جهان به سمت یادگیری های الکتریکی در حال حرکت است، و سرعت بسیار بالایی نیز دارد. یادگیری ماشینی یکی از زیر مجموعه های هوش مصنوعی و علوم کامپوتر است که با استفاده از الگوریتم های آماری، داده ها را طوری برنامه ریزی و تنظیم کند، تا بتواند رویداد های آینده پیش بینی کند.

ماشین های یادگیری چطور ذهن مارا میخوانند؟

جهان به سمت یادگیری های الکتریکی در حال حرکت است، و سرعت بسیار بالایی نیز دارد. یادگیری ماشینی یکی از زیر مجموعه های هوش مصنوعی و علوم کامپوتر است که با استفاده از الگوریتم های آماری، داده ها را طوری برنامه ریزی و تنظیم کند، تا بتواند رویداد های آینده پیش بینی کند. یا وظایفی را انجام دهد بدون اینکه به صورت صریح دستور العملی را دریافت کند. این بینش ها متعاقبا تصمیم گیری در برنامه های کسب و کار هارا هدایت می کند و به طور ایده آل بر معیار های کلیدی رشد تأثیر میگذارد و همانطور که داده های بزرگ همچنان در حال گسترش و رشد هستند، تقاضا بازار برای دانشمندان داده افزایش خواهد یافت. این شاخه از هوش مصنوعی بر تقلید از نحوه یادگیری انسان تمرکز دارد و به تدریج دقت آن را بهبود میبخشد. در طول چند دهه گذشته، پیشرفت های تکنولوژی در ذخیره سازی و قدرت پردازش، برخی از محصولات نوآورانه مبتنی بر یادگیری ماشینی بوده است. مانند اتومبیل های خود ران و موتور های جستجو و...

کاربرد یادگیری ماشینی چیست؟

یادگیری ماشینی در در زمینه های مختلفی مانند: مدل های زبانی بزرگ، تشخیص چهره، تشخیص گفتار، پردازش زبان طبیعی، تصویربرداری، پزشکی، کشاورزی و... مورد استفاده قرار میگیرد.

ممکنه برای شما این سئوال پیش بیاد که چطور یادگیری ماشینی میتونه در این زمینه ها کاربرد داشته باشه؟

برای پاسخ به این سئوال برای شما مثالی میزنیم تا ملموس تر باشد. به طور مثال:

یادگیری ماشینی در کشاورزی به عنوان یکی از کاربرد های مهم هوش مصنوعی در زمینه مدیریت گونه ها، مدیریت شرایط زمین کشت، مدیریت محصول، مدیریت دام و... مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از ماشین یادگیری می توان به صورت دقیق تر و سریع تر محصولات کشاورزی را پیش بینی کرد، بیماری های گیاهی را تشخیص داد، محصولات را بهتر نگهداری کرد و کیفیت آنهارا بهبود بخشید.

یادگیری ماشینی در تشخیص چهره به عنوان یکی از کاربرد های مهم شمرده میشود، در زمینه های مختلفی مانند: تشخیص چهره در عکس ها و ویدئو ها، در دوربین های مداربسته، در دوربین های عکاسی و دوربین های سلفی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشینی می توان به صورت دقیق تر و سریع تری چهره هارا تشخیص داد و چهره های مشابه را از یکدیگر تفکیک کرد و چهره های جدید را به پایگاه داده اضافه کرد.

یادگیری ماشینی در پزشکی یکی از زمینه های مفید و پرکاربرد میباشد، به طور مثال: برای پیش بینی بیماری ها، تشخیص بیماری ها، پیش بینی نتایج درمان، تشخیص خودکار تصاویر پزشکی و حتی پیش بینی نتایج آزمایش های پزشکی استفاده شوند.

ماشین ها چطور متن را میفهمند؟

مدل های زبانی توجه مردم جهان را به خود جلب کرده است، و روش ارتباط انسان ها با ماشین ها دائما در حال تغییر و تحول است. مدل های زبان با توانایی خود در درک، ترکیب و حتی تکرار زبان انسانی پایه و اساس برنامه های کاربردی و نوآورانه را تشکیل داده اند که بر تجربیات دیجیتالی ما تاثیر میگذارد. مدل های زبانی یک نوع از الگوریتم های یادگیری ماشینی هستند که برای تولید یک توزیع احتمال بر روی کلمات آموزش داده میشوند. به بیان ساده، این مدل ها باتوجه به متن داده شده، کلمه مناسب بعدی را برای پر کردن یک فضای خالی در جمله یا عبارت پیش بینی میکنند. نکته جالب توجه این است که این مدل بر روی گرامر تمرکز نمی کند، بلکه تمرکز آن بر روی این است که چگونه کلمات در این روش شبیه به نحوه نوشتن انسان ها و جمله بندی آنها استفاده می شوند.

یادگیری ماشینی و حوزه کسب و کار

یادگیری ماشینی در این حوزه نیز به عنوان تحلیل کننده و پیش بینی کسب و کارها استفاده می شود. برای مثال: این تکنولوژی میتواند برای پیش بینی رفتار مشتریان، تحلیل داده ها، بهینه سازی فرآیند های تولید، پیش بینی نتایج، تشخیص خودکار تصاویر و حتی تشخیص تقلب در بانکداری استفاده میشود.

این ماشین ها چگونه کار میکنند؟

الگوریتم ها مجموعه هایی از قوانین هستند که کامپیوتر قادر به پیروی از آنهاست، در یادگیری ماشین هدف پیش بینی یا خوشه بندی است. پیش بینی فرآیندی است که طی آن با بهره گیری از یک مجموعه متغیر های ورودی، ارزش یک متغیر خروجی تخمین زده می شود. برای مثال با استفاده از مجموعه ای  از مشخصه های یک خانه، می توان قیمت آن را تخمین زد.

آیا یادگیری کار با ماشین ها برای ما مفید است؟

یادگیری ماشینی یکی از مهم ترین زمینه های هوش مصنوعی است که در حال حاضر در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. میتوان به تحلیل داده های بزرگ، پیش بینی رویداد های آینده، تکنولوژی در صنایع و... اشاره کرد، پرداخت های مختلفی مانند: تولید، خدمات مالی، بهداشت، بازار یابی و... کاربرد دارد. همچنین یادگیری ماشینی میتواند به بهبود کیفیت خدمات، کاهش هزینه ها کمک کند. با این حال برای استفاده بهینه از این تکنولوژی نیاز به دانش فنی و تخصصی در این زمینه دارید.

عارفه هدایتی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.