واشنگتن سعی دارد از طریق رایزنی و فشار بر روی دولت مرکزی لبنان، حزب الله را کنترل نماید تا در مرحله اول از مرزهای سرزمین های اشغالی دور نگه دارد و در مرحله بعد فشار حزب الله بر اسرائیل در جبهه شمالی کاهش یابد.

نقشه نجات صهیونیست ها از دست حزب الله / تحلیل علیرضا تقوی نیا از پشت پرده سفر احتمالی مقام آمریکایی به بیروت

منابع خبری غربی روز گذشته از سفر احتمالی مشاور رئیس جمهور آمریکا به لبنان در آینده نزدیک خبر دادند. سفر احتمالی این مقام کاخ سفید به بیروت در حالی انجام خواهد گرفت که لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع در دریای مدیترانه که دارای منابع نفتی و گازی است، طی چند سال گذشته اختلاف ‌نظر داشتند. اما در اکتبر سال ۲۰۲۰ با نظارت سازمان ملل و آموس هوکشتاین این مقام آمریکایی با هدف تعیین مرزهای دریایی مذاکرات در پنج دوره برگزار و تا مه ۲۰۲۱  ادامه داشت و در نهایت به حل اختلاف طرفین انجامید.

این روز ها هم شاهد افزایش تنش  و درگیری بین حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی هستیم. به همین دلیل شاید بتوان این سفر را به نوعی دسیسه ای برای دور کردن لبنان و به طور خاص حزب الله باز صحنه تنش با رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.

همزمان روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی درباره تحولات اخیر در جنوب لبنان نوشت: «آموس هوکشتاین»، مشاور ارشد دولت آمریکا در امور امنیت انرژی در ابتدای سال جدید میلادی در سفر برنامه‌ریزی شده به لبنان قصد دارد با طرح آتش بس و ترسیم نقاط مرزی از گسترش دامنه تنش میان حزب الله و رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.

شاید ابتکار عمل پیشنهادی هوکشتاین «بازتاب دهنده نظرات بخشی از اتاق فکر دولت آمریکا با هدف جلوگیری از تشدید تنش‌ها در نقاط مرزی است و به ویژه اینکه، در شرایط کنونی حساس منطقه هم اکنون میان تهران و واشنگتن مذاکراتی در حال اجراست که تشدید تنش مرزی ممکن است به اخلال این مذاکرات بیانجامد و علاوه بر این «اسرائیل از کشورهای غربی در حال باج گیری بزرگی بر سر خودداری شهرک نشینان برای بازگشت به شهرک‌های اشغالی در نزدیک مرزهای شمالی هستند، زیرا آنان صرفاً پس از عقب نشینی نیروهای نظامی جنبش حزب الله لبنان حاضر به بازگشت به شهرک‌های اشغالی خود هستند.

ترس از گسترش جنگ علیه تل آویو

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس در تشریح اهداف سفر مشاوره ویژه بایدن به لبنان و تاثیر آن بر جنگ غزه، گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی به شدت از درگیری با حزب الله لبنان هراس دارند و می دانند  اگر تنشی در منطقه بین بیروت و تل آویو  صورت بگیرد ممکن است ابعاد جنگ بسیار گسترده تر از پهنای سرزمینی شکل بگیرد و حتی خود آمریکایی ها نیز وارد صحنه خواهندشد و این چیزی است که بایدن رئیس جمهور آمریکا از آن دوری می کند.

وی تصریح کرد: واشنگتن سعی دارد از طریق رایزنی و فشار بر روی دولت مرکزی لبنان، حزب الله را کنترل نماید تا در مرحله اول از مرزهای سرزمین های اشغالی دور نگه دارد و در مرحله بعد فشار حزب الله بر اسرائیل در جبهه شمالی کاهش یابد.

