ایمنی مدارس دولتی خراسان رضوی چه به لحاظ سیستم‌های گرمایشی و لوازم و تجهیزات اطفای حریق و آمادگی در برابر حوادث و چه از نظر استحکام بنا چگونه است؟ آمار بازدیدها و شرایط موجود چطور است؟ مدارس کانکسی و عشایری چه وضعیتی دارند؟

آموزش و پرورش برای قانونمند کردن نکات ایمنی در مدارس تلاش می‌کند؟

به گزارش قدس خراسان، آتش‌نشانی مشهد از وقوع ۲۱ حادثه ایمنی در مدارس در هشت ماهه نخست امسال خبر می‌دهد و مدیر کل نوسازی مدارس می‌گوید ساختمان هزار و ۵۰۰ مدرسه، نیازمند بازسازی است.

این اما همه ماجرا نیست. جاسم حسین‌پور در مصاحبه‌ای که ۲۳ آذر ماه امسال با خبرنگار قدس خراسان داشت، اذعان کرد: حدود ۲۰درصد ساختمان‌های مدارس که معادل هزار و ۵۰۰ مدرسه است، با قوانین و مقررات روز فضاهای آموزشی مطابقت ندارند و لازم است با توجه به آیین‌نامه‌های موجود به روزرسانی شوند. مدارسی که می‌سازیم تا یک سال پس از تحویل به آموزش و پرورش ضمانت می‌کنیم و پس از یک سال، نگهداری و بهره‌برداری کاملاً در اختیار آموزش و پرورش است. در این یک سال اگر مدرسه به تعمیرات جزئی نیاز داشته باشد، با آموزش و پرورش است و اگر ایراد اساسی مانند نشست ساختمان یا تخریب بر اثر زلزله یا سیل رخ دهد، ما ورود پیدا می‌کنیم.

طبق گفته او، ۸  هزار و ۱۶۸ مدرسه دولتی و هزار و ۳۷۱ مدرسه غیردولتی در خراسان رضوی، خانه دوم بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز است. 

با این مقدمه به سراغ اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی رفتیم تا ببینیم ایمنی مدارس چه به لحاظ سیستم‌های گرمایشی و لوازم و تجهیزات اطفای حریق و آمادگی در برابر حوادث و چه از نظر استحکام بنا چگونه است. آمار بازدیدها و شرایط موجود چطور است؟ مدارس کانکسی و عشایری چه وضعیتی دارند؟

پاسخی که پس از حدود یک ماه پیگیری و تماس‌های فراوان از طرف روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش به دستمان می‌رسد، این است: «با عنایت به اینکه مدرسه مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن تعلیم و تربیت است و در راستای ایمن‌سازی مدرسه برای تأمین امنیت و سلامت بدنی دانش‌آموزان، آموزش و پرورش هر ساله و همزمان با شروع تعطیلات تابستانی بخشنامه (پروژه مهر) را به همه ادارات و مدارس استان  صادر می‌کند. یکی از کمیته‌های این پروژه کمیته ساماندهی، بهسازی منابع، فضا و تجهیزات است که به منظور رصد و آماده‌سازی مدارس در حوزه‌های مختلف تجهیزات بنا و ساختمان‌ها، مسائل آموزشی و نیروی انسانی، برنامه‌ریزی و نقشه راه سال تحصیلی را تشکیل می‌دهد که کمیته‌های تعمیر و تجهیز ذیل کمیته ساماندهی، بهسازی منابع، فضا و تجهیزات تشکیل می‌شود و در آن مسائلی همچون نقص ساختمان‌ها در استحکام بنا و مسائل ایمنی و تجهیزات مختلف همان‌گونه که تحویل اداره آموزش و پرورش داده می‌شود، رصد و گزارش‌های آن در راستای اقدامات لازم برای مرتفع‌سازی مشکلات براساس سرفصل‌ها و اعتبارات موجود صورت می‌گیرد. 

آموزش و پرورش با تدوین دستورالعمل ایمنی و استحکام بنای مدارس سعی در قانونمند کردن نکات ایمنی در مدرسه دارد که مدیر باید در طول سال به آن‌ها توجه کند. این دستورالعمل به صورت مدون، ایمنی ساخت بنا، ایمنی تأسیسات مدرسه، ایمنی حیاط مدرسه، ایمنی کارگاه و آزمایشگاه در مدرسه را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد.

همچنین در خصوص مدارس با سوخت نفت گاز با توجه به امکانات مناطق روستایی، تمام تلاش در راستای کاهش و استفاده نکردن از وسایل گرمایشی با سوخت نفت گاز انجام می‌شود و ان‌شاءالله تا آینده‌ای نه چندان دور با پیگیری‌های صورت گرفته از استانداری و فرمانداری، همه مدارس به سوخت ایمن گاز تجهیز خواهند شد.

ضمناً در صورتی که مدارسی تخریبی باشند، برای نوسازی به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی معرفی می‌شوند».

به نظر می‌رسد ایمنی و جان دانش‌آموزان که سرمایه‌های این کشور هستند، مستلزم توجه بیشتری است. موضوع آن‌قدر مهم است که انتظار می‌رود نهادهای نظارتی به طور سرزده از مدارس دولتی به ویژه در مناطق کم‌برخوردار بازدید داشته باشند و موارد را تک به تک و با حساسیت بالا مورد بررسی قرار دهند. شاید اگر پیش از ۱۵ آذر ۱۳۹۱ خبرنگاری سراغ مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی هم می‌رفت، پاسخی مشابه همین مرقومه‌ای که آموزش و پرورش خراسان رضوی در اختیار ما گذاشت، می‌شنید؛ اما مدرسه شین‌آباد با مرگ دو دانش‌آموز و ۲۹ دختری که رد آتش تا پایان عمر بر صورت و بدنشان باقی خواهد ماند، برای همیشه در حافظه این ملت ماند.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.