روانشناس حوزوی گفت: جهاد تبیین را طبق سیره حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) داشته باشید و در متد و روشتان تغییر ایجاد کنید.

جهاد تبیین را به مانند حضرت زهرا(سلام الله علیها) انجام دهید

زهیر احمدی روانشناس حوزوی در نشست علمی_پژوهشی با موضوع "سیره فاطمی(سلام الله علیها)، بانوی پژوهشگر، خانواده متعالی" ویژه طلاب که عصر روز گذشته به صورت مجازی و با همکاری مدارس علمیه خواهران رودان، میناب، بندرلنگه، حاجی آباد و پارسیان برگزار شد، با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) بعد از جریان سقیفه، شب‌ها در خانه انصار و اعوان می‌رفتند و جهاد تبیین انجام می‌دادند، ادامه داد: حضرت زهرا(سلام الله علیها) روشنگری می‌کردند، می‌گفتند که حول محور امام بچرخید، محور را امام قرار بدهید، همین فرمایشی هم که حضرت آقا این چند روز گذشته به کرّات بیان کردند که ما الان در همه عرصه ها نیاز به جهاد تبیین داریم.
 
وی با اشاره به اینکه آن چیزی که امروزه در مدارس و در برنامه‌ها و مشاوره‌ها می‌بینیم و احساس می کنیم، نیاز شدید به بحث جهاد تبیین در عرصه های مختلف است، ادامه داد: بسیاری از نوجوانان و جوان‌ان با دین آشنا نیستند و یا شبهات بسیار زیادی در ذهن دارند که هنوز حل نشده است. منبع اطلاعاتی آنها اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و شبکه‌های اجتماعی است و می‌بینید که عقاید بسیار پوچی را دنبال می‌کنند. این نشان می دهد که ما نتوانسته‌ایم جهاد تبیین را به خوبی انجام دهیم. اما دشمن موفق بوده است.
 
احمدی خاطر نشان کرد: نمونه بارز جهاد تبیین در زندگی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است. وقتی که می‌بیند امیرالمؤمنین(علیه السلام) گوشه‌نشین و خانه‌نشین است، جهاد تبیین انجام می دهد، در خانه تک تک مردم را می‌زند و روشنگری می کند. این رفتار حضرت فاطمه زهرا(س) به ما می آموزد اگر نیاز بود باید برویم به در خانه مردم، در محله‌ها، مساجد و برنامه‌های خانگی داشته باشیم.  
 
وی تصریح کرد: اگر قرار است به عنوان یک مبلغ جهاد تبیین را انجام دهیم باید شیوه مان را عوض کنیم.
 
استاد روانشناسی در پایان تاکید کرد: در عصر پیش رو که جذابیت ها فراوان است، شما سراغ مباحث خشک فلسفی نروید. اگر خواستید جهاد تبیین را طبق سیره حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) داشته باشید، در متد و روشتان تغییر ایجاد کنید و سراغ مباحثی بروید که جوان‌ها و نوجوان‌ها لذت برده و جذب شوند. به عبارتی در بیان مطالب درست خود، از جذابیت ها بصری و رسانه ای استفاده کنید. ما باید در مواجهه با جوان و نوجوان امروز ابتدا هیجان و رفتار را تغییر دهیم ، بعد شناخت تغییر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.