رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره معضل ناترازی بنزین در کشور پرداخت و راه کاررهایی از این وضعیت را انجام بسته‌ای از اقدامات معرفی کرد.

علت ناترازی در بنزین وتشدید واردات مصرف بالای خودروها است

به گزارش قدس آنلاین، محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی درباره علت ناترازی بنزین در کشور و راه کار رهایی از این وضعیت و جلوگیری از واردات بنزین گفت: یکی از بحث‌هایی که جدی است مصرف بالای بنزین در خودروهای داخلی است. منشأ آلایندگی شهرهای بزرگ هم به خاطر مصرف سوخت بالا و سوخت ناقص در خودروها است.

جوکار در ادامه بیان کرد: متأسفانه خودروهای ما استاندارد نیستند و در کشورهای پیشرفته مصرف بنزین در خودروها به ۳ و نیم تا ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است ولی در کشور ما هنوز بالای ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف داریم.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: خودروسازان باید به استاندارد تولید در تولیدات خود توجه کنند و کیفیت بنزین تولیدی هم در کشور بالا برود. از سوی دیگر مصرف بالای خودرو و کمبود سوخت مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس ادامه داد: آلایندگی که این خودروها در پی دارد شرایط سختی را بر مردم تحمیل کرده است. مشکل دیگری که به افزایش مصرف این فرآورده سوختی منجر شده است این است که ۸ قیمت بنزین در کشور ما از آب هم ارزان‌تر است. ما به دنبال این نیستیم که کاهش مصرف سوخت را در خودروها داشته باشیم و به دنبال کیفی سازی تولیدات نیستیم.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: از سوی دیگر جز کشورهایی هستیم که بالاترین مصرف بنزنی را داریم و از نظر بهره وری در حوزه سوخت کمترین هستیم. اگر مجلس تدبیری کند که برای سال ۱۴۰۳ برای هر نفر کارت سوخت و سهمیه سوخت در نظر گرفته شود هم به عدالت نزدیک تر است و از این یارانه‌ای که برای سوخت می‌دهیم تمام مردم برخوردار خواهند شد.

وی در ادامه بیان کرد: چاره‌ای نداریم که به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی حرکت کنیم. در حوزه حمل و نقل عمومی اگر به سمت خودروهای برقی برویم خیلی مصرف کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر باید اقدام به واردات خودروهای بهینه و با استاندارد بالا از سایر کشورها بکنیم.

جوکار در ادامه بیان کرد: خودروهای دو گانه سوز هم باید توسعه پیدا کنند و جایگاه‌های سوخت سی ان جی را توسعه دهیم و خودروها سازان به سمت تولید خودروهای دو گانه سوز هم برود اقدامی که متأسفانه در سال‌های گذشته متوقف شده و به دلیل قیمت ارزان بنزین مردم رقبتی به استفاده از این نوع خودورها ندارند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    متاسفانه بهترین ماشینهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست درسته که ماشینای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...) حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت. بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و قیمت دستوری انرژی، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس، مصرف بیشتر برای خیلیا نفع فراوان داره علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف