رئیس جمهور روسیه روز شنبه اظهار داشت که در سال 2024 همکاری سازنده با ترکیه ادامه خواهد داشت.

پوتین: به توسعه همکاری سازنده با ترکیه ادامه خواهیم داد

به گزارش قدس آنلاین، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه روز شنبه گفت که مسکو و آنکارا در سال ۲۰۲۴ به توسعه گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های سازنده در حوزه‌های مختلف ادامه خواهند داد.

 پوتین ضمن تبریک سال نو میلادی به «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود، خاطرنشان کرد که روسیه و ترکیه طی سال‌های گذشته در توسعه همکاری‌های چندجانبه د کاملا موثر بوده‌اند.

در بخشی از پیام پوتین امده است: «دو کشور روی پروژه‌های انرژی و زیرساخت‌های بزرگ با یکدیگر کار و تلاش‌ها برای حل و فصل مناقشات منطقه‌ای را تسهیل کردند. مسکو و آنکارا در سال ۲۰۲۴  به گسترش گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های سازنده خود در حوزه‌های مختلف ادامه خواهند داد وانتظار می‌رود  این همکاری به نفع کشورهای دوست و کمک به آنها باشد.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفت که قصد دارد با همتای روس خود «ولادیمیر پوتین» برای احیای طرح غلات دریای سیاه گفتگو کند.

اردوغان حین بازگشت از مجارستان به خبرنگاران گفت:«ما به زودی با پوتین ملاقات خواهیم کرد و هر کاری بتوانیم برای عملیاتی نگه داشتن کریدورغلات انجام خواهیم. امیدوارم با پاسخ‌های مثبت به راه خود ادامه دهیم.»

وی با توصیف ساز و کار کریدور غلات به عنوان «گامی مثبت» گفت که ترکیه بر پیگیری این طرح نظارت خواهد داشت.

ترکیه اخیرا با تکیه بر سامانه دفاع هوایی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه اعلام کرد که هیچ کشوری جرات حمله به حریم هوایی ترکیه را ندارد.

«یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه گفت ارتش این کشور آماده استفاده از سامانه‌های موشکی زمین به هوای «اس-۴۰۰» ساخت روسیه در صورت هرگونه حمله احتمالی است.

گولر اظهار داشت: «اس-۴۰۰ سلاح دفاعی است. اگر به ما حمله شود، ارتش ما در سطح حرفه‌ای می‌داند که چه کاری انجام دهد. در صورت حمله، خواهید دید که چگونه از اس-۴۰۰ یا سایر سامانه‌های پدافند هوایی ما استفاده می‌شود.»

ترکیه چهار سامانه موشکی زمین به هوای اس-۴۰۰ را به قیمت ۲.۵ میلیارد دلار از روسیه خریداری کرده است. ترکیه اولین سری اس-۴۰۰ را جولای ۲۰۱۹ با وجود هشدارهای واشنگتن و تهدید تحریم‌های آمریکا دریافت کرد.

 پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.