پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالیکه یک روز قبل از تعطیلات اخر هفته استاندار تهران گفته بود با توجه به شرایط جوی موجود و تعطیلات آخر هفته ، آلودگی هوای تهران کاهش خواهدیافت اما امروز اعلام شد که شنبه نه تنها شهر تهران که استان تهران تعطیل است .<BR>

اخرین اخبار از تعطیلی فردا/ احتمال تعطیلی یکشنبه / ویروس وحشتناک در الودگی هوا/ توزیع ماسک در تهران/برنامه امتحانی دانشجویان ودانش اموزان

مرتضی تمدن گفته بود که از روز گذشته به واسطه جریان هوایی که در ارتفاع 50 کیلومتری تهران در حال حرکت است آلودگی هوا روند کاهشی به خود گرفته است.
وی افزود: تعطیلی های تردد خودروها در تهران را کمتر کرده که به طبع آن میزان آلاینده ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود بحث تعطیلی تهران در ابتدای هفته آینده تقریبا منتفی است.
***استان تهران تعطیل شد
اما پیش بینی استاندار درست از اب در نیامد و الودگی هوا به حدی افزایش یافت که بر اساس اخرین اطلاعیه کارگروه ملی و کمیته هماهنگی مواقع اضطرار همه مدارس و ادارات استان و شهر تهران به دلیل افزایش آلودگی هوا، تعطیل شدند.
بر اساس مصوبه کارگروه ملی و کمیته هماهنگی مواقع اضطرار استان تهران ، شنبه 16دی 91 کلیه مدارس و ادارات استان تهران تعطیل است.
این جلسه با حضور محمدی زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مرتضی تمدن استاندار تهران، رئیس سازمان هواشناسی، نماینده وزارت بهداشت، نماینده اورژانس و سایر اعضای کارگروه در محل سازمان محیط زیست در حال برگزاری است.

در این جلسه تصویب شد، اولا اجرای محدودیت طرح زوج و فرد از درب منازل از روز شنبه تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

همچنین ممنوعیت فروش طرح روزانه ترافیک از شنبه تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و کلیه نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، تا اطلاع ثانوی باید از گاز استفاده کنند.

مصوبه دیگر این کارگروه اذعان دارد: کلیه تمرینات ورزشی و مسابقات ورزشی استان تهران از روز جمعه تا دوشنبه 18 دی لغو شده است.

 

*** فردا، ‌آلودگی در تهران اوج می‌گیرد/ تعطیلی روز یکشنبه در ابهام

استاندار تهران که اولین پیشگویی اش درست از اب درنیامده بود , امروز در پیشگویی جدیدی درست بر خلاف دفعه قبل گفت: اوج آلودگی هوای تهران روز شنبه است و این وضع تا عصر یکشنبه ادامه دارد اما هنوز درباره تعطیلی روز یکشنبه به جمع بندی نرسیده‌ایم.

مرتضی تمدن استاندار تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: ادارات دولتی،بانک‌ها و مراکز آموزشی به علت الودگی هوا در روز شنبه تعطیل است اما در خصوص تعطیلی روز یکشنبه به جمع‌بندی کاملی نرسیده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آلودگی در روز یکشنبه در اوج خود قرار می‌گیرد، گفت: اوج آلودگی هوای تهران روز شنبه است و به همین دلیل فردا تعطیل اعلام شد.

تمدن خاطر نشان کرد: آلودگی هوای تهران از عصر یکشنبه کاهش پیدا می‌کند.
*** شرکت‌های خصوصی شنبه را تعطیل کنند
استاندار تهران بابت کاهش آلودگی هوای شهر تهران ضمن تشکر از همکاری مردم از شرکت‌های خصوصی خواهش کرد نسبت به تعطیلی در روز شنبه اقدام کنند.

مرتضی تمدن درباره آخرین اقدامات کاهش آلودگی هوای استان تهران اظهار داشت: از مردم بابت همکاری‌های خوبی که در اجرای افزایش محدوده طرح زوج و فرد کردن خودروها داشتند تشکر می‌کنم.

وی درباره وضعیت آلودگی هوا در روز یکشنبه بیان داشت:‌ براساس اعلام سازمان هواشناسی وضعیت پایداری هوا تا بعد از ظهر روز یکشنبه ادامه دارد.

تمدن بیان داشت: ده‌ها عامل از جمله تردد خودروها در سطح شهر، عدم فعالیت کارخانجات و بیرون رفتن از تهران در کاهش آلودگی هوا بسیار تأثیر گذار است.

