رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد مقدس گفت: ۱۳ خانه تاریخی این شهر برای نخستین بار از مشوق و تسهیلات احیاء و «باز زنده‌سازی» استفاده کردند.

۱۳ خانه تاریخی مشهد از تسهیلات معافیت تغییر کاربری برخوردار شدند

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان رضوی، حسین امیر کلالی اظهار کرد: این اقدام با همکاری مالکان، بهره‌برداران از مساعدت میراث فرهنگی، شورای شهر، شهرداری و سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری مشهد انجام شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد مقدس بیان کرد: بهره مندی این خانه‌های تاریخی به منظور بهره‌مندی از تسهیلات، معافیت‌ها و مشوق‌های قانونی در راستای تحقق ماده ۱۲ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی مصوب مجلس شورای اسلامی و با تقاضای مالکان و بهره‌برداران خانه‌های تاریخی در مشهد و بدنبال تصویب شورای اسلامی شهر و شهرداری و مساعدت سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد مورد مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: طبق ماده ۱۲ قانون مورد اشاره هر گونه مرمت، احیاء، تعمیرات اساسی و بهره برداری از املاک تاریخی ـ فرهنگی ثبت شده و یا املاک واجد ارزش‌های تاریخی ـ فرهنگی موضوع این قانون در صورت استقرار فعالیت‌های مطابق با ضوابط میراث‌فرهنگی، از هزینه‌های مربوط به تغییر کاربری، مرمت و بازسازی معاف هستند.

امیرکلالی افزود: یکی از روش‌های حفظ، حمایت و احیای بناهای تاریخی ثبتی و واجد ارزش تاریخی، بهره‌مندی مالکان و بهره‌برداران آن‌ها از مشوق‌های قانونی و جلب سرمایه‌گذاران به منظور باز زنده‌سازی آن‌ها در قالب سرمایه‌گذاری برای تبدیل این خانه‌ها به مراکز اقامتی و پذیرایی گردشگری به‌صورت اقامتگاه‌های سنتی یا سفره خانه سنتی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد مقدس گفت: با همکاری‌های انجام شده میان شهرداری و شورای شهر، سرمایه‌گذاران و میراث‌فرهنگی شاهد افتتاح چندین اقامتگاه‌های سنتی و سفره خانه سنتی در آینده نزدیک در مشهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر اقامتگاه‌های سنتی (بوتیک هتل) "آشتی‌کنان" و "دربار" واقع در خیابان قدیمی سعدی و محله تاریخی سراب مشهد و همچنین بوتیک هتل "ملک التجار" واقع در خیابان دانش غربی ۱۳ و "آب میرزا" واقع در خیابان شیرازی ۹( کوچه آب میرزا) به تازگی مجوزهای لازم را از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اخذ کرده و در آستانه افتتاح و بهره‌برداری قرار دارند.

به گفته امیرکلالی، سایر خانه‌های تاریخی واجد ارزش نیز در مرحله انجام تشریفات اداری برای اخذ مجوزهای لازم قانونی قرار دارند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد بیان کرد: با همکاری نهادها و دستگاه‌ها و ارائه بسته‌های مشوق، می‌توان سرمایه‌گذاران را به بهره‌برداری و هزینه در بناهای ثبتی و تاریخی تشویق کرد و ضمن ایجاد تنوع در ارایه خدمات گردشگری به حفظ، احیاء و مرمت و باز زنده سازی آن‌ها کمک کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.