژئوپلتیکی و برنامه‌های سیاسی داخلی خود به قفقاز جنوبی متهم کرد.

فرانسه مانع صلح در قفقاز جنوبی

به گزارش قدس آنلاین، «برنامه نظامی سازی ارمنستان و ترغیب احساسات بدخواهانه در این کشور از سوی فرانسه کاملا غیرسازنده است..» این تازه ترین موضع دولت جمهوری آذربایجان در زمینه مداخله پاریس در امور قفقاز جنوبی است که «حکمت حاجی اف» دستیار رئیس جمهوری آذربایجان آن را بیان کرده است.  

حاجی اف در مصاحبه با آذری نیوز می‌گوید که ارسال تجهیزات نظامی و سلاح به ارمنستان برخلاف تدابیر اعتماد ساز در چارچوب توافق عادی سازی باکو-ایروان است.

کارشناسان سیاسی می‌گویند که فرانسه تحت تاثیر لابیهای جامعه ارمنیهای فرانسه درحال زمینه‌سازی جنگ جدیدی در منطقه قفقاز جنوبی است. 

فرانسه مانع صلح در قفقاز جنوبی

جامعه ارمنیهای فرانسه بزرگترین در اتحادیه اروپا و سومین جامعه ارمنی‌های خارج نشین در جهان محسوب می‌شود.

به دنبال شکست ارمنستان در جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ که در نهایت به انحلال دولت محلی قره باغ در سال جاری میلادی و پیوستن رسمی آن به خاک جمهوری آذربایجان شد برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه در حال تقویت نظامی و تسلیحاتی ایروان برآمده‌اند که مخالفت شدید جمهوری آذربایجان را در پی داشته است. 

مواضع فرانسه در قفقاز درحالیست که جمهوری آذربایجان و ارمنستان به سمت نهایی کردن توافق صلح پیش می‌روند و دو طرف آمادگی کامل خود را برای دستیابی به یک سند واحد و نهایی کردن مذاکرات صلح اعلام کرده‌اند.

حکمت حاجی اف در ادامه گفت که «باکو هیچ مانع جدی برای نهایی کردن معاهده صلح با ارمنستان نمی‌بیند..»

دولت پاریس طی ماههای گذشته سه قرارداد نظامی با ارمنستان امضا کرده است که مهمترین آن ارسال سامانه های راداری برد کوتاه به نام «گرند مستر ۲۰۰» است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.