***توقف فعالیت تمام صنایع آلاینده اطراف تهران
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست از توقف فعالیت تمام صنایع آلاینده اطراف تهران به دلیل آلودگی هوا خبر داد.
علی محمد شاعری، به آلودگی هوا در کلان شهر تهران اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش آلودگی در شرایط وارونگی هوا امری اجتناب ناپذیر است، امابا مدیریت و همکاری مردم ، وزارتخانه های نفت ، صنعت، معدن وتجارت، نیروی انتظامی ، شهرداری و سایر دستگاههای ذیربط و اجرایی می توان تا حد امکان آلودگی را کاهش داد.
وی افزود: ممکن است شرایط وارونگی هوا تا پایان دی ماه ادامه داشته باشد، بنابراین برای مقابله با آلودگی هوا ناچاریم تمام نکات مربوط به شرایط هشدار و اضطرار را رعایت کنیم.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر تمام نکات شرایط هشدار و اضطرار که عبارتند از افزایش محدوده زوج و فرد ، منع تردد خودروهای دودزا ، عدم فروش طرح تردد در محدوده ترافیک ، خدمات رسانی درمانی ، تعطیلی مدارس ابتدایی و آموزش های همگانی با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در حال اجراست.
شاعری گفت: پیش بینی هوا شناسی نشان می دهد که شرایط هوا امروز تغییر نخواهد داشت ودر روز پنجشنبه تا حدودی آلودگی کمتر می شود اما مجدداً جمعه ، شنبه و یکشنبه افزایش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ، هوا در شرایط هشدار قرار دارد و هنوز به مرز اضطرار نرسیده است که امیدواریم با همکاری و رعایت نکات شرایط هشدار، به مرز اضطرار نرسد.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از شهرداری ها خواست در این شرایط تا حد امکان از اجرای پروژه های عمرانی خود در اطراف و داخل شهر تهران بکاهند.
***طرح زوج و فرد 16 و 17 دی از در منازل

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، از اجرای طرح زوج و فرد سراسری از تهران در روزهای شنبه و یکشنبه 16 و 17 دی خبر داد.
سرهنگ جمال بذرافشان جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفت و گو با فارس، اعلام کرد: با توجه به ادامه آلودگی هوا در تهران و تصمیم کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای تهران مبنی بر اجرای طرح زود و فرد از در منزل در تهران، این طرح روز شنبه و یکشنبه 16 و 17 دی نیز از جلوی در منازل اجرا می‌شود.
بذرافشان همچنین افزود: روز شنبه و یکشنبه نیز طرح ترافیک روزانه فروخته نمی‌شود و فقط خودروهایی که شماره پلاک آنها مطابقت زوج و یا فردی آن روز را دارد و خودروهایی که مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند می‌توانند تردد کنند.
وی گفت: طرح تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فرسوده نیز در این دو روز همچون روزهای گذشته به قوت خود باقی است.

***مراکز درمانی تعطیل نیستند
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: همه مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی، درمانگاهها، بیمارستانها و اورژانس روز شنبه باز هستند.
به گزارش مهر، سید حمید حسینی ضمن اعلام این خبر گفت: مراکز درمانی کشور در روز شنبه همچون روزهای عادی فعال هستند و مرکز اورژانس کشور نیز در این روز آماده ارائه خدمات به هم وطنان است.
گفتنی است: بر اساس مصوبه کارگروه ملی و کمیته هماهنگی مواقع اضطرار استان تهران کلیه مدارس و ادارات استان تهران ، به دلیل ا فزایش میزان آلودگی هوا، روز شنبه تعطیل اعلام شد.
همچنین بر اساس مصوبه این کارگروه کلیه تمرینات ورزشی و مسابقات ورزشی استان تهران از روز جمعه تا روز دوشنبه 18 دی ماه لغو شده است.

***امتحانات شنبه دانشگاه پیام نور انجام می شوند
همه دانشگاه‌های آزاد و دولتی استان تهران فردا شنبه تعطیل هستند.

روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد : با توجه به تصمیم کمیته هماهنگی مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران مبنی بر تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی در روز شنبه 16 دی ماه، به اطلاع جامعه دانشگاهی می رساند: امتحانات روز شنبه کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان تهران (به استثنای مراکز دانشگاه پیام نور ) برگزار نمی شود و زمان بعدی برگزاری امتحانات مذکور توسط دانشگاه مربوطه اطلاع رسانی می شود .

به دلیل سراسری بودن امتحانات دانشگاه پیام نور ، این امتحانات در روز شنبه در تهران و سایر نقاط کشوربرگزار می شود .

محمودی دبیر شورای اطلاع رسانی دانشگاه پیام نور از برگزاری کلیه امتحانات پایان ترم دانشجویان این دانشگاه در روزهای شنبه و یکشنبه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه کلیه امتحانات پایان ترم در دانشگاه پیام نور به صورت همزمان و سراسری در کل کشور برگزار می‌شود لذا امکان لغو امتحانات برای دانشجویان تهرانی به دلیل آلودگی هوا مقدور نخواهد بود.

وی ادامه داد: کلیه امتحانات طبق تقویم دانشگاهی برگزار و هرگونه تعطیلی به دلیل بدی آب و هوا مانع برگزاری امتحانات نخواهد شد.

محمودی گفت: دانشجویان میتوانند هرگونه تغییری در برنامه امتحانات را از طریق سایت دانشگاه پیام نور به آدرس www.daneshgahnews.com پیگیری کنند و سایر سایت های هم نام و مشابه با این سایت غیر معتبر است.

همچنین روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سازمان مرکزی ، واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران شنبه (16 دی ماه) تعطیل است.

به گزارش در این اطلاعیه آمده است: درپی اطلاعیه استانداری تهران سازمان مرکزی ، واحدهای دانشگاهی و مراکز آموشی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران شنبه (16 دی ماه) تعطیل است.

 

 

 

***توزیع ماسک میان شهروندان تهرانی
مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از استقرار پنج دستگاه اتوبوس‌ آمبولانس در میادین اصلی شهر خبر داد.

حسن عباسی با بیان اینکه در پی افزایش آلودگی هوا و ایجاد پدیده وارونگی که موجب تعطیلی روز شنبه کلیه مراکز آموزشی و اداری تهران شد گفت: مرکز فوریت‌های پزشکی تهران از فردا (شنبه) پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس در میادین بزرگ پایتخت مستقر می‌کند.

وی افزود: از ساعات اولیه صبح فردا اتوبوس آمبولانس‌ها در میادین آزادی، انقلاب، امام‌حسین (ع)، امام‌خمینی (ره) و تجریش مستقر می‌شود.

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران افزود: این اتوبوس آمبولانس‌ها به عنوان کلینیک‌های سیار محسوب شده و به همشهریانی که در اثر آلودگی‌هوا دچار مشکلاتی شده‌اند کمک‌رسانی می‌کند.

همچنین خادم‌حسینی ، قائم مقام رئیس جمعیت هلال احمر استان تهران با بیان اینکه در افزایش آلودگی هوا و در پی آن تعطیلی روز شنبه اکیپ‌های جمعیت هلال‌احمر شهر تهران به عنوان دستگاه کمک‌کننده اورژانس تهران در میادین بزرگ مستقر خواهند شد، گفت: این اکیپ‌ها، در میدان‌های امام‌حسین (ع)، امام‌خمینی (ره)، تجریش، انقلاب و میدان اصلی شهر ری مستقر خواهند شد.

وی افزود: امدادگران علاوه بر توزیع ماسک میان همشهریان، در صورت نیاز به خدمت‌رسانی به همشهریانی که دچار مشکلات تنفسی شده‌اند، اقدام می‌کنند.

***آمادگی کامل ناوگان اتوبوسرانی تهران

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از آمادگی کامل این ناوگان برای سرویس‌دهی به مردم در روزهای آلوده خبر داد.
مهر نوشت: پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد: با توجه به آلودگی شدید هوای تهران به ویژه در روز شنبه 16 دی ماه، ناوگان شرکت واحد با استفاده از کلیه توان پرسنلی و استفاده از ناوگان بخش بلیتی و خصوصی آمادگی کامل دارد تا حداکثر خدمت رسانی را به صورت شبانه روزی به شهروندان ارائه کند.
وی از شهروندان پایتخت درخواست کرد با عنایت به اجرای طرح زوج و فرد خودروهای شخصی از درب منزل، از آوردن وسیله نقلیه شخصی حتی المقدور در سطح خیابان‌های شهر خودداری و در صورت نیاز از ناوگان اتوبوسرانی یا مترو جهت سفرهای ضروری شهری استفاده کنند.

 

***شعب کشیک بانک های تهران باز است
بانک مرکزی اعلام کرد: بانک‌های استان تهران موظف به فعال کردن شعب کشیک خود در روز شنبه در این استان شدند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: براساس تصمیم کمیته کارگروه ملی و کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران همه ادارات ، نهادها ،مدارس ، دانشگاه ها و.... به جز مراکز اورژانس و درمان استان تهران روز شنبه مورخ 16/10/91 تعطیل است .
مطابق مصوبه کارگروه یادشده بانکهای استان تهران موظف شدند نسبت به فعال نمودن شعب کشیک خود اقدام کنند.

 

 

 

***ورامین هم تعطیل شد
فرماندار شهرستان ورامین از تعطیلی کلیه مدارس و ادارات این شهرستان در روز شنبه خبر داد.

محسن منصوری اظهار داشت: بر اساس مصوبه جلسه کارگروه ملی و کمیته هماهنگی مواقع اضطرار استان تهران شنبه 16دی 91 کلیه مدارس و ادارات شهرستان ورامین تعطیل است.

فرماندار شهرستان ورامین گفت: کلیه تمرینات ورزشی و مسابقات ورزشی شهرستان ورامین نیز از روز جمعه تا دوشنبه 18 دی لغو شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کلیه مراکز آموزش عالی، دانشگاهها،نهادها و موسسات دولتی و عمومی و بانک‌ها در روز شنبه 16 دی 91 تعطیل است.

منصوری بیان داشت: بانک‌ها موظف هستند، نسبت به ایجاد شعب کشیک در روز شنبه اقدام کنند، کلیه مراکز درمانی، اورژانس و آتش نشانی فعال و دایر خواهند بود.

فرماندار شهرستان ورامین عنوان کرد: به‌علت تعطیلی روز شنبه تهران، امتحان دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان در این روز به پایان دوره امتحانات موکول می شود و به عنوان آخرین امتحان برگزار خواهد شد.

نماینده عالی دولت در شهرستان ورامین در پایان از برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی امتحانات روز شنبه دانش‌آموزان بدون هیچ‌گونه مشکلی در مدارس خبر داد و تصریح کرد: اگر مشاهده شود یا خانواده‌ها گزارش کنند که یک مرکز آموزشی روزهای تعطیل شده، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند نمره منفی می‌گیرد و با آن برخورد می‌شود و امتحانات روز شنبه 16 دی به آخرین امتحان این دوره 25 یا 26 دی منتقل می‌شود.

 

***وضعیت انتشار روزنامه‌های فردا
این در حالی است که روزنامه‌های فرهیختگان، اعتدال، بانی فیلم و صبح اقتصاد از تعطیلی حتمی خود خبر داده‌اند.
با وجود تعطیل بودن تهران در روز شنبه (16 دی‌ماه)، بیشتر روزنامه‌ها در این روز منتشر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌های حمایت، جام جم، ملت ما، شرق، اعتماد، آرمان، بهار، اطلاعات، جمهوری اسلامی، قدس، رسالت، ایران، کیهان، جهان اقتصاد، دنیای اقتصاد و نود اعلام کردند که فردا منتشر خواهند شد.

این در حالی است که روزنامه‌های فرهیختگان، اعتدال، بانی فیلم و صبح اقتصاد از تعطیلی حتمی خود خبر داده‌اند.

***اصفهان شنبه تعطیل نیست
مدیر کل مدیریت بحران استاندار اصفهان گفت: با توجه به وزش باد و بارش باران خفیف روز گذشته هوای اصفهان فردا(شنبه) آلودگی کاهش یافته و در نتیجه تعطیل نیست.

منصور شیشه‌فروش در پاسخ به آخرین وضعیت هوای اصفهان با توجه به آلودگی‌های موجود اظهار کرد: این هفتمین اینورژن در سال جاری است که اتفاق می‌افتد که البته تاکنون خوب کنترل شده است.
وی افزود: ستاد مدیریت بحران وظیفه پیشگیری و پیش‌بینی وضعیت موجود را بر عهده دارد که می‌توان گفت، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بسیار در کار کاهش آلایندگی‌ها موثر بوده است.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استاندار اصفهان تصریح کرد: برای تعطیل کردن پنج شنبه‌ها یک سال کار مطالعاتی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که باید پنج شنبه‌ها تعطیل شود.
وی تاکید کرد: تعطیلی پنج شنبه‌ها از تعطیلی پراکنده در طول هفته بسیار کاسته است و این خود نوعی مدیریت بحران است.
شیشه فروش در مورد آخرین وضعیت اصفهان در فردا و تعطیلی احتمالی مدارس اصفهان گفت: فردا(شنبه) به طور حتم تعطیل نیست، چرا که گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد میزان آلاینده‌ها در فردا زیاد نیست.
وی ادامه داد: البته هواشناسی احتمال و پیش‌بینی افزایش آلاینده در روز یک‌شنبه را با توجه به جو پایدار روز شنبه می‌دهد.
مدیر کل ستاد مدیریت بحران استاندار اصفهان گفت: به همین دلیل جلسه اضطراری را فردا(شنبه) در استانداری تشکیل و احتمال تعطیل شدن برخی مراکز در روز یک شنبه هست، اما باید بررسی بیشتری صورت گیرد.
وی اضافه کرد: وسعت دید کم امروز ناشی از وزش باد ملایم و باران روز گذشته است که تبدیل به مه صبحگاهی شده و این بادها و بارندگی‌ها سبب شد که امروز(جمعه) و نیز فردا اصفهان هوای بهتری را داشته باشد.

***ویروس تنفسی همه را به وحشت انداخته است!
رئیس انجمن میکروب شناسی گفت: ویروس خطرناکی به نام گومامی وجود دارد که همه را به وحشت انداخته و رتبه اول را در بین عفونت‌های تنفسی کسب کرده است و در ایجاد این عفونت، آلودگی هوا دخیل است.

محمدمهدی فیض آبادی افزود: همکاری بین بخش های توسعه ای دارو، تولید کننده، مصرف کننده و اطلاع رسانی مناسب باید انجام شود تا بر بحث مقاومت میکروبی غلبه کنیم.

وی ادامه داد: افزایش مقاومت آنتی بیوتیک در بیمارستانها مشکلی است که در همه کشورها وجود دارد و فقط مختص ایران نیست و به سوء مدیریت بر نمی گردد.

رئیس انجمن میکروب شناسی در مورد اینکه این مقاومت در کودکان بیشتر است یا بزرگسالان گفت:ممکن است عفونتی در بخش بیمارستانی بیاید و به بخش کودکان سرایت کند بنابراین نمی توان گفت در کودکان بیشتر است یا در بزرگسالان چون امکان سرایت دارد و باکتری ها میزبان را بدون تبعیض انتخاب می کنند.

فیض آبادی ادامه داد:در حوزه پیشگیری اقدامات خوبی شده اما بیشتر مشکلات در شهرها و بر اثر مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک، خود درمانی بدون توجه به تجویز پزشک و قطع خود سرانه دارو اتفاق می افتد.

وی افزود: در شهرها به دلیل رشد فرهنگی مردم و دسترسی آْسان آنهابه اینترنت و منابع دیگر شاهد مصرف بی رویه آنتی بیوتیک هستیم.

رئیس انجمن میکروب شناسی تصریح کرد: همچنین دسترسی آسان به آنتی بیوتیک از طریق مراکز فروش و داروخانه ها از مشکلات دیگر این حوزه است در حالیکه تجربه نشان داده در اغلب مناطق دور افتاده کشور که امکان دسترسی کمتری به آنتی بیوتیک وجود دارد نمونه های مقاومت هم کمتر است.

وی گفت: مردم مناطق محروم و روستایی در واقع به میکروبها حساس تر مانده‌اند.چراکه هر چقدر مردم با میکروب ها درگیر شوند مقاومت و مبارزه میکروبها بیشتر می شود و از ذخایر ژنتیکی خودشان استفاده می کنند.

رئیس انجمن میکروب شناسی در مورد نرخ مقاومت به آنتی بیوتیک در کشور گفت: الگوهای مقاومت در مراکز دانشگاهی بررسی و تشریح می شود و بر این اساس، انواع میکروبها مشخص شده و می دانیم در کدام شهر کدام نوع باکتری،مقاومت بیشتری دارد وحتی مقاومت های جدید شناسایی می شوند که البته طبق این یافته ها گاهی مراکز علمی به خوبی تجهیز می شوند و گاهی هم این امکان وجود ندارد.

وی ادامه داد: مصرف آنتی بیوتیک در گذشته بسیار بالا بوده اما در سالهای اخیر به دلیل افزایش سطح آگاهی کمتر شده است. در گذشته هر نسخه ای که به داروخانه می آمد حتما آنتی بیوتیک در آن تجویز شده بود در حالی که امروز با تشخیص پزشکان کمتر شده است.

فیض آبادی هشدار داد: در مقابل، مقاومت در سطح بیمارستانی حاد شده است.هنگامی که بیمار عمل جراحی کرده و در فضای بیمارستانی آنتی بیوتیک مصرف می کند به میکروب ها امکان فعالیت می دهد و این درحالی است که بیماران ضعیف بوده و امکان مبادله ژن های مقاومتی بیشتر می شود.

وی ادامه داد: در خارج از فضای بیمارستانی میکروب‌های مسری وجود دارند که درمانشان طولانی مدت و نگران کننده است که البته این میکروبها خاص کشور ایران نیستند.

فیض آبادی در رابطه با عوارض این میکروبها گفت:هنگامی که میکروبهای مسری مقاومت ایجاد می کنند باعث عوارض و عفونت های پوستی،دستگاه تنفسی و ادراری می شوند که متاسفانه بسیار شایع هستند.

رئیس انجمن میکروب شناسی گفت: نوعی از عفونت‌های بیمارستانی وجود دارد که به هیچ آنتی بیوتیکی جواب نمی دهند.به عنوان مثال بیمارانی که دچار سوختگی می شوند به دلیل همین عفونت های بعد از سوختگی می میرند.

وی گفت: ویروس خطرناک دیگری به نام گومامی وجود دارد که بسیار شرایط را سخت کرده و همه را به وحشت انداخته و رتبه اول را در بین عفونت های تنفسی در کشور کسب کرده است.

فیض آبادی ادامه داد: در ایجاد این عفونت تنفسی تا حد کمی آلودگی هوا دخیل است و فاکتورهای متعدد دیگری در ایجاد این عفونتها موثر هستند. مصرف بجا و درست آنتی بیوتیک و پرهیز از خود درمانی بسیار مهم است.

وی افزود: توجه ویژه پزشکان بالینی در نسخه ای که تجویز می کنند و اینکه با توجه به مقاومت میکروبی دارو بدهند. سیاست های درمانی را پیگیری کنند و از تجویز نابجا جلوگیری کنند از موارد دیگری است که باید به آن توجه شود چراکه دارویی که موثر نیست چنانچه مصرف شود در آینده نزدیک، کار آمدی خود را از دست می دهد.باید دانست حساسیت میکروب به آنتی بیوتیک برگشت پذیر است به شرطی که مصرف دارو برای مدتی قطع شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***تأثیر آلودگی هوای کلانشهرها بر سلامت
هوای آلوده گریبان همه شهروندان را به‌خصوص در تهران گرفته است. همه چشم امیدشان به بادی است که از غرب بوزد و کمی از بار سنگین این آلودگی‌ها کم کند. این نخستین بار نیست که آلودگی در فرایند وارونگی هوا دانش‌آموزان و کارکنان بخش‌های دولتی را خانه‌نشین کرده است. روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در شهر هشت میلیون نفری تهران دانش‌آموزان از مدرسه رفتن محروم شدند و امروز که همچنان هوا پایدار است، علاوه بر آنها کارکنان بخش‌های دولتی در خانه‌هایشان مانده‌اند تا شاید آلودگی هوا از این بدتر نشود.
آلودگی هوا سلامت شهروندان را تهدید می‌کند. تعیین رقم خسارت وارد شده بر سلامت شهروندان کار ساده‌ای نیست اما آمارها نشان می‌دهد که خسارات مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در تهران سالانه به بیش از 600میلیون دلار و بیماری‌های ناشی از آن سالانه به بیش از 260میلیون دلار می‌رسد.
تمام اورژانس‌ها و درمانگاه‌های دولتی شنبه باز است
وزارت بهداشت اعلام کرد که تمام اورژانس‌ها و درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی شنبه فعال هستند.حمید حسینی، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: با وجود اعلام تعطیلی تمام مدارس و ادارات دولتی در روز شنبه به‌علت آلودگی هوا تمام اورژانس‌ها و درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی روز شنبه در استان تهران و سراسر کشور فعال هستند و به خدمات رسانی به مردم می‌پردازند. پیش از این مرضیه وحید دستجردی، وزیر سابق بهداشت اعلام کرده بود: در روزهایی که هوا آلوده‌تر است میزان مراجعات بیماران قلبی و ریوی به اورژانس‌های بیمارستان‌های دولتی 30تا 50درصد افزایش می‌یابد.
بیماری‌های شایع
به گزارش ایرنا، هوشنگ فولادی رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی اورژانس تهران گفت: آلودگی هوا در روزهای جاری سبب افزایش تماس شهروندان با این مرکز برای دریافت خدمات مشاوره‌ای شده است. آلودگی هوا سبب تشدید بیماری‌های قلبی - ریوی و تشدید بیماری مبتلایان به نارسایی‌های قلبی و آسم شده است.
وی گفت: استفاده از پارچه مرطوب روی دهان و بینی از ورود بسیاری از آلاینده‌های مضر به مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند که البته این پارچه را باید پس از چند ساعت تعویض کرد. شهروندان برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر دستگاه تنفسی و قلب باید در طول روز شیر و ماست به میزان فراوان مصرف کنند و از انجام ورزش‌های سنگین همچون پیاده‌روی و کوهنوردی خودداری کنند.
شهروندان در این روزها باید از ترددهای غیرضروری در سطح شهر کاسته و درصورت لزوم برای کاهش آلودگی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.آلودگی هوا موجب تشدید بیماری‌هایی همچون آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی می‌شود. کودکان و افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های ذکر شده بیشتر تحت‌تأثیر عوارض سوء ناشی از آلودگی هوا قرار دارند. آلودگی هوا موجب سوزش چشم‌ها، گلو و ریه‌ها می‌شود؛ قرمزشدن چشم‌ها، سرفه و احساس تنگی قفسه سینه از علائم شایع در زمان افزایش سطح آلودگی هوا هستند.
در این روزها چه بخوریم
در مواقع آلودگی هوا از مایعات زیاد و غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان مانند آب لیمو، پرتقال و گیاهانی که قرمز رنگ هستند مانند گوجه فرنگی مصرف کنید.عضو مرکز تحقیقات سم‌شناسی پزشکی دانشگاه علوم ‌پزشکی مشهد آلودگی هوا را مشکلی ناپیدا و در عین حال خطرناک دانست و اذعان کرد: آثار زیانبار آلودگی هوا در درازمدت مشخص می‌شود و به همین دلیل افراد متوجه نمی‌شوند.
دکتر رضا افشاری همچنین تنگی نفس، التهابات گلو، تحریک چشم و آبریزش، افزایش ضربان قلب، برونشیت و سرفه را از مهم‌ترین علائم ابتلا به برخی عوارض ناشی از آلودگی هوا برشمرد و از شهروندان خواست به‌منظور پیشگیری از ابتلا به این عوارض مایعات زیاد و غذاهای دارای آنتی اکسیدان مانند آب لیمو، پرتقال و گیاهانی که قرمز رنگ هستند مانند گوجه فرنگی مصرف کنند.
ماسک ضروری است
دکتر شهرام فیروز بخش، فوق تخصص ریه درباره ماسک‌های تنفسی جلوگیری از هوای آلوده گفت: خلل و فرج ماسک‌هایی که مصارف پزشکی دارند به اندازه‌ای نیست که جلوی ذرات ریز موجود در هوای آلوده را بگیرد و اصولا برای مواد شیمیایی و میکروب‌ها طراحی نشده است و پوشش کافی را ایجاد نمی‌کند. برای جلوگیری از ذرات ریزتر ماسک‌ «95N» مناسب است که از طریق سیستم وزارت بهداشت در دسترس مشاغل خاص قرار می‌گیرد.
به‌طور مثال در اپیدمی‌های آنفلوانزا یا در مواجهه با بیماری‌های شدید عفونی در اختیار تیم پزشکی در بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد. نوع دیگر ماسک‌ها مختص کارکنان مشاغل خاص است که با مواد شیمیایی کار می‌کنند. به‌طور مثال در نقاشی بدنه خودروها کارگران بایستی از این ماسک‌ها استفاده کنند ولی این ماسک به‌دلیل محدودیت‌هایی که در تنفس، حرف‌زدن و دید ایجاد می‌کنند برای عموم مناسب نیست.
وی گفت: ماسک‌های معمولی مصونیت کامل را ایجاد نمی‌کند و برای این روزهای آلوده کارگشا نیست. بنابراین توصیه می‌کنم افراد سالمند، کودکان و زنان باردار در این روزها از خانه خارج نشوند.
35درصدکودکان تهرانی علائم آسم وآلرژی دارند
استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به تأثیرات آلودگی هوا روی چشم، قلب و اعصاب، گفت: آخرین تحقیق نشان می‌دهد 35درصد کودکان تهرانی علائم آسم و آلرژی دارند که بخش قابل توجهی از آن به‌دلیل آلودگی هواست.به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم رضی، فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی در کارگاه تخصصی اینورژن که برای خبرنگاران برگزار شد با اشاره به اینکه هوای پاک باید 21درصد اکسیژن و 78درصد نیتروژن داشته باشد، گفت: هر انسان روزانه 15تا 20هزار لیتر هوای پاک نیاز دارد.وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا روی چشم، قلب و اعصاب تأثیرگذار است، افزود: آمارها نشان می‌دهد سالانه سه میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
این فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه آسم یک زمانی آمارش زیر شش درصد بود، گفت: متأسفانه آخرین تحقیق نشان می‌دهد که 35درصد کودکان تهرانی علائم آسم و آلرژی دارند که بخش قابل توجهی از آن به‌دلیل آلودگی هواست. از سوی دیگر براساس آمارهای سال 2002میلادی حدود 30درصد کودکانی که آسم دارند، ناشی از تماس با گازهای محیطی بوده است.
وزارت بهداشت آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا را اعلام کند
دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این کارگاه گفت: از مجلس انتظار می‌رود که از دولت بخواهد، هر ساله گزارش وضعیت آلودگی هوا در کشور را ارائه دهد تا مشخص شود چه اقداماتی در راستای حل این معضل صورت گرفته و روند آلودگی هوا در کشور رو به افزایش است یا کاهش.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***آلوده‌ترین هوا درکدام شهرهای دنیا است

در حالی که آلودگی هوای این روزهای تهران و سایر کلانشهرهای کشورمان نفس شهروندان را به شماره انداخته است شاید بد نباشد نگاهی کنیم به آلوده ترین شهرهای جهان، این سوال برای بسیاری از ما پیش آمده که آیا تهران آلوده ترین شهر جهان است یا خیر؟ اگر پاسخ منفی است کدام شهر این افتخار را دارد؟! مقاله پایگاه «وایز گیک» که در ذیل می آید، شاید پاسخ این سوال را داده باشد.
در این باره باید گفت این لیست می تواند بر اساس انتخاب نوع آلودگی مد نظر بسیار متفاوت باشد. آلودگی آب، زمین و هوا، همگی بد هستند اما بدون آن که بخواهیم به یک رده بندی خاص توجه کنیم، بعضی از شهرهای جهان به حدی آلوده است که واقعاً جایی برای زندگی نیست. با این حال بسیاری از شهرهای جهان در تمامی این لیست ها حضور دارند . در اینجا به بعضی از این شهر ها می پردازیم:
یکی از این شهرها «کابوی» در زامبیا است. این شهر آفریقایی به خاطر معادن سرب و مس و آلودگی زیادش مشهور است. کار معادن بدون نظارت دولتی بر امور محیط زیستی در زمانی نزدیک به یک قرن، نشان می‌دهد که تلفات نیروهای مردمی در حال افزایش است. آمار نشان می دهد آلودگی کودکان به سرب در این شهر پنج تا ده برابر بیشتر از استاندارد جهانی است.
شهر دیگری که به خاطر آلودگی زیادش مشهور است، سومقاییت جمهوری آذربایجان در همسایگی کشورمان است. این شهر یکی از مراکز تولید آفت کش ها و دیگر مواد شیمیایی در زمان حکومیت شوروی سابق بود. صدها هزار تن مواد شیمیایی ناشی از تولید در اتمسفر هوا پراکنده شده است. در حال حاضر این شهر بالاترین آمار سرطان را در سرتاسر جهان داراست.
در حالی که بسیاری از مردم جهان در مورد مشکل آلودگی هوا در پکن چین شنیده اند، لینفن، شهری است که در بیشتر لیست های مربوط به شهرهای آلوده جهان دیده می شود و حتی اغلب رتبه یک را هم اشغال کرده است! ابرهای گرد و غبار ذغال سنگ، اغلب تنفس در این شهر را بسیار مشکل می کنند اما این مشکل حداقلی مردم لینفن است .اصلی ترین آلودگی این شهر وجود آرسنیک در آب آشامیدنی مردم است
عنوان شهر دیگر آلوده جهان به یکی از سردترین مراکز عمده جمعیتی در جهان تعلق دارد. نوریلسک، روسیه، واقع در سیبری همچنین یکی از کثیف ترین شهرهای جهان است. این شهر آلوده به آلاینده های ذوب فلز سنگین و آلودگی های معدن بوده است. گفته شده در شعاع سی مایلی (48 کیلومتر) این شهر هیچ درختی امکان زندگی ندارد. امید به زندگی در این شهر 10 سال پایین تر از میانگین روسیه است.
در شمال امریکا هم دو تا از آلوده ترین شهرهای جهان قرار دارد: مکزیکو سیتی در مکزیک، و پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیای آمریکاست. یکی از بزرگترین مشکلات شهر مکزیکوسیتی این است که مثل تهران جمعیت زیادی در آن زندگی می کنند. پیتسبورگ که چند سال قبل مناسب ترین شهر آمریکا برای زندگی به شمار می رفت، با غبار ناشی از فلزات سنگین، همواره ابری از سیاهی را بر فراز شهر خود مشاهده می کند

 

 

 

 

 

 

 

 


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    22 3
    واقعاً پيش بيني اين که هوا در دو سه روز آينده آلوده است يا خير اينقدر سخته؟ يا مسئولين خيلي سختشونه که اظهار نظر کنند. تکليفمون هيچ وقت روشن نيست. نميدونيم يک شنبه و دوشنبه تعطيله يا خير. از يه سمت اعلام مي کنند که آلودگي در شنبه و يک شنبه در اوج خودش است. در حدي که شنبه حتي بانک ها هم تعطيل مي شن. از سمت ديگه يک شنبه که يکي از دو روز اوج آلودگي هواست حتي مدارس هم تعطيل نمي شن. در کل از مسئولين محترم خواهش مي کنم يه فکري براي اين آلودگي بکنيد. خفه شديم.
  • مرادي IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    9 6
    در تهران جريان باد از غرب به شرق است . اين موضوع را همه مي دانند . حالا شهرداري منطقه 5 تهران که در غرب تهران واقع شده , محل در حال احداث پارک مادر را به يک شرکت فروخته براي احداث هايپر مارکت ...! جالب اينکه اين محل درست در جوار ساختمان مرکزي شهرداري منطقه 5 در آيت الله کاشاني است . هرچه فضاي سبز در تهران احداث کنيم کم است.
  • دريا IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    21 1
    واييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي الان نه بادي مياد نه بارون هوا هم که الوده هست فقط 5 دقيقه که بيرون ميريم خفه مشيم سخت نفس مي کشيم اين همه سخت گيري نمي خواد که !!!!!!!!!!!! بايد تعطيل بشه فردا!!!!!!!!!!!!!!!!
  • درسا IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    13 4
    ايا مدارس در روز يکشنبه 17 دي تعطيل است يا نيست
  • yaalli IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    9 3
    تو رو خدا به علت الودگي هوا کل مدارس استان تهران را تعطيل کنيد به خواطر خدا هوا بسيار الوده است
  • کيارش IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    3 2
    الان اعلام کرد تعطيل نيست! خيلي نامردين خودتون ميگيرين ميخوابين ما بايد بريم مدرسه خفه شيم هوا اکسيژن نداره فقط بوي دود مياد مسخره ها اصلا سلامتي مردم براتون مهم ني
  • نگين IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    3 5
    تو رو جون ارواح عمه تون تعطيل نکنيننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن تو رو خدا
  • نسيم IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    2 4
    نميشه يک شنبه را تعطيل کنيد.
  • نسيم IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    5 1
    تو رو خدا به علت الودگي هوا کل مدارس استان تهران را يک شنبه تعطيل کنيد به خواطر خدا هوا بسيار الوده است
  • متين IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    4 0
    تورو خدا مدارس را تعطيل کنيد.
  • سوگل محمد شفيعي IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    5 0
    فردا 18/10/91 را تعطيل كنيد ما خانوا دگي ويروس گرفتهايم راهنمايي ها را تعطيل كنيد
  • ستاره انگوتي IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 3
    توروخدا فردا را تعطيل نکنيد در عوض از23 اسفند ماه تعطيل کنيد
  • ستاره IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 5
    فرداتعطيل نشه
  • parsa IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    مدارس اصفهانا هم تعطيل کنيد.
  • معترض IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    کاشکي درباره فردا يعني دو شنبه خبر ميداديد که تعطيل هست يانه؟بعدشم مگه ما راهنمايي ها جونمون از سر راه آورديم که فقط ابتدايي ها تعطيل هستند؟مگه ما آدم نيستيم؟
  • تبسم از تهران IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    1 0
    مگه ريه هاي ما علف خرسه؟به خدا ما جوونيم آرزو داريم:-(
  • الينا IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    نگاه كن تروخدا نميتونن تصميم بگيرن.يكي ميگه الودگي به اوج رسيده يكي ميگه فردا تعطيله يكه ميگه تعطيل نيست چه وعضشه خودتون تو خونه راحت ميشينيد ما بأيد بريم مدرسه خفه شيم.اخه اين انسافه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