عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: باید تلاش کنیم حتی الامکان از اعطای یارانه ها به صورت غیرهدفمند و عمومی بکاهیم و یارانه را مستقیم به افراد بدهیم. در این روش، یارانه ها انحرافی ندارند و مستقیماً در اختیار افراد قرار می گیرند.

برای جلوگیری از انحراف یارانه بنزین باید بجای اعطای غیرهدفمند؛ آن را مستقیم به افراد بدهیم

اختصاص سهمیه بنزین به نفر باعث می شود عدالت بیشتری در تخصیص یارانه ها داشته باشیم. در شرایط فعلی، کسی که بیشتر از بنزین استفاده کند، یارانه ی بیشتری می گیرد و کسانی که اصلاً خودرو ندارند از یارانه بی بهره هستند. با اختصاص بنزین به نفر، این مشکل را حل می کنیم و همگان به صورت برابر از یارانه ی انرژی بهره مند می شوند.

مشکل اصلی طرح فعلی اعطای یارانه بنزین و استفاده از کارت سوخت این است که ما در حال حاضر هیچ دیدی در مورد میزان مصرف افراد نداریم. در شرایطی که کارت سوخت به خودرو تعلق می گیرد، یک سری کارت سوخت ها داریم که با وجود غیرفعال بودن خودرو همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. از این کارت سوخت ها معمولاً در مناطق مرزی استفاده می شود. وقتی سهمیه بنزین به نفر اختصاص داده شود، هر نفر مشخص است که چقدر از کارت سوختش استفاده کرده است و شفافیت وجود دارد.

افراد می توانند بنزین اضافه ی خود را در بازار ثانویه ای به فروش برسانند. در این شرایط، افراد به فکر مدیریت مصرف خواهند بود که از یک طرف بتوانند بنزین اضافه را بفروشند و از طرف دیگر، مجبور نشوند بنزین را از بازار آزاد خرید کنند.

 حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در خصوص پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر اینکه به جای اعطای سهمیه بنزین بر روی کارت سوخت ها آن را به نفر تخصیص دهیم، تصریح کرد: در این روش به جای اینکه سهمیه یارانه ای بنزین به خودرو تعلق بگیرد، به فرد اختصاص می یابد که راهکار معقولی است.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم حتی الامکان از اعطای یارانه ها به صورت غیرهدفمند و عمومی بکاهیم و یارانه را مستقیم به افراد بدهیم. در این روش، یارانه ها انحرافی ندارند و مستقیماً در اختیار افراد قرار می گیرند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس خاطرنشان کرد: در روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر به افراد کمک می کنیم و یارانه ها هدفمند می شوند. باید در همه ی بخش ها از جمله نان، کنجاله و دیگر بخش هایی که یارانه پرداخت می کنیم نیز به روش پرداخت یارانه ی مستقیم روی بیاوریم.

نوروزی گفت: وقتی سهمیه بنزین را به نفر اختصاص می دهیم، افراد می توانند در مورد نحوه ی استفاده از این انرژی یارانه ای تصمیم بگیرند و کسانی که نیاز ندارند، آن را بفروشند.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه ی بنزین به نفر جلوی بسیاری از مشکلات را می گیرد و شفافیت بیشتری ایجاد می کند. این امر عادلانه نیست که افراد متمول که امکانات بیشتری دارند، بیشتر از یارانه ی انرژی بهره ببرند و کسانی که اتومبیلی ندارند، اصلاً از یارانه ی انرژی استفاده نکنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: وقتی سهمیه بنزین به نفر اختصاص می یابد، هر فرد به سهم خودش از یارانه ی انرژی بهره مند می شود و کسانی که بیشتر از این حد متعارف نیاز به بنزین دارند، باید آن را به صورت آزاد از دیگران خریداری کنند.

نوروزی گفت: برخی افراد مصارف بالا و غیرمتعارفی دارند. این افراد چندین خودرو دارند و به ازای هر خودرو از کارت سوخت استفاده می کنند و از یارانه ی پنهان انرژی بهره می برند. کسانی که می خواهند بیش تر از حد متعارف از بنزین استفاده کنند، باید هزینه ی بالاتری بپردازند. اعطای یارانه برای مصارف غیرضروری منطقی نیست. با اختصاص سهمیه بنزین به نفر این مشکلات حل و فصل می شود.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به مدیریت مصرف بنزین کمک می کند. زیرا در این شرایط، افراد تا حد مشخصی از بنزین یارانه ای استفاده می کنند و برای مصارف بالاتر باید هزینه ی بیشتری بپردازند. این موضوع به مدیریت مصرف نیز منجر می شود. همچنین این موضوع در کنترل قاچاق بنزین نیز اثرگذلر است و طرح بنزین به نفر به نفع مردم و جامعه است.

نوروزی گفت: در شرایط فعلی که به هر خودرو یک کارت سوخت تعلق می گیرد، شاهد قاچاق بنزین هستیم. برخی خودروها فعال نیستند، اما کارت سوخت شان مورد استفاده قرار می گیرد. با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به قیمت های واقعی و آزاد بنزین نزدیک می شویم و زمینه ی مقابله با قاچاق بنزین نیز مهیا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.