مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان یزد گفت: سهم بافق از ارزش افزوده استان هفت درصد است و هیچ سهمی از صنعت استان برای بافق دیده نشده است.

بافق بی‌بهره از سهم صنعت در سند آمایش استان یزد/رقابت مخرب صنعتی بین بافق، اردکان و بهاباد

به گزارش قدس آنلاین، محسن ابراهیمی امروز در جلسه بررسی سند آمایش سرزمین استان در فرمانداری بافق گفت: از سه هزار و ۳۰۰ کارگاه صنعتی استان، ۵۳ کارگاه متعلق به بافق است و در بخش اشتغال صنعتی، سه هزار نفر  یعنی نزدیک سه درصد استان را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، اصلی‌ترین مزیت بافق قرارگیری در کمربند معدنی کشور است به طوری که از ۷۲۹ معدن کشور، ۲۹ معدن متعلق به بافق است و ۶۱ درصد تولید ناخالص شهرستان حاصل تولیدات معدنی است.

ابراهیمی بیان کرد: در حوزه کشاورزی فقط چهار درصد تولید ناخالص استان، متعلق به بافق است و رتبه کشاورزی بافق در استان هفتم و از نظر تولید، رتبه پنجم استان را دارد.

وی افزود: بافق از لحاظ توسعه یافتگی رتبه ششم را در استان دارد و با وجود فرصت‌های زیاد برای توسعه ملی، عملکرد پایینی در استفاده از این فرصت‌ها داشته است.

مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان گفت: بافق بالاترین نرخ باسوادی و رتبه اول را در استان دارد.

وی با اشاره به این نکته که پایین‌ترین نرخ بیکاری هم در استان متعلق به بافق است، گفت: نسبت شاغلین بومی به غیربومی در بیمه شدگان تامین اجتماعی شهرستان، ۳۸ درصد و رو به افزایش است.

به گفته ابراهیمی، سهم ایستگاه‌های ریلی بافق در بارگیری استانی ۳۴ درصد استان است و همچنین از مجموع بزرگراه‌های استان سهم بافق تنها هشت درصد است و از نظر زیرساخت‌های شهری مثل اتوبوس و تاکسی، سهم بافق دو درصد استان است در حالی که پنج درصد جمعیت استان را دارد.

مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان افزود: با توجه به اینکه روند بارندگی در ۳۰ سال گذشته، کاهشی و تبخیر آب و سرعت آن افزایشی بوده است اما میزان برداشت آب در شهرستان افزایش داشته و کیفیت آب کاهش و سطح آب ۳۸ سانتیمتر کاهش یافته است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: ذخیره آب در کویر دره انجیر و بافق به منفی ۱۶ میلیون متر مکعب رسیده است و کاهش ۵۰ درصدی برداشت از منابع آبی فعال، ضروری است.  

وی متذکر شد: متاسفانه با این همه کاهش آب، از خط انتقال آب به استان برای بافق چیزی در نظر گرفته نشده است.

مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان بیان کرد: بافق با ۶۰ هزار و ۷۰۰ نفر، رتبه چهارم استان را از نظر جمعیت دارد.

وی تصریح کرد: بافق بالاترین نرخ رشد شهرستانی و شهری را در استان دارد و از منظر نظام شهری، بافق یک شهر میانی کوچک و هم رده مهریز و ابرکوه است و دو  روستای مبارکه و شیطور این شهرستان، بالاترین جمعیت روستایی را دارند.

وی افزود: بافق  پایین‌ترین رتبه اقامتگاه‌های گردشگری در استان و رتبه هفتم را دارد.

ابراهیمی در ادامه از سهم کمتر از دو درصد بافق در حوزه بهداشت و درمان و تخت فعال یاد کرد و گفت: بافق با این درصد پایین،  رتبه دهم را در بین شهرستانهای یزد از آن خود کرده است.

وی تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی شهرستان و آبادی‌های دارای سکنه بافق پایین است اما مهاجران غیربومی و غیرماهر سهم بالایی از شاغلین را دارند و مهاجرت نخبگان از شهرستان زیاد است.

ابراهیمی اظهار کرد: سهم بالای اقتصادی بافق از خام فروشی معدنی و تولید محصول خرما در این شهرستان قابل توجه است.

مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان همچنین بیان کرد: کاهش قطعی ذخایر معدنی در بافق اتفاق افتاده است و رقابت مخرب صنعتی، بین بافق، اردکان و بهاباد وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.