یک متخصص گوش و حلق و بینی به بیان توضیحاتی درباره عفونت گوش از جمله علائم و راه‌های پیشگیری و درمان این عارضه پرداخت.

 آنچه باید درباره عفونت گوش بدانیم؛ علائم و راه‌های پیشگیری و درمان

ابراهیم رزم‌پا با اشاره به انواع  عفونت گوش و راه‌های درمان این عارضه گفت: به طور کلی عفونت‌های گوش به ۲ دسته عفونت‌های حاد و عفونت‌های مزمن تقسیم می‌شود که از جمله عفونت‌های حاد می‌توان به عفونت‌های قارچی و باکتریایی اشاره کرد که درمان طبی دارد و اغلب با درمان‌های دارویی بهبود پیدا می‌کند؛ عفونت‌های قارچی با استفاده از تمیز و ساکشن کردن گوش و قطره‌های موضعی ضد قارچ درمان می‌شود، برای درمان عفونت‌های باکتریایی نیز از آنتی‌بیوتیک و داروهای موضعی استفاده می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه برای درمان عفونت‌های مزمن که زمان طولانی همراه با بیمار بوده اگر منجر به پارگی پرده، از بین رفتن استخوانچه‌های گوش و انتشار عفونت در قسمت‌های داخلی شود به جراحی نیاز است، افزود: هنگامی که عفونت‌های گوش مزمن شوند موجب تخریب شده و در مواردی با خطر انتشار عفونت در عضوهای دیگر و عوارضی نظیر آبسه نیز بروز پیدا می‌کنند، به همین دلیل عفونت‌های گوش حتما باید جدی گرفته شود تا مزمن نشوند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه عفونت‌های حاد گوش بیشتر در کودکان دیده می‌شود، درباره علائم این عارضه گفت: درد گوش شایع‌ترین علامت عفونت حاد است، در مواردی که پارگی پرده گوش اتفاق افتاه باشد نیز با ترشح چرکی و یا ترشح چرک و خون مواجه هستیم. از دیگر علائم این عارضه نیز می‌توان به کاهش شنوایی و احساس گرفتگی در گوش اشاره کرد.

این پزشک متخصص همچنین درباره راه‌های پیشگیری از بروز این عارضه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از عفونت گوش تقویت سیستم ایمنی بدن است، همچنین داشتن تغذیه مناسب، مراقبت‌های بهداشتی و پرهیز از دستکاری گوش و فرو کردن اشیاء خارجی به داخل این عضو از دیگر راهکارهای پیشگیری از بروز این عارضه است، مخاط گوش بسیار ضعیف و حساس است و احتمال دارد حتی با دستکاری ضعیف و استفاده از گوش پاک‌کن نیز آسیب ببیند. توصیه می‌شود بعد از حمام و استخر گوش خشک شود و بهتر است برای این کار از سشوار استفاده شود و این اقدام با استفاده گوش پاک‌کن صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین علائم عفونت حاد گوش در افرادی که سن بالاتری دارند درد، سنگینی و خروج ترشح از گوش است، توضیح داد: در مواردی ممکن است عفونت گوش منجر به ایجاد عوارضی از جمله سرگیجه نیز شود.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.