او با اشاره به تنش زمینی موجود بین تل آیو و بیروت در طی سال های گذشته، افزود: بخش مهم درگیری بین لبنان و اسرائیل مربوط به اختلاف مزارع شبعا و کفرشوبا می باشد. بطوریکه آخرین جنگ بین دو طرف در سال ۲۰۱۴ بود .

پیام دو پهلو برای اسرائیل یا لبنان؟

کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که سفر هوکشتاین به لبنان چه پیامی برای منطقه دارد، گفت: سفر مشاوره ویژه بایدن به لبنان از روی ترس و دلهره می باشد، ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از درگیری و جنگ احتمالی بین لبنان و اسرائیل به شدت نگران و وحشت دارد. چراکه درگیری رژیم صهیونیستی در مرزهای جنوبی و هم زمانی با حزب الله در شمال منجر به گسترش منازعه منطقه ای خواهد شد.

تقوی نیا تصریح کرد: درگیری حزب الله نسبت به مقاومت فلسطین متفاوت تر و شدیدتر خواهد بود، قدرت و توانایی بالای نظامی حزب الله  نسبت به حماس و جهاد اسلامی به مراتب بالاتر و برنامه ها و طرح های حزب الله همانند انصارالله یمن پیچیده و غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

وی  در ادامه اظهار داشت: واشنگتن برای بقای و آینده اسرائیل هر اقدامی را انجام می دهد و اجازه ورود تل آویو به جنگ جدید در منطقه غرب آسیا را نخواهد داد.

او با اشاره به انتخابات پیش روی آمریکا در سال جدید میلادی، گفت: واشنگتن در صدد ورود به دورانتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است لذا هیچ تنش و جنگی مورد پذیرش مقامات کاخ سفید نخواهد بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با اشاره به سخنان  تحلیگر ارشد بین الملل غربی درباره تنش بین بیروت و تل آویو، افزود: استفان والت کارشناس سیاسی، و استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد اهل ایالات متحده آمریکا است. او از مدافعان رویکرد واقع گرایی تدافعی هست و نظریات پیشگیری از جنگ های گسترده وی نیز از موارد بحث انگیز کنونی آکادمیک به ویژه درباره موضوع لبنان و اسرائیل  محسوب می شود.

تقوی نیا اظهار کرد: والت معتقد است اگر بین رژیم صهیونیستی و حزب الله جنگی صورت بگیرد ایالات متحده آمریکا وارد این درگیری خواهد شد و بلافاصله جمهوری اسلامی ایران بعنوان حامی حزب الله لبنان ورود خواهد کرد، جنگی که در طی چندین دهه گذشته به ویژه از سال ۱۹۴۵ میلادی در جهان صورت نگرفته، شاهد خواهیم بود.

وی  تصریح کرد: آموس هوکشتاین، مشاور ارشد دولت آمریکا در امور امنیت انرژی توانست مشکل منابع دریایی بین اسرائیل و لبنان را در اواسط سال میلادی ۲۰۲۳ حل و فصل نماید و سفر آتی وی در سال جدید بیانگر جلوگیری از ضربات شدید حزب الله به اسرائیل می باشد تا رژیم صهیونیستی با خیال راحت به جنایات خود در غزه ادامه دهد.

او بیان کرد: این درحالی است که اگر حماس و جهاد اسلامی در غزه بتواند  در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت نماید و سازمان رزم خود را حفظ نماید حزب الله دلیل و نیازی برای ورود به جنگ گسترده با اسرائیل نخواهد داشت.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: امروز رژیم صهیونیستی بدون هیچ دست آوردی از نوار غزه در حال عقب نشینی است و اگر تل آویو برای مقاومت فلسطین خطر موجودیتی ایجاد نماید حزب بدون هیچ ملاحظه ای و بصورت گسترده با رژیم صهیونیستی وارد جنگ خواهد شد، چراکه تصرف نوار غزه پلی برای حمله اسرائیل  به لبنان و اشغال این کشور توسط رژیم صهیونیستی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.