صدام از سال ۱۹۷۵ که توی مخمصه ناآرامی‌ها و جنگ داخلی افتاده بود، در رقابت با شاه ایران، قافیه را باخته و روس‌ها هم در فروش سلاح و مهمات سخت گرفته و تقریباً تحریمش کرده بودند به فکر افتاد اول با ایران ببندد و به شاه باج بدهد تا دست از حمایت کردهای عراقی بردارد و بعد هم دست به دامن غربی‌ها بشود

فالوده خوری با دیکتاتور

فقط چهار ماه یا حتی کمتر از آغاز جنگ عراق با ایران گذشته بود که فرانسوی‌ها، در کمک به  رژیم صدام چراغ اولشان را روشن کردند. ۶۰ فروند هواپیمای «میراژ» به نیروی هوایی صدام تحویل داده شد تا شاید دیکتاتور بتواند هرچند با تأخیر، به برخی از وعده‌هایی که برای فتح ایران داده بود عمل کند.

فهرست بلندبالا
تجهیزات و تسلیحات فروشی فرانسوی‌ها به عراق نه بار اول بود و نه به همین ۶۰ فروند میراژ خلاصه شد. صدام از سال ۱۹۷۵ که توی مخمصه ناآرامی‌ها و جنگ داخلی افتاده بود، در رقابت با شاه ایران، قافیه را باخته و روس‌ها هم در فروش سلاح و مهمات سخت گرفته و تقریباً تحریمش کرده بودند به فکر افتاد اول با ایران ببندد و به محمدرضا پهلوی باج بدهد تا دست از حمایت کردهای عراقی بردارد و بعد هم دست به دامن غربی‌ها بشود. در این وضعیت فرانسه که از دوسال پیش مقداری تجهیزات و تسلیحات به عراق فروخته بود، گزینه مناسبی به نظر می‌رسید. صدام در سفر ماه مارس سال ۱۹۷۵ به پاریس فهرست بلندبالایی از نیازهای نظامی‌اش را به فرانسوی‌ها داد. همتای فرانسوی‌اش قول صددرصد نداد اما گفت تلاشش را خواهد کرد. فرانسوی‌ها که با نشان دادن انواع پیشرفته‌ای از هواپیماهای میراژ دل صدام را برده بودند، البته خیلی هم فوری چیزی را به عراق نفروختند. 

کار را یکسره کن!
چون بخشی از ماجرا در آغاز کار محرمانه بود اطلاعات چندان دقیقی از تعداد میراژهایی که قرار بود دست صدام را بگیرد در دست نیست، اما امضا و قطعی شدن یک مرحله از قرارداد حداقل سه سال طول کشید و در واقع فرانسوی‌ها از سال ۱۹۷۸ که قرارداد اول را قطعی کردند تا ۹ سال بعد مشغول بستن بخش‌های بعدی قرار فروش ۱۳۳ فروند میراژاف۱ به عراق بودند! صدام هم البته فقط پول تسلیحات را نمی‌پرداخت بلکه با دست و دلبازی قراردادهای سنگین نفتی را به فرانسوی‌ها هدیه می‌داد. با این حساب معلوم می‌شود سال۱۳۵۹ یا همان۱۹۸۱ میلادی فرانسوی‌ها تنها به خاطر جنگ با ایران بخشی از قراردادشان را اجرایی می‌کنند و یک‌باره ۶۰ هواپیمای میراژ جدید را تحویل صدام می‌دهند تا بلکه کار جنگ را زودتر یکسره کند.
البته در فهرست حمایت‌های فرانسه از صدام در طول جنگ علیه ایران، می‌شود توپ‌های جنگی فرانسوی، موشک‌های رولاند، بالگردهای نظامی و از همه پرسروصداتر پنج فروند هواپیمای اجاره‌ای سوپراتاندارد با موشک‌های اگزوست را دید که قرار بود کفه ترازوی جنگ را به نفع صدام سنگین کنند. در تاریخ جنگ‌های معاصر نخستین بار بود که یک کشور هواپیماهای جنگی فعالش را با خلبان به کشور دیگری اجاره می‌داد. به جز این‌ها افشای اطلاعاتی در سال۱۹۹۰ نشان داد فرانسه هم ازجمله تجهیزکنندگان عراق به سلاح شیمیایی بوده است. روابط و معاملات نفتی- تسلیحاتی صدام با فرانسوی‌ها به جایی رسید که در بحبوحه جنگ، عدنان خیرالله (وزیر جنگ) ادعا کرد، فرانسه دارد اعطای یک بمب اتمی به عراق را بررسی می‌کند.

خبرنگار: مجید تربت‌زاده
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.