مسوول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: مطابق پیش بینی سازمان حج و زیارت، روزانه چهار پرواز به سرزمین وحی انجام می شود که بین یک‌هزار تا یک‌هزار و ۱۰۰ نفر از زائران را جابه‌جا خواهد کرد.

روزانه ۴ پرواز از ایران به سرزمین وحی/ جابه‌جایی بیش از هزار نفر در روز

به گزارش قدس آنلاین «محمدحسین آجیلیان ممتاز»  افزود: پس از ۹ سال وقفه با تلاش مسوولان کشور، عملیات اعزام زائران عمره‌گذار آغاز شده است و امروز نخستین پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) به سرزمین وحی انجام شد که البته از زیرمجموعه‌های شرکت فرودگاه‌ها نبود.

وی بیان‌داشت: مطابق برنامه ریزی انجام شده، فردا نخستین پرواز در ساعت ۱۵ از فرودگاه «شهید هاشمی‌نژاد» مشهد (از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها) به مقصد عربستان انجام خواهد شد و پرواز دوم ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه از فرودگاه «شهید بهشتی» اصفهان انجام می‌شود.

آجیلیان خاطرنشان‌کرد: علاوه بر فرودگاه‌های مشهد و اصفهان، هشت فرودگاه دیگر شیراز، تبریز، ساری، اهواز، یزد، کرمان، زاهدان و بندرعباس پذیرای زائران خانه خدا خواهند بود.

وی اظهار داشت:‌ در مرحله نخست، ۶۲ هزار نفر زائر بیت‌الله الحرام از تاریخ ۱۳ لغایت ۲۸ دی‌ماه عازم سرزمین وحی می‌شوند که نقل و انتقال آنان بر عهده دو شرکت «ایران ایر» و «معراج» خواهد بود.

مسوول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه‌داد: مطابق پیش بینی سازمان حج و زیارت، روزانه چهار پرواز به عربستان سعودی به این منظور انجام می شود که بین یک‌هزار تا یک‌هزار و ۱۰۰ نفر از زائران را جابه‌جا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۶۲ هزار نفر زائر یاد شده در این مرحله، ۲۸ هزار زائر از طریق فرودگاه امام(ره) و بقیه (که بیش از ۵۰ درصد زوار را شامل می‌شود) از طریق فرودگاه‌ها زیرمجموعه‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عربستان منتقل می‌شوند.

آجیلیان ممتاز یادآور شد: پروازهای ۱۰ روز نخست، پروازهای یک‌طرفه است و برگشت این پروازها بدون مسافر خواهد بود، اما پس از ۱۰ روز به صورت رفت و برگشت و دوطرفه انجام می شود.

وی با اشاره به زمانبر بودن مراحل امور گمرکی، گذرنامه، بار و غیره، گفت: زائران طبق تاکید سازمان حج و زیارت، باید دست‌کم چهار ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حاضر باشند؛ به ویژه اینکه در فصل زمستان به سر می بریم و احتمال بروز مشکلات جوی، جاده‌ای و غیره طی مسیر به فرودگاه‌ها وجود دارد.

این مقام مسوول همچنین تاکید کرد تا زائران به توصیه‌های ایمنی و انتظامی مدیران کاروان‌ها به‌ویژه درباره بار مجاز و وسائل دقت کنند.

عملیات حج عمره در ۱۰ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها از فردا (چهارشنبه) آغاز می‌شود و طبق برنامه اعلام شده در فاز نخست تا ۲۸ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

بر این اساس، فرودگاه‌ بین المللی مشهد در عملیات حج پذیرای زائران استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، فرودگاه اصفهان میزبان زائران اصفهانی و چهارمحال و بختیاری، فرودگاه شیراز میزبان زائران استان‌های بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد، فرودگاه تبریز میزبان زائران استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و فرودگاه ساری میزبان زائران استان مازندران و گلستان خواهند بود.

همچنین زائران استان‌های تهران، البرز، ایلام، زنجان، سمنان، قم، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مرکزی و همدان از فرودگاه‌ بین‌المللی حضرت امام‌خمینی(ره) به خانه خدا اعزام می شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.