سخنگوی صنعت برق از ابلاغ مصوبه الزام بخش اداری به تامین ۲۰ درصد از برق مورد نیاز خود از انرژی‌های تجدیدپذیر توسط وزیر نیرو خبر داد و گفت: توسعه ۱۰ هزار مگاواتی تجدیدپذیرها کاهش مصرف سوخت فسیلی را به همراه دارد.

توسعه ۱۰ هزار مگاواتی تجدیدپذیرها کاهش مصرف سوخت فسیلی را به همراه دارد

به گزارش قدس آنلاین، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف کمک به حفظ محیط‌زیست و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، امروز به یک الزام جهانی تبدیل شده است.

تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی انرژی نیز بیانگر رشد کم‌سابقه انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان است، به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۳ با رشد ۵۰ درصدی همراه شده و به ۵۰ گیگاوات رسیده است.

این آژانس خاطرنشان کرد که رشد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا، آمریکا و برزیل، به بالاترین حد خود رسید، اما چین با شتاب فوق‌العاده در نصب تأسیسات جدید، از همه کشورها پیشی گرفت. چین در سال میلادی گذشته، به‌اندازه کل جهان در سال ۲۰۲۲، فتوولتائیک‌های خورشیدی را راه‌اندازی کرد و هم‌زمان، تاسیسات نیروی بادی این کشور نسبت به سال قبل ۶۶ درصد رشد داشت.

تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم از اهمیت بیشتری برخوردار شد، به‌گونه‌ای که توسعه ۱۰ هزار مگاواتی این انرژی به‌عنوان یکی از برنامه‌های وزیر نیرو مورد تاکید قرار گرفت.

در همین زمینه، «مصطفی رجبی‌مشهدی» سخنگوی صنعت برق گفت: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از وجوه سیاست‌های زیست‌محیطی بوده و وزارت نیرو نیز برای این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل است.

وی بیان‌داشت: علاوه بر این به‌منظور رفع ناترازی در تولید و تقاضای برق، برنامه‌ریزی افزایش ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط وزارت نیرو انجام شده است که در این صورت به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و انتشار آلایندگی‌های هوا کمک خواهد کرد.

رجبی‌مشهدی در ادامه به ابلاغ مصوبه الزام بخش اداری به تامین ۲۰ درصد از برق موردنیاز خود از انرژی‌های تجدیدپذیر توسط وزیر نیرو اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای ماموریت وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و با هدف اجرای مصوبه‌های شورای‌عالی انرژی کشور، همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری مکلفند سالیانه پنج درصد مصرف انرژی الکتریکی خود را تا رسیدن به سهم ۲۰ درصد مصرف سال از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تامین کنند.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه ادارات موظفند پنج درصد از برق مصرفی خود را طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند، گفت: این عدد در طول مدت چهار سال تا ۲۰ درصد (سالیانه پنج درصد) افزایش خواهد یافت و در صورت رعایت‌ نشدن این موضوع توسط ادارات یا سازمان‌ها، تعرفه برق آنها به قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر محاسبه خواهد شد و سازمان‌ها و ادارات مشمول به‌طور قطع باید برق موردنیاز خود را از طریق تابلوی سبز بورس انرژی خریداری کنند.

رجبی مشهدی بر اقتصادی‌بودن انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد و گفت: تولید انرژی تجدیدپذیر نسبت به استفاده از سوخت‌های فسیلی برای صنایع و مصرف‌کنندگان از روش‌های دیگر مناسب‌تر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